Loodaccu opladen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 36

Loodaccu opladen

Hallo,

Mijn vraag gaat over het opladen van een loodaccu (van bv een auto).

ik heb natuurlijk al wel wat onderzoek gedaan en kwam bijvoorbeeld op deze twee sites:

site (eerste paar post) en site (alinea 'loodaccu's laden'). Dit leek mij een beetje tegenstrijdig. Bij de eerste site wordt verteld dat je met weerstanden of spanningsbegrenzers moet werken, terwijl bij de tweede site wordt verteld dat, zolang je maar een voltage iets hoger als dat van de accu gebruikt, het vanzelf goed gaat.

Als ik dus een loodaccu van bijvoorbeeld 12 V, 80 Ah wil opladen volgens de tweede site zou ik dit moeten doen op een spanning van zo'n 12,5 V en een stroomsterkte van maximaal 24 A. Terwijl ik volgens de eerste site allerlei schakelingen moet gebruiken.

Mijn vragen zijn nu,

- klopt het dat je je loodaccu moet opladen met een voltage van iets hoger als de voltage van je accu en met een stroomsterkte van max 30% van de Ah van de accu?

- Je moet net zo lang opladen tot er nauwelijks meer stroom stroomt in de schakeling, is deze tijd ook te berekenen?

alvast bedankt,

Steino

Berichten: 473

Re: Loodaccu opladen

Hangt allemaal af van hoe goed je het wilt doen ;)

Check deze site maar eens, SLA = Sealed Lead Acid = lood accu.

Ik heb ooit twee laders gemaakt op basis van deze pdf voor twee verstralers met een gesloten lood accu. Ze zijn dag in dag uit aangesloten aan het lichtnet en wanneer ik ze nodig heb weet ik dat ze uren licht geven. Iets wat niet het geval was met de originele lader, continu x Volt op de accu zonder enige vorm van controlle.

Dus wanneer je het mij vraagt zou ik zeggen, alle manieren zullen wel werken, de vraag is meer "Hoe goed wil je doen?".

Berichten: 36

Re: Loodaccu opladen

oke mooi ;) je hebt me gerustgesteld dat ik niet allerlei accu's ga vernielen ;)

Reageer