Elektriciteit en watermolen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Elektriciteit en watermolen

:-( ;)

Ik wil elektriciteit opwekken met het water van een watermolen. Het rad is verdwenen maar de watergeul en rivier zijn intakt. Wat heb ik daarvoor nodig? RAfbeeldingichtprijs? Bedieningen: verlichting woning, stopcontacten voor radio, tv, ijskast, ...12v/220v... Dank bij voorbaat :) ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Elektriciteit en watermolen

een turbinetje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Elektriciteit en watermolen

Ik zou zeggen, google even op 'micro hydro' 'micro hydro turbine' of 'small hydro turbine'.

Er is hier zeker wel een markt voor. Maar Nederland heeft nu eenmaal niet zo veel verval dus is het moeilijk hier bedrijven te vinden. Belgie heeft natuurlijk wel wat meer verval, maar je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb dit bedrijf (in Alaska) gevonden: http://www.absak.com/

Kijk onder Hydro en daar staat wel wat. Misschien kun je daar uit termen vinden, die je weer kunt invoeren in google om iets dichter bij huis te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 29

Re: Elektriciteit en watermolen

Zou je daar niet gewoon een dynamo(alternator) van een auto voor kunnen gebruiken? Neem een flinke diesel dynamo met een flink vermogen en hang daar een accu aan. Die accu sluit je weer aan op een 12-220volt omvormer (wel een fatsoenlijke met een zuivere sinus anders doet je senseo al niks). Maximale wattage hangt af van wat je wil uitgeven.

En afhankelijk daarvan kun je bepalen wat voor accu er tussen moet.

Ik zou de accu en dynamo zeker niet te licht nemen omdat dat de kosten echt niet zijn.

Wel alles netjes bedraden en zekeren tussen je zelfgebouwde generator en accu/omvormer want daar gaat nogal wat stroom overheen lopen namelijk ;)

En hoe je de dynamo aan je schoepenrad gaat aansluiten etc. is gewoon McGyver kunde, dus dat moet je zelf wel kunnen verzinnen ;)

Berichten: 2

Re: Elektriciteit en watermolen

Is het mogelijk een schezmatekening toe te voegen met aanduiding van de nodige onderdelen en eigenschappen? Dank ;) ;)

Berichten: 12

Re: Elektriciteit en watermolen

In principe zul je hoe dan ook verval moeten creëren, maar als het stuwrecht is verdwenen, krijg je met het waterschap te maken.

Ik kan je helpen, maar dan heb ik wel meer informatie nodig over de hoeveelheid water die je ter beschikking hebt.

Reageer