Berekening luchtverplaatsing
Moderator: physicalattraction
-
- Berichten: 1
Berekening luchtverplaatsing
Ik had een vraag voor berekening van de hoeveelheid lucht welke er door kleppen gaat.
Ik heb in een ruimte 20 pascal onderdruk gecreëerd door een ventilator. In de ruimte zit een variabele inlaatklep met een maximale doorlaat van 0,48m2 (1,2x0,4mtr). hoeveel lucht gaat er dan door deze klep en hoe wordt dit berekend?
Als ik in deze ruimte nog een ventilator zou plaatsen wordt m'n onderdruk groter maar gaat er bij 40pascal 2x zoveel lucht door als bij 20 pascal.
Trekt dit dan 4x zoveel stroom zoals een leverancier van klimaatspullen me vertelde?
Een hele hoop vragen maar zit met een lastig vraagstuk binnen m'n bedrijf over hoe alles te sturen en de energiekosten te verlagen!!
Hoop dat iemand me verder kan helpen en ik niet per ongeluk een al bestaand topic namaak.
mvg,
Han van Zeeland
Ik heb in een ruimte 20 pascal onderdruk gecreëerd door een ventilator. In de ruimte zit een variabele inlaatklep met een maximale doorlaat van 0,48m2 (1,2x0,4mtr). hoeveel lucht gaat er dan door deze klep en hoe wordt dit berekend?
Als ik in deze ruimte nog een ventilator zou plaatsen wordt m'n onderdruk groter maar gaat er bij 40pascal 2x zoveel lucht door als bij 20 pascal.
Trekt dit dan 4x zoveel stroom zoals een leverancier van klimaatspullen me vertelde?
Een hele hoop vragen maar zit met een lastig vraagstuk binnen m'n bedrijf over hoe alles te sturen en de energiekosten te verlagen!!
Hoop dat iemand me verder kan helpen en ik niet per ongeluk een al bestaand topic namaak.
mvg,
Han van Zeeland
- Berichten: 17.659
Re: Berekening luchtverplaatsing
Welkom op Wetenschapsforum! Omdat je onderwerp beter in het subforum Thermodynamica en stromingsleer past, heb ik het even voor je verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
- Jimi Hendrix -
Re: Berekening luchtverplaatsing
Ten eerste, als je een tweede ventilator bijzet wordt de onderdruk niet 40 Pa, tenzij de ventilatoren bij een lage druk dezelfde eigenschappen houden. Door het grotere drukverschil wordt de belasting op de bladen groter en gaat de motor langzamer draaien, of als hij een vast toerental heeft wordt de motor zwaarder belast.
Onder die omstandigheden werken de bladen niet hetzelfde als onder hun 'ontwerpomstandigheden'. Dat is te vergelijken met een propellor van een vliegtuig, die bij andere vliegsnelheden een andere instelling nodig heeft. En aangezien gewone ventilatoren (meestal?) aan hun maximale drukval zitten vermoed ik dat je de verdubbeling niet haalt.
Hiermee samenhangend de opmerking van het energieverbruik, die geeft aan dat je niet simpelweg twee gelijke ventilators laat draaien (dan zou het verbruik gewoon verdubbelen). Waarschijnlijk (gezien alinea hierboven) wordt inderdaad het verbruik groter, maar ik zie geen fysische reden dat dat 4 maal is (kwadratische toename?). Bij vloeistoffen zou je nog kunnen zeggen dat bij dubbele drukval en gelijk debiet het vermogen verdubbelt, maar bij lucht geldt dat zeker niet.
Over de massastroom door de deur durf ik geen uitspraak te doen. Wel een experiment, koop een goedkoop anemometertje met digitale uitlezing, meet de windsnelheid in de deuropening, vermenigvuldig met 1,225 Kg/m3 en het oppervlak van de deur, dan heb je de massastroom per seconde.
Mijn raad zou verder zijn, te vragen om een ventilator karakteristiek, die is bij de fabrikant misschien te krijgen. Daarmee kun je van bovenstaande effecten een beter beeld krijgen.
Een experiment dat je zelf zou kunnen uitvoeren is niet het verdubbelden van de ventilatorcapaciteit maar juist het halveren ervan. Je zou van de (cirkelvormige?) doorsnede van de ventilator de helft af kunnen dekken met een plaat multiplex, met daarin een gat met straal 0,71 x oorspronkelijke straal ventilator. Daarmee krijg je grofweg een halvering van de massastroom, kun je de nieuwe onderdruk meten en het nieuwe verbruik.
Ik hoop dat je hiermee verder kunt, succes,
Onder die omstandigheden werken de bladen niet hetzelfde als onder hun 'ontwerpomstandigheden'. Dat is te vergelijken met een propellor van een vliegtuig, die bij andere vliegsnelheden een andere instelling nodig heeft. En aangezien gewone ventilatoren (meestal?) aan hun maximale drukval zitten vermoed ik dat je de verdubbeling niet haalt.
Hiermee samenhangend de opmerking van het energieverbruik, die geeft aan dat je niet simpelweg twee gelijke ventilators laat draaien (dan zou het verbruik gewoon verdubbelen). Waarschijnlijk (gezien alinea hierboven) wordt inderdaad het verbruik groter, maar ik zie geen fysische reden dat dat 4 maal is (kwadratische toename?). Bij vloeistoffen zou je nog kunnen zeggen dat bij dubbele drukval en gelijk debiet het vermogen verdubbelt, maar bij lucht geldt dat zeker niet.
Over de massastroom door de deur durf ik geen uitspraak te doen. Wel een experiment, koop een goedkoop anemometertje met digitale uitlezing, meet de windsnelheid in de deuropening, vermenigvuldig met 1,225 Kg/m3 en het oppervlak van de deur, dan heb je de massastroom per seconde.
Mijn raad zou verder zijn, te vragen om een ventilator karakteristiek, die is bij de fabrikant misschien te krijgen. Daarmee kun je van bovenstaande effecten een beter beeld krijgen.
Een experiment dat je zelf zou kunnen uitvoeren is niet het verdubbelden van de ventilatorcapaciteit maar juist het halveren ervan. Je zou van de (cirkelvormige?) doorsnede van de ventilator de helft af kunnen dekken met een plaat multiplex, met daarin een gat met straal 0,71 x oorspronkelijke straal ventilator. Daarmee krijg je grofweg een halvering van de massastroom, kun je de nieuwe onderdruk meten en het nieuwe verbruik.
Ik hoop dat je hiermee verder kunt, succes,