Gevaarsymbolen generator

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Gevaarsymbolen generator

Hallo,

Ik ben weer wat aan het knutselen geweest met javascript en webpagina's en heb een (chemische) gevaarsymbolen generator gemaakt. Op deze website kan je eigen symbolen samenstellen en dan voor web opslaan (met wat copy/paste werk) of printen op hoge kwaliteit.

Je kan de symbolen o.a. gebruiken voor eigen chemische middelen (printen) of op een forum als waarschuwing (web-image).

Als jullie ideeën of opmerkingen hebben dan hoor ik die graag. ;)

Website: http://lars.stonerocket.co.uk/chemie/hazards/

Voorbeeld:
example.png
example.png (5.17 KiB) 859 keer bekeken

Berichten: 61

Re: Gevaarsymbolen generator

Hallo Choba, leuke generator. Maar heb je je gerealiseerd dat er nieuwe wereldwijde wetgeving is? En dat er nieuwe symbolen zijn? De symbolen die in de generator zitten mogen nog tijdelijk gebruikt worden. Kijk voor de nieuwe info in het EU publicatieblad L353 dd 31.12.2008nummer 1272/2008. Naast het pictogram dient er ook een signaalwoord te worden vermeld. Dit zijn er 2: gevaar of waarschuwing.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Gevaarsymbolen generator

Hallo Choba, leuke generator. Maar heb je je gerealiseerd dat er nieuwe wereldwijde wetgeving is? En dat er nieuwe symbolen zijn? De symbolen die in de generator zitten mogen nog tijdelijk gebruikt worden. Kijk voor de nieuwe info in het EU publicatieblad L353 dd 31.12.2008nummer 1272/2008. Naast het pictogram dient er ook een signaalwoord te worden vermeld. Dit zijn er 2: gevaar of waarschuwing.
Ik heb een nieuwe versie gemaakt met de nieuwe symbolen. Het is nog een test versie, maar werkt al redelijk goed.

Link: http://lars.stonerocket.co.uk/t33/testing.html

Ik hoor graag wat je er van vindt. ;)

Berichten: 817

Re: Gevaarsymbolen generator

Het concept voor deze tool lijkt me wel nuttig.

Enkele kleine stukjes constructieve kritiek:
  • De dropdown lijst met symbolen staat 'achter' het witte vlak waar het voorbeeld komt te staan. Ik kan dus niet de hele lijst zien
  • Het is handig dat je kan hooveren over de knop, maar ik kreeg problemen bij het klikken. Als ik een symbool wou aanklikken de eerste keer sloot de lijst zich simpelweg. Dit is misschien snel op te lossen?
  • Net onder de lijstjes met symbolen staat een vakje waarin ik kan typen. Ik zie echter niet waar deze tekst komt of hoe ik het aan het etiket moet toevoegen
  • Zodra ik met mijn muis in de afmetingen van dit vak kom, verdwijnt de dropdown lijst van gevarensymbolen. Het lijkt wel alsof het lijstje 'achter' dit venster staat.
  • In Het allerbovenste dropdown menu staat nu 'empty'. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik hier hoor te doen. Er is geen andere optie beschikbaar en ik zie niet meteen wat die balk zou doen.
Dit niet om je werk af te breken. Mits de nodige aanpassingen kan dit best wel handig zijn!
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 61

Re: Gevaarsymbolen generator

Hallo Choba en ToonB, heb de nieuwe versie bekeken:

- heb geen probleem gehad met de dropdownlijst. Bij aanklikken symbool 1 verschijnt die op de lijst. Daarna evt symbool 3, 4 etc etc. Als ik de "bar height" en "symbolspacing" op 0 (nul) zet komen ze mooi naast elkaar.

- neem aan dat de dropbox met "empty" straks gevuld wordt met een naam.

Bij het typen van de tekst zie ik die op de preview. Maar als ik het copieer op het A4 blad zie ik die niet meer.

Choba: overigens zou ik daar nog een verbetering in willen zien:

- bij elk chemikalie moet nu een signaalwoord staan. Dit is óf GEVAAR, óf WAARSCHUWING. Dit zou je in een dropbox kunnen zetten in een apart kader.

-Bij elke chemicalie horen ook de nieuwe H zinnen (aanduiding bijvoorbeeld H:272-330-310). Europa heeft bovendien extra zinnen met EUH aanduiding (voorbeeld EUH:032). Het zou mooi zijn als daar ook een separaat kader voor is. Dan kun je alle relevante info bij het etiket kwijt.

