Polaire deeltjes

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 199

Polaire deeltjes

Een watermolecuul is polair omdat de elektronen een hogere waarschijnlijkheid hebben om zich bij het zuurstofatoom op de twee 'lege' parenplekken te bevinden. Maar als een proton uit drie quarks bestaat waarvan er twee 2/3 lading hebben en één -1/3 lading, dan zou je haast zeggen dat een proton behoorlijk polair zou moeten zijn. Natuurlijk gaan jullie dan zeggen dat het niet zo eenvoudig zit, maar hoe zit het dan eigenlijk met de lading verdeling in een proton of neutron?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Polaire deeltjes

Een goede opmerking. De lading over een proton is dan inderdaad niet gelijkmatig verdeeld over het oppervlak van het proton. Ik kan me niet herinneren ooit een correctie voor dit verschijnsel te hebben gezien. Het zou eventueel een tweede orde correctie zijn: een dipool op een lading.

Bij een neutron is de ladingsverdeling er ook. Omdat er nu geen netto elektrische lading is, is het effect relevanter.

Kent iemand correcties voor het polaire gedrag van protonen maar vooral van neutronen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Polaire deeltjes

Een correctie zou ik het niet willen noemen maar een neutron heeft een magnetisch moment; iets wat je alleen kunt verklaren wanneer er binnen het neutron een ladingsverdeling is, met andere woorden, door aan te nemen dat het neutron is opgebouwd uit kleinere deeltjes.

Overigens is een watermolecuul polair omdat het O-atoom harder aan de elektronen trekt, niet omdat die in lege "parenplekken" (wat dat ook moge zijn) gaan zitten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 199

Re: Polaire deeltjes

Cool, weer wat geleerd! Ik krijg steeds meer zin in mijn studie natuurkunde ;)

Reageer