Internal forces

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 188

Internal forces

Hallo,

ik heb een vraag over inwendige krachten. Ik begrijp niet hoe men aan de richting komt van de krachten en momenten die werken in een bepaald punt in een materiaal.

Zou iemand aan de hand van de twee afbeeldingen hieronder kunnen uitleggen waaruit men de richting van Vc en Mc bepaald, en wat hiervoor de gebruikelijke manier is.

alvast bedankt,

Casper
Bijlagen
internal_forces.png
internal_forces.png (62.32 KiB) 121 keer bekeken
internal_forces_2.png
internal_forces_2.png (10.72 KiB) 121 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Internal forces

De krachten in de snede C teken je per conventie en hangen dan af van het deel dat je weglaat. (Voor het rechter deel zal je de tegengestelde voorstelling nemen) Uitreken van de snede krachten kan door de 3 evenwichtsvergelijkingen te gebruiken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 188

Re: Internal forces

oke dus als ik het goed begrijp is het dan dus zo dat het steunpunt rechts een opwaartse kracht op de balk heeft. (normaalkracht) er moet een evenwicht zijn dus Fres=0 dat betekent dat er een kracht naar beneden moet werken

en dat is dan de kracht Vc die op het linker deel van de balk een kracht uitoefent.

Is het dan ook zo dat het moment linksdraaiend is bij c, omdat het in A rechtsdraaiend is?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Internal forces

Neen, de richting van de voorstelling van de interne krachten is puur conventioneel.
Verborgen inhoud
Zo werken ze bijvoorbeeld in België aan de UGent met een andere conventie als aan in Leuven als ik het goed voor heb.
Je kan het uiteraard wel zo zien maar dat wordt niet gedaan om eenduidigheid te behouden. Voor een grote constructie zal je eenzelfde conventie nemen voor elk constructie onderdeel.

Als je de balk in twee delen opsplitst (eender waar) moet deze in evenwicht blijven. Hiervoor werden deze interne krachten gedefinieerd. Per conventie zal je ze tekenen zoals in jouw figuur als je het linkse deel aan de snede beschouwd. Rotatie-evenwicht rond C, horizontaal evenwicht en verticaal evenwicht geven dan de interne krachten.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 188

Re: Internal forces

Hmm vreemd, dus je kiest in een systeem dus voor een bepaalde voorstelling van de richtingen en die pas je toe in de hele constructie. Zonder dat daar verder een bepaalde reden achter zit om voor een richting te kiezen.

Reageer