Homopolaire flux in een driefasige transformator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Homopolaire flux in een driefasige transformator

Hallo,

Veronderstel een driefasige transformator die in ster-ster geschakeld is en waarbij beide sterpunten niet geaard zijn. Onderstel ook dat 1 fase van de secundaire belast wordt.
config341.jpg
config341.jpg (13.63 KiB) 526 keer bekeken
De transformator is dus asymmetrisch belast. Nu zegt een boek dat ik aan het lezen ben dat de asymmetrische last aanleiding geeft tot een homopolaire stroomcomponent in de secundaire wikkeling. Maar omdat het sterpunt van de primaire niet geaard is zal er in de primaire geen homopolaire stroom kunnen lopen. De secundaire homopolaire stroomcomponent kan dus primair niet gecompenseerd worden en er ontstaat een netto homopolaire flux met alle gevolgen van dien. De reluctantie van het homopolair magnetisch pad zal, zonder dat er speciale maatregelen getroffen worden zoals extra benen, zeer groot zijn. En er ontstaat een nulpuntsverschuiving.

Nu vraag ik mij af waarom er in de secundaire wel homopolaire stromen kunnen lopen, dat sterpunt is toch ook niet geaard? Kan iemand dit verduidelijken?

Alvast bedankt

Berichten: 10

Re: Homopolaire flux in een driefasige transformator

Hoi Cerium,

Als eerste er moet en zal een stroom ergens gaan lopen omdat we ons moeten houden aan de stroom-wet van Kirchoff . Doordat je spannings bron uit 3 gekoppelde spanningen met 120 deg verschuiving bestaad gaan er wat magnetische velde anders staan hierdoor veranderd je spanning aan de andere 2 contacten. Met als gevolg dat het staal op ongelijke plekken heet wordt en krom trekt e.d. Je kan dit prachtig uit tekenen met vectoren.

Over het algemeen zie ik eigenlijk alleen trafo's doe altijd aan één kant geaard zijn. Dit kan met een impedantie (L) of alleen een ohmse weerstand zijn. De keuze hiervoor ligt aan hoe je je systeem wilt beveiligen. Wat er precie gebeurt ligt ook een beetje aan de rest van je systeem. Staat de trafo prima aan een sterk net staan er meer bronnen gekoppeld aan het secundaire net?

Zoals het in jouw tekeningetje staat zou ik zeggen dat de homopolaire stroom in het knooppunt vloeit. Als je die weerstand nu aan aarde knoopt dan vloeit die homopolaire stroom naar aarde.

Groetjes Ray

Reageer