Bloeddonor & littekenweefsel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Bloeddonor & littekenweefsel

Een medewerker van het ziekenhuis vertelde mij dat wanneer je jarenlang bloed geeft, je op latere leeftijd problemen zou krijgen met het vinden van een goede ader in je arm.

Dit zou dan te maken hebben met het opgebouwde littekenweefsel.

Geeft het op latere leeftijd problemen of is het een fabeltje?

Ik ben nu nog jong en kan er nu nog wat aan doen.

Berichten: 1.116

Re: Bloeddonor & littekenweefsel

Tja, theoretisch zou het uiteraard kunnen. Maar normaliter geef je enkel bloed uit aders die in je elleboogsplooit zitten (m.n. vena mediana cubiti, vena cephalica en vena basilica). Meestal gebruiken ze hier steeds weer hetzelfde vat voor. Inderdaad krijg je hierdoor op den duur veranderingen van het weefsel wat daar zit: littekenvorming op de prikplaats en vaak vergroting van het vat waar in geprikt wordt.

De prikplaats is mede de plaats waar we als het kan ook bij voorkeur bloed prikken voor medisch onderzoek. Echter: we kunnen op heel veel plaatsen je bloed prikken, zeker niet enkel in je elleboog. En zo lang je bloed blijft geven is het vaak zo dat je makkelijker aan te prikken bent. Zelf geef ik ook bloed. En het laatste waar ik me zorgen over maak is dat het mogelijk zou zijn dat ik over x aantal jaar niet meer goed aan te prikken ben. Als ze je niet in je arm kunnen aanprikken (wat zelden het geval is), dan prikken ze wel in je hand, je voet of in je been. Ik heb het echter nog nooit meegemaakt dat ik iemand niet kon prikken in de elleboog omdat daar te veel littekenweefsel zat. Wel omdat de vaten te klein waren (m.n. oudere vrouwen).

Re: Bloeddonor & littekenweefsel

Bij mij is het bij mijn ene arm gebeurd, maar dit is na 5 jaar lang elke week prikken pas ontstaan.

Dat is dus ongeveer 260x binnen een relatief korte tijd (prikmomenten voor die 5 jaar buitengelaten). Ik heb nu nog een bijna ongebruikte andere elleboog.

Mannen mogen 5x per jaar bloedgeven, vrouwen 3x per jaar. Je mag van je 18e - 70e bloed geven.

Als je dus vanaf je 18e bloed doneert, en je bent een man, ben je 52 x 5, dus ook 260x geprikt.

Daarbij bedenken dat je altijd nog een elleboog hebt (en andere plaatsen waar je geprikt kan worden), en dat het in mijn situatie zo was dat die plek al erg snel weer werd geïrriteerd.

Theoretisch is het wel mogelijk, maar praktisch gezien zou ik me er geen zorge nover maken.

Reageer