Sterkteberekeningen in een bak

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Sterkteberekeningen in een bak

Beste mensen,

Ik ben bezig met het construeren van de ondersteuning van een bak. Dit is een doorsnedeaanzicht van het ontwerp

http://www.fotopocket.nl/fpimages/2010/10/...1f/untitled.bmp

De belasting is verdeeld over de hele breedte en is 5395 N. Ik wil de sterkte van de 4 steunen (ABCD) berekenen. Deze steunen bestaan uit plaatmateriaal. Wat ik heb gedaan is simpelweg de gehele kracht verdelen over de 4 steunen: 1348,75 N per steun. Deze heb ik ontbonden in een druk- en dwarskracht en van hieruit ben ik de spanningen gaan berekenen.

Heb ik dit goed gedaan of moet ik het helemaal anders doen?

En hoe kan ik de hoogte van het vlak E bepalen?

Alvast bedankt voor het reageren.

Met vriendelijke groet,

Ken

Berichten: 4.502

Re: Sterkteberekeningen in een bak

Een beetje lastig opbject:

Als je de belasting gelijkmatig over de 4 steunen wilt verdelen,zal de vakverdeling van de bak niet exact in drieen gaan,want maak je drie gelijke vakken van elk L meter met belasting q/m,dan krijgen de buitenste 2 steunpunten 0.4 qL en de binnenste 1.1 qL en bij elkaar dus 3 qL.

Die verdeling laat ik verder hierbuiten;jij gaat uit van een gelijke belasting per steunpunt en ik zie daar aangegeven de draagpunten A,B,C,D en onderaan E.

Mijn vraag is dus of jij weet welke belasting er op die punten komen,ofdat je een gelijkm.last neemt over beide schuine lengtes,want dat bepaalt uiteindelijk de aanwezige kracht op punt E en de op dat punt aanwezige afschuifkracht.Die belasting is overigens weer afhankelijk van de stabiliteit van de bakwanden en de bak op zichzelf.Bij slappe bakwanden ofwel een afgeronde hoek van de bak bij punt E zul je sneller belasting krijgen op A,B,C en D.

Mogelijk is de leerstof erop gebaseerd dat alle last op E komt,zou kunnen als je de gekantelde bak beschouwd als een kolom dragende op punt E en in evenwicht gehouden door A,B,C en D.

Bij een kolom is een dergelijke steunkracht een paar procent van de totale last;ik geloof dat je je wel op alleen E kunt concentreren,waar dus dan alleen de 1348.75 N op drukt en wordt opgevangen door de afschuifweerstand in E (dikte plaat * plaathoogte ter plaatse van E).

Succes.

Berichten: 3

Re: Sterkteberekeningen in een bak

Kunnen de steunen het los van elkaar begeven dan?

Als de binnenste steun vervormd, vervormd de andere toch automatisch mee?

Hierdoor kan je de kracht verdeeld worden over de 4 steunen.

Of zie ik dit verkeerd?

Groetjes

Berichten: 4.502

Re: Sterkteberekeningen in een bak

Als je alle steunen met de gelijke rekenmethode en profilering en materiaalstructuur uitvoert,zal bij ongelijke steunbelasting de zwakste het eerste sneuvelen en dan een kettingreactie veroorzaken.

Bij gelijke belasting op elke steun zullen bij een foute berekening theoretische alle steunen gelijktijdig bezwijken;in de praktijk zal door de verschillen instructuur van het gebruikte materiaal er altijd zwakkeren zijn.

Reageer