Analytische meetkunde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 93

Analytische meetkunde

Hallo,

Ik heb een klein vraagje over analytische meetkunde.

Bepaal de vergelijking van de rechte die gaat door A(-3,4) en die op een afstand 5 van de oorsprong ligt.

Enkele vermoedens dat ik heb om die oefening op te lossen is de afstandsformule gebruiken.

5= |ax+by+c|/√(a²+b²)

Berichten: 400

Re: Analytische meetkunde

Probeer systematisch te werk te gaan. Als je de vergelijking van je rechte in deze vorm schrijft heb je drie onbekenden, maar door de evenredigheidsfactor maar 2 vergelijkingen nodig, dus 2 voorwaarden voor je rechte. Je onbekenden zijn a, b en c en de vergelijking van je rechte is ax+by+c=0. De 2 vergelijkingen om de onbekenden te vinden vind je door de voorwaarden uit te drukken:

Druk uit dat je rechte met vergelijking ax+by+c=0 op afstand 5 van de oorsprong ligt met behulp van de afstandsformule (dat heb je nu niet correct gedaan). Dit geeft de eerste voorwaarde.

Druk uit dat het punt A op de rechte ligt, dit geeft de tweede voorwaarde.

Gebruikersavatar
Berichten: 368

Re: Analytische meetkunde

Bepaal de vergelijking van de rechte die gaat door A(-3,4) en die op een afstand 5 van de oorsprong ligt.


Schrijf eerst de vergelijking van een rechte door punt A en met rico m. Dan heb je nog 1 onbekende, namelijk m.

Gebruik dan de voorwaarde van afstand. Je krijgt een voorwaarde met 1 onbekende. Hieruit haal je m.
Het eindig getal π verenigt het eindige met het transcendente.

De eindige cirkel bereikt het oneindige in zijn isotrope punten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Analytische meetkunde

cedricm schreef:Hallo,

Ik heb een klein vraagje over analytische meetkunde.

Bepaal de vergelijking van de rechte die gaat door A(-3,4) en die op een afstand 5 van de oorsprong ligt.

Enkele vermoedens dat ik heb om die oefening op te lossen is de afstandsformule gebruiken.

5= |ax+by+c|/√(a²+b²)
Begin met een tekening.

Hoeveel lijnen, denk je, door A zijn er mogelijk?

Gebruik de aanwijzing van Fernand: Wat is een verg van een lijn door A met rico m?

Reageer