Internet en televisie via powerplugs

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 12

Internet en televisie via powerplugs

Dag mensen,

Sinds een paar dagen heb ik een Tele2 abonnement op Internet en televisie. Nu is het zo dat ik het liefst geen kabels wil gaan trekken.

Vandaag een powerline network kit aangeschaft (Linksys Powerline 4-Port Network Adapter PLTS200), waardoor ik nu zit te surfen via het lichtnet ipv CAT5 kabels of wireless.

Alleen nu het volgende: ik wil hetzelfde systeem gebruiken voor mijn tv signaal. De modem die ik van Tele2 heb gekregen (davolink dv-2020) geeft het tv signaal uit via de uitgangen LAN1 en LAN2. De overige poorten (LAN3 en LAN4) zijn gereserveerd voor internet gebruik.

Zou het mogelijk zijn om een tweede powerline network kit te gebruiken of zou dit problemen veroorzaken, aangezien ik hierdoor twee verschillende soorten signalen verstuur via het lichtnet?

Dus, de volgende aansluiting:



ISRA punt

|

Davolink modem

|

- LAN1 --> powerplug adapter -> lichtnet -> powerplug adapter -> desktop computer

- LAN2 --> niks

- LAN3 --> powerplug adapter -> lichtnet -> powerplug adapter -> digitale decoder -> tv

- LAN4 --> niks

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Internet en televisie via powerplugs

Ik zie geen probleem met het gebruiken van enkel 1 powerplug adapter. Elk signaal is via Lan. Dus dat tv signaal moet er voor de adapter hetzelfde uitzien als een computersignaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Internet en televisie via powerplugs

Ik zie geen probleem met het gebruiken van enkel 1 powerplug adapter. Elk signaal is via Lan. Dus dat tv signaal moet er voor de adapter hetzelfde uitzien als een computersignaal.
Toch is het signaal verschillend. In het verleden heb ik weleens de fout gemaakt om de ethernet kabel van mijn pc in de LAN1/LAN2 uitgang te stoppen, wat dus resulteerde in geen internet.

Volgensmij splitst de modem het binnenkomende DSL signaal op in internet, voice en tv.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Internet en televisie via powerplugs

Ik zie geen probleem met het gebruiken van enkel 1 powerplug adapter. Elk signaal is via Lan. Dus dat tv signaal moet er voor de adapter hetzelfde uitzien als een computersignaal.
De signalen worden in de modem uitgesplitst in "Internet" en "IPTV". Die signalen worden op verschillende uitgangen aangeboden. Je kan dus niet met 1 link de twee signalen overbrengen omdat je geen twee ingangen hebt op de powerlink adapters. Bovendien twijfel ik of de bandbreedte van de powerlink adapters voldoende is om het tv signaal over te brengen.

Bij overschakeling van Telenet naar Belgacom hadden we hetzelfde probleem. De tv link werkt NIET met linksys powerlink adapters. Uiteindelijk hebben we een 802.11n link geïnstalleerd (Ruckus 7111); werkt zeer bevredigend.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Internet en televisie via powerplugs

sillyconmarc schreef:De signalen worden in de modem uitgesplitst in "Internet" en "IPTV". Die signalen worden op verschillende uitgangen aangeboden. Je kan dus niet met 1 link de twee signalen overbrengen omdat je geen twee ingangen hebt op de powerlink adapters. Bovendien twijfel ik of de bandbreedte van de powerlink adapters voldoende is om het tv signaal over te brengen.

Bij overschakeling van Telenet naar Belgacom hadden we hetzelfde probleem. De tv link werkt NIET met linksys powerlink adapters. Uiteindelijk hebben we een 802.11n link geïnstalleerd (Ruckus 7111); werkt zeer bevredigend.
Ik heb het getest, de bandbreedte van de adapters is voldoende, beeld is prima. De vraag is nu alleen nog of ik het kan combineren...

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Internet en televisie via powerplugs

Helaas,

Ik heb het geprobeerd met twee network kits maar het lijkt erop dat de signalen elkaar in de weg lopen. Had in de eerste instantie geen tv signaal en geen internet... en opeens uit het niets wel weer een tv signaal.

Wellicht dat het zou werken als de kits op verschillende groepen/fasen worden aangesloten maar dat is fysiek gezien geen optie hier.

Een laatste mogelijkheid zou eventueel kunnen zijn om powerplugs van een ander merk te proberen, in de hoop dat de chipset het signaal anders moduleert ofzo. Maar dat ga ik nu niet meer proberen. Ik sluit voor nu mijn digitale decoder maar aan via het lichtnet en dan maar wireless voor mijn desktop :'(

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Internet en televisie via powerplugs

Omdat ik redelijk koppig ben, heb ik toch effe doorgezet en is het me gelukt om het aan de praat te krijgen. De geleverde software biedt namelijk de mogelijkheid netwerkwachtwoorden in te stellen. Hierdoor heb ik het eerste netwerk (modem-desktop) beveiligd/afgeschermd waardoor de overige apparaten in het tweede netwerk (modem-decoder) geen signaal conflicten veroorzaken.

Maar nog steeds geen happy end..

Heb de internet snelheid getest en die liep werkelijk drastisch achteruit (downloadsnelheden van gemiddeld 1.32 Mb/s). Alsof dat niet genoeg was begon het tv signaal ook te haperen.

Conclusie: beiden signalen over het lichtnet is geen aanrader.

Reageer