Vraag blijft hoe ik dit overzet naar het A4 blad. graagf je reactie

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Gevaarsymbolen generator

Bedankt voor de reacties. ;)
ToonB schreef:
  • De dropdown lijst met symbolen staat 'achter' het witte vlak waar het voorbeeld komt te staan. Ik kan dus niet de hele lijst zien
  • Het is handig dat je kan hooveren over de knop, maar ik kreeg problemen bij het klikken. Als ik een symbool wou aanklikken de eerste keer sloot de lijst zich simpelweg. Dit is misschien snel op te lossen?
  • Net onder de lijstjes met symbolen staat een vakje waarin ik kan typen. Ik zie echter niet waar deze tekst komt of hoe ik het aan het etiket moet toevoegen
  • Zodra ik met mijn muis in de afmetingen van dit vak kom, verdwijnt de dropdown lijst van gevarensymbolen. Het lijkt wel alsof het lijstje 'achter' dit venster staat.
  • In Het allerbovenste dropdown menu staat nu 'empty'. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik hier hoor te doen. Er is geen andere optie beschikbaar en ik zie niet meteen wat die balk zou doen.
Dit niet om je werk af te breken. Mits de nodige aanpassingen kan dit best wel handig zijn!
Ik ben bang dat je een hele oude browser gebruikt en daardoor het menu achter het witte vlak komt. Bij de meeste browsers die ik getest heb doet hij het wel goed. Wat is je browser (en versie)?

'Empty' is een naam voor een leeg model. Je kan namelijk in het vak eronder een ontwerp/symbool opslaan en dan in de lijst links van 'load' het ontwerp weer laden. Ik hoop dat het zo duidelijk is. Dus gewoon links van "save" een naam invullen en dan op "save" klikken. Vervolgens kan je het ontwerp links van "load" laden.
Bij het typen van de tekst zie ik die op de preview. Maar als ik het copieer op het A4 blad zie ik die niet meer.
Op de A4 preview komt inderdaad geen tekst (dat is te klein om te lezen), maar als je op de print knop klikt dan zie je het echte voorbeeld dat je dan kan printen. Misschien kan ik die knop beter "Print preview" noemen, want het is eigenlijk nog niet echt printen. Printen doe je met de browser zelf.
Choba: overigens zou ik daar nog een verbetering in willen zien:

- bij elk chemikalie moet nu een signaalwoord staan. Dit is óf GEVAAR, óf WAARSCHUWING. Dit zou je in een dropbox kunnen zetten in een apart kader.

-Bij elke chemicalie horen ook de nieuwe H zinnen (aanduiding bijvoorbeeld H:272-330-310). Europa heeft bovendien extra zinnen met EUH aanduiding (voorbeeld EUH:032). Het zou mooi zijn als daar ook een separaat kader voor is. Dan kun je alle relevante info bij het etiket kwijt.
Heb je daar misschien een voorbeeld van? Staat GEVAAR gewoon in de tekst eronder of over het logo? Heb je misschien een link met meer info over de H-zinnen? Wat ze betekenen, waar moeten staan etc.?

Nogmaals allebei bedankt voor de feedback.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Gevaarsymbolen generator

Het klopt dat de symbolen er tegenwoordig iets anders uit te zien. Verder werd ook een nieuw symbool toegevoegd die op de gevaren van een houder onder druk moet wijzen. Hieronder zie je een afbeelding.

Afbeelding
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Gevaarsymbolen generator

Het klopt dat de symbolen er tegenwoordig iets anders uit te zien. Verder werd ook een nieuw symbool toegevoegd die op de gevaren van een houder onder druk moet wijzen. Hieronder zie je een afbeelding.
Hey Kravitz,

Ik heb ook een nieuwe versie gemaakt met de nieuwe symbolen. Is nog een test versie: http://lars.stonerocket.co.uk/t33/testing.html

Daar kan je een heel A4 vol zetten met symbolen zoals dit (voorbeeld):
exmaple.png
exmaple.png (54.16 KiB) 904 keer bekeken

Berichten: 61

Re: Gevaarsymbolen generator

Choba, over de referentie: zoek op EU L353 1272/2008. dat is de europese verordening. Op blz 340 van de pdf (totaal 1338 blz) vind je de info per ingedeeld product. Hierop staat welke symbolen er zijn, welke aanduiding (danger of warning) en de H zinnen en evt de extra europese EUH zinnen. Ook staat er in die verordening de tekst van de H en EUH zinnen in alle EU talen. Een link lijkt me moeilijk. Maar een verwijzing naar de oorsprong van de symbolen en teksten lijkt me OK. Overigens is er geen vaste plaats voor de aanduiding danger (gevaar) of warning (waarschuwing). Bovendien is de plaats van de symbolen vrij. De afmetingen van de symbolen zijn weer gekoppeld aan de grootte van het etiket etc etc. Ik realiseer me dat ik het er niet makkelijker op maak, maar als de gebruiker de referentie goed weet te vinden kan hij/zij een etiket maken met meerdere talen.

Wat je misschien wél kunt doen is de aanduiding van de symbolen zoals vermeld in de europese verordening te versleutelen in je scrollijst. Zie je reactie tegemoet.

Reageer