Evolutie practicum

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Evolutie practicum

Hallo,

Ik ben bezig deze week met het maken van een PWS. Mijn onderwerp is Evolutie en ik ben al behoorlijk ver op weg. Nu moet er ook een practicum bij en daar zit mijn probleem. Ik kan zelf niet een goed practicum bedenken wat hierbij aansluit. Ik heb al wat rond gekeken op internet, maar kon niet echt iets vinden. Zelf heb ik op kennisnet het volgende gezien:

"Zoek uit of de fruitvlieg zich binnen een aantal generaties weet aan te passen aan een alcoholmilieu."

Nou leek me dit wel leuk alleen heb ik geen idee hoe ik dit zou moeten aanpakken. Zou iemand mij meschien verder kunnen helpen? Of meschien hebben jullie ook nog een ander mogelijkheid voor een practicum?

MVG,

Niels

Berichten: 2

Re: Evolutie practicum

NIELLZZZ schreef:Hallo,

Ik ben bezig deze week met het maken van een PWS. Mijn onderwerp is Evolutie en ik ben al behoorlijk ver op weg. Nu moet er ook een practicum bij en daar zit mijn probleem. Ik kan zelf niet een goed practicum bedenken wat hierbij aansluit. Ik heb al wat rond gekeken op internet, maar kon niet echt iets vinden. Zelf heb ik op kennisnet het volgende gezien:

"Zoek uit of de fruitvlieg zich binnen een aantal generaties weet aan te passen aan een alcoholmilieu."

Nou leek me dit wel leuk alleen heb ik geen idee hoe ik dit zou moeten aanpakken. Zou iemand mij meschien verder kunnen helpen? Of meschien hebben jullie ook nog een ander mogelijkheid voor een practicum?

MVG,

Niels
Ik deed het over hetzelfde onderwerp en we hadden hetzelfde probleem. Dat experiment is wel mogelijk, maar nogal arbeidsintensief en ik heb geen enkel idee of je dat er voor over hebt. Wij hebben dus uiteindelijk besloten om met bacteriën te werken. Kost minder tijd, makkelijker, en je hebt ongeveer hetzelfde effect. Kan gewoon op school worden uitgevoerd, ze hebben daar vast wel het juiste materiaal voor.

- Je koopt gehakt

- Je doet een beetje van dat gehakt op een petrischaal met agarbodem, je hebt bij biologie vast wel geleerd hoe je dat op een juiste manier doet.

- Na tijdje heb je verschillende koloniën

- Maak opnieuw verschillende petrischaaltjes, eentje met een lage concentratie aan antibioticum (reken om hoeveel je nodig denkt te hebben) in de agar en eentje zonder antibioticum in de agar.

- Je kiest vervolgens een kolonie en breng die aan op de twee nieuwe petrischaaltjes

- Wacht een tijd....

- Na een periode zijn er weer kolonies verschenen, afkomstig van dezelfde kolonie bacteriën.

- Maak nu weer twee petrischaaltjes met hoge concentratie antibiotica in agar, en breng daar een bacteriën over.

- Wacht

- Uiteindelijk zal je waarnemen dat de kolonie die in een lage concentratie antibioticum is gekweekt, weet te overleven terwijl de bacteriën die zijn gekweekt op agar zonder lage concentratie antibioticum zich nauwelijks tot niet voortplanten.

Je moet niet al te lang wachten, maar vooral in het begin is het effect duidelijk zichtbaar en heb je dus aangetoond dat bacteriën zich hebben aangepast aan een antibioticum milieu.

Ik kon gemakkelijk aan antibioticum in poedervorm komen, wat eigenlijk het handigst is. Raad ook aan om verschillende petrischaaltjes te gebruiken met verschillende concentraties om te voorkomen dat je te laag of te hoog neemt. Zoek op hoeveel een mens aan antibioticum nodig heeft, en probeer het correct om te rekenen.

Even snel en slordig getypt, zitten vast wat dingen in die niet zo moeten maar het is maar een globaal idee.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Evolutie practicum

Evolutie gaat toch niet over aanpassing aan een veranderd milieu maar over het het ontstaan van nieuwe soorten uit oudere soorten, mutaties; processen van tenminste vele honderdduizenden jaren.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Evolutie practicum

processen van tenminste vele honderdduizenden jaren.
Niet noodzakelijk: het gaat eerder over vele generaties. Bacteriën en virussen kunnen vrij snel evolueren, kijk bijvoorbeeld maar naar de steeds evoluerende griepvariant die ieder jaar terugkomt. In 1 jaar tijd (en vele duizenden generaties) is er dus iets nieuws geëvolueerd.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Evolutie practicum

Paganitzu schreef:Ik deed het over hetzelfde onderwerp en we hadden hetzelfde probleem. Dat experiment is wel mogelijk, maar nogal arbeidsintensief en ik heb geen enkel idee of je dat er voor over hebt. Wij hebben dus uiteindelijk besloten om met bacteriën te werken. Kost minder tijd, makkelijker, en je hebt ongeveer hetzelfde effect. Kan gewoon op school worden uitgevoerd, ze hebben daar vast wel het juiste materiaal voor.

- Je koopt gehakt

- Je doet een beetje van dat gehakt op een petrischaal met agarbodem, je hebt bij biologie vast wel geleerd hoe je dat op een juiste manier doet.

- Na tijdje heb je verschillende koloniën

- Maak opnieuw verschillende petrischaaltjes, eentje met een lage concentratie aan antibioticum (reken om hoeveel je nodig denkt te hebben) in de agar en eentje zonder antibioticum in de agar.

- Je kiest vervolgens een kolonie en breng die aan op de twee nieuwe petrischaaltjes

- Wacht een tijd....

- Na een periode zijn er weer kolonies verschenen, afkomstig van dezelfde kolonie bacteriën.

- Maak nu weer twee petrischaaltjes met hoge concentratie antibiotica in agar, en breng daar een bacteriën over.

- Wacht

- Uiteindelijk zal je waarnemen dat de kolonie die in een lage concentratie antibioticum is gekweekt, weet te overleven terwijl de bacteriën die zijn gekweekt op agar zonder lage concentratie antibioticum zich nauwelijks tot niet voortplanten.

Je moet niet al te lang wachten, maar vooral in het begin is het effect duidelijk zichtbaar en heb je dus aangetoond dat bacteriën zich hebben aangepast aan een antibioticum milieu.

Ik kon gemakkelijk aan antibioticum in poedervorm komen, wat eigenlijk het handigst is. Raad ook aan om verschillende petrischaaltjes te gebruiken met verschillende concentraties om te voorkomen dat je te laag of te hoog neemt. Zoek op hoeveel een mens aan antibioticum nodig heeft, en probeer het correct om te rekenen.

Even snel en slordig getypt, zitten vast wat dingen in die niet zo moeten maar het is maar een globaal idee.
Bedankt voor je reactie! Ik ga het overleggen met me begeleider want dit lijkt me namelijk veel leuker om te doen!

Re: Evolutie practicum

Ik heb wel één bedenking, want het feit dat de bacterie zich heeft aangepast wil niet zeggen dat er evolutie is opgetreden. Evolutie betekent dat er veranderingen zijn opgetreden in het DNA. Je moet dus wel aantonen dat de verandering permanent is. Dat betekent denk ik, dat je de aan antibiotica blootgestelde bacterien weer moet laten leven op een niet-besmette ondergrond, en de nakomelingen daarvan (die dus zelf nooit met het antibioticum in aanraking zijn geweest) nog resistent zijn.

Reageer