Aslasten trekker dieplader oplegger

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Aslasten trekker dieplader oplegger

Hallo,

Voor mijn werk ga ik te maken krijgen met transport van zware voorwerpen. Hiervoor kan het noodzakelijk worden dat ik aslasten ga uitrekenen welke gaan optreden bij verschillende soorten trekker-oplegger-aanhanger combinaties.

Het is alleen jaren geleden dat ik statica gehad heb waarna ik het voor mijn werk nooit meer nodig heb gehad. De kennis is dus weggezakt. Kan iemand me op weg helpen met de volgende uitdaging?

Stel ik heb een trekker met 1 vooras, 2 achterassen (onafhankelijk) en een dieplader met 4 assen. Op de dieplader staat een graafmachine.

Hoe pak ik dit aan?

Het schema is m.i. als volgt:

Afbeelding

Het lijkt me nogal overbepaald en dus lastig te berekenen of mag ik de achterassen als tandem beschouwen en er van uitgaan dat de achterassen van de dieplader allemaal dezelfde draagkracht leveren? Met het wijzigen van de veerconstante (meer of minder druk in de balgen) zou dat volgens mij mogelijk moeten zijn. Maar niet iedere apparaat heeft denk ik luchtvering.

Wie helpt me op weg?

Alvast bedankt,

Leo

Re: Aslasten trekker dieplader oplegger

Je zou het stel achterassen (eigenlijk alle assen) kunnen modelleren als veren. Stel de F-as-1 gelijk aan zijn invering maal zijn veerconstante. Alle inveringen gelijk aan (y-y0), waarbij de y volgen uit de buigingsvergelijking van de oplegger. De resulterende vergelijkingen zijn ws. alleen numeriek te bepalen, maar in bv. Excel moet dat kunnen.

Reageer