Drukverlies in t-stuk

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Drukverlies in t-stuk

Hellow,

ben bezig met een aantal berekeningen over weerstanden in pijpleidingen e.d.

mijn vraag is:

Wanneer ik een T-stuk heb in een pvc systeem met een buis van 3.5 meter en om de 35 cm een t stuk. de binnen diameter is 34mm en de stroom snelheid is 0.3 m/s en de begin druk is ong 8 bar

Is hier dan het verlies evenredig met de drukval over de lengte in de buis? Dus naar mate de druk lager wordt de instroom weerstand voor het T-stuk ook veranderd t.o.v. het eerste T-stuk

Of is het verlies in een T-stuk gewoon constant, bv 0.002 bar?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Drukverlies in t-stuk

Ik weet niet of ik de onduidelijke vraag begrijp, maar als de snelheid, de diameter en de dichtheid niet veranderen dan zal de drukval van alle T-stukken gelijk zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Drukverlies in t-stuk

ik heb geleerd dat je elke appendage van een zekere diameter via een omrekenfactor x qua weerstand gelijk kunt stellen aan een x aantal meters rechte buis van die diameter, de zg equivalente lengte. Dat zal wel een benadering zijn, maar mogelijk wordt dat bedoeld?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Drukverlies in t-stuk

ik heb 10 t-stukken is serie staan over een afstand van 3.5 meter.

mijn uiteindelijke vraag is of er bij elk t-stuk evenveel uitstroomt.

Daar van ben ik nu een model aan het maken en kom op een conclusie dat het laatste t-stuk 1cm minder water (in een vat gemeten) uitkomt dan de eerste waarde pomp zich bevindt.

maar nu wil ik gaarne weten hoe het dan zit met de t-stukken en de bijbehorende weerstanden

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Drukverlies in t-stuk

Er zal wat drukval over die 3.5 meter pijp zijn dus de druk in de laatste T is ietsje lager dan in de eerste T.

Dat drukverschil zal echter heel klein zijn want de pijp is kort en de stroomsnelheid zeer laag.

Zelfs als de drukval 0.1 bar zou zijn dan is de druk aan de eerste T 8 bar en die aan de laatste T 7.9 bar. Dat betekent dan dat de uitstroom van de laatste T slecht 1 % minder zou zijn dan die uit de eerste T.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Drukverlies in t-stuk

1 x 34mm verdeler met 10 teestukken elk 34mm buis en V van 0,03 in aftakking geeft een Q van 0,1m3/h per aftakking

Totaal dus 1m3/h. V 0,3m/s in hoofdstroom, weerstand dan in hoofdleiding max. < 2mm./m1 (wandruwheid K ca. 0,25)

1 verdeler van 34mm met 10 aftakkingen van 34mm elk met een snelheid van 0,3m/s is totaal dus 10m3/h in de hoofdstroom, V van 3,2m/s. en een leidingweerstand voor de aftakking van het 1e teestuk van 158mm/m1 en gaat afnemen per aftakking naar ca. 2mm/m. bij de laatste aftakking.

Gegeven een beetje wazig.

Zit op elk teestuk 8bar.? of nog andere dingen

Willem

Reageer