Elektrisch vermogen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 46

Elektrisch vermogen

dag,

kan iemand mij vertellen of het volgende correct is:

spanning = dE/dq (energie per lading, electron trekt proton aan en vica versa)

stroom = dq/dt (electron dat naar een proton stroom in een tijd dt)

nu vermogen is dan : p=dE/dt = v.i (een batterij levert een vermogen zolang er een potentiaalverschil heerst tussen beide polen, dit potentiaalverschil zal echter afnemen naarmate de hoeveelheid electronen naar de protonen stromen (stroom dus)

de eenheid hier is dan: W = J/s = (J/C).(C/s)

dankuwel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Elektrisch vermogen

Volgens mij is het correct.

Aad

Berichten: 46

Re: Elektrisch vermogen

oke

dankuwel

Re: Elektrisch vermogen

Op wat kleine dingetjes na.

De stroom is positief als de er transport van lading is in de tegenovergestelde richting. Er is een tekenafspraak nodig om te kunnen zeggen I=dQ/dt (De hoeveelheid lading wordt Q genoemd, itt q de elementairlading). Als elektronen van een negatieve pool (kathode) naar een positieve (anode) lopen, loopt de stroom van de anode naar de kathode. De lading Q van de kathode neemt dan toe van een negatieve hoeveelheid naar nul. De hoeveelheid lading in de anode neemt dan af, dus dQ/dt=-I.

Een zelfde afspraak hoort ook bij het vermogen. Er is een verschil tussen geleverd en opgenomen vermogen.

Aan je formule spanning=dE/dq hapert ook wel iets. Het rechterlid is een afgeleide naar de lading, en dat lijkt me een beetje vreemd. Je kan beter gebruiken dA=-dV.Q, dat is de arbeid die op een lading Q wordt verricht om hem te verplaatsen van een plaats met voltage V naar een plaats met voltage V+dV.

Kortom: in absolute waarde klopt het wat je zegt, maar pas op met tekens.

Berichten: 46

Re: Elektrisch vermogen

dE/dq heb ik uit mijn cursus: er staat dat het een enrgie dE kost om een elementaire lading dq (proton-elektron) te scheiden

zodoende hebben we in die fysische scheiding energie ([J] moeten steken,

dus als die elektronen terug bij de protonen terecht is er energie geleverd => J/s = arbeid = vermogen

tenminste, dat is mijn interpretatie...

dankuwel

Reageer