Natrium uit kolen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 96

Natrium uit kolen

hallo allemaal

Ik lees een boekje en dat boekje gaat over de 19 eeuw waar ze een onderzeeboot hebben gebouwd op elektriciteit, en die stroom gregen ze uit Natrium. Die natrium kregen ze uit steenkool die ze verbrabden gingen, nu is mijn vraag hoe kun je uit kolen nu natrium krijgen?

Ik lees nu het 2e deel en de eerste moet ik nog lezen(nogalongelukkig) en misschien kent iemand van jullie de boeken wel(http://nl.wikipedia.org/wiki/Twintigduizend_mijlen_onder_zee) hier is een link voor de schrijver enzo hij heeft ook nog meer boekjeen geschreven, bij een ander boek gaan worden er een paar wetenschappers met een kanon en een hol projectiel d elucht in geschoten(ik weet dat dit niet echt gebeurd is maar de boeken komen wel echt over en ze zijn ook een beetje wetenschappelijk)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Natrium uit kolen

en die stroom gregen ze uit Natrium. Die natrium kregen ze uit steenkool die ze verbrabden gingen, nu is mijn vraag hoe kun je uit kolen nu natrium krijgen?


Heb je dat wel helemaal goed begrepen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Nautilus_(Verne)
The Nautilus is described by Verne as "a masterpiece containing masterpieces." It is designed and commanded by Captain Nemo. Electricity provided by sodium/mercury batteries (with the sodium provided by extraction from seawater) is the craft's primary power source for propulsion and other services


Jules Verne is overigens een beroemde 19e-eeuwse science-FICTION schrijver.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 96

Re: Natrium uit kolen

ik zeg toch dat ik wist dat het niet waar gebeurd was

in mijn boek staat dat Nemo een schuilplaats had met daar in een kolenmijn. hij stookte die kolen en ze kreeg hij natrium. En mijn vraag was kan het waar zijn dat je uit kolen natrium kunt krijgen. Maar ikz al ook het 1e deel wel gaan lezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Natrium uit kolen

ik zeg toch dat ik wist dat het niet waar gebeurd was
Of het waar is of niet, is niet waar het om gaat. Waar het om gaat is of je goed hebt begrepen wat er in het boek staat. Want wat jij hier stelt:
in mijn boek staat dat Nemo een schuilplaats had met daar in een kolenmijn. hij stookte die kolen en ze kreeg hij natrium. En mijn vraag was kan het waar zijn dat je uit kolen natrium kunt krijgen. Maar ikz al ook het 1e deel wel gaan lezen.
Is iets heel anders dan wat de Wikipedia-pagina beschrijft. Daar gaat het namelijk over het feit dat het natrium uit zeewater wordt geëxtraheerd. Het natrium komt dus niet uit de kolen. Dat kan ook niet, want steenkool bestaat voor het overgrote deel uit koolstof.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Natrium uit kolen

Over het extractieproces zegt kapitein Nemo dat hij het doet met 'hitte die afkomstig is van kolen'. Volgens Chemistry and the Science Fiction of Jules Verne verwijst dat waarschijnlijk naar de productie van natrium door de reductie van soda m.b.v. koolstof, die in de tijd van Jules Verne de standaardmethode was.

Jules Vernes was meer dan een science fiction schrijver, hij was in zekere zin een schoolmeester die zijn spannende verhalen gebruikte om nieuwe wetenschappelijke ideeen te verspreiden onder een breed publiek.

Berichten: 96

Re: Natrium uit kolen

jkien schreef:Over het extractieproces zegt kapitein Nemo dat hij het doet met 'hitte die afkomstig is van kolen'. Volgens Chemistry and the Science Fiction of Jules Verne verwijst dat waarschijnlijk naar de productie van natrium door de reductie van soda m.b.v. koolstof, die in de tijd van Jules Verne de standaardmethode was.

Jules Vernes was meer dan een science fiction schrijver, hij was in zekere zin een schoolmeester die zijn spannende verhalen gebruikte om nieuwe wetenschappelijke ideeen te verspreiden onder een breed publiek.
okey, ik heb van die methode nog nooit gehoord maar dat doet er niet toe

Als school meester doet hij nog steeds zijn werk want ik heb in dat boek over de reis naar de maan wel wat dingen opgezocht en gelezen die ik nog niet wist ;)

Reageer