Titratie van zwak zuur met sterke base.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 26

Titratie van zwak zuur met sterke base.

Goed... Ik heb maar even aangemeld om hier m'n probleem te delen. Ik heb morgen een tentamen General Chemistry en ik ben oefenopgaven aan het maken op internet, maar kom hier echt niet uit...

We hebben een oplossing van 10 mL met daarin het zwakke zuur HA in een concentratie van 0.333 M.

De pKa van dit zwakke zuur is 4.51.

We titreren deze oplossing met een oplossing van de sterke base B met concentratie 0.224 M.

Wat is de pH van de oplossing als we 6.66 mL van de sterke base toegevoegd hebben?

Antwoorden waar ik uit kan kiezen:

6.51

9.40

4.42

4.60

4.16

Het goede antwoord is 4,42... Maar waarom?! Er staat geen uitleg/hint bij en ik heb echt géén idee wat ik moet doen. Volgens mij moet je de [OH-] berekenen, daarmee de pOH en dan dus de pH. Maar hoe kom ik aan de concentratie [OH-], welke reactie vindt er plaats?

Ik dacht zelf dat sterke base met zwak zuur als volgt reageren:

HA + B- > A- + HB

Ik kan het aantal mol van HA en B berekenen, heb immers de concentraties en volumes, maar kom niet verder met wat ik dan moet doen... Wat heeft [OH-] met deze reactie te maken, hoe kom ik dan aan de pOH?! Zit ik überhaupt in de goede richting te denken, of totaal verkeerd?

Iemand die dit wel snapt en mij uitleg (of in ieder geval een 'hint') hierover kan geven? Zou héél fijn zijn!

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Titratie van zwak zuur met sterke base.

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Titratie van zwak zuur met sterke base.

Ik heb er nog eens goed naar gekeken...

Dit is hoever ik nu ben:

Aanwezig: 0.00333 mol HZ (zuur)

Toegevoegd: 0.00149 mol B (base)

Hoeveelheid base reageert met zelfde hoeveelheid zuur. Er blijft 0.0018 mol zuur over in 16.66 mL (10mL had je, 6.66mL toegevoegd).

De concentratie hiervan is 0.11 M.

Als je vervolgens zuur in de oplossing overhoudt, krijg je deze buffer:

HZ + H2O Afbeelding Z- + H3O+

Begin: 0.11M zuur, 0M Z- en H3O+

Reactie: -x bij zuur, + x bij Z- en H3O+

Eindconcentraties: 0.11-x HZ, x Z- en x H3O+

In concentratiebreuk invullen:

Ka = [H3O+][Z-] / [HZ]

10^-4.51 = x2 / 0.11-x

Oplossen met vierkantsvergelijking: D=b2 -4ac, x= -b± wortel D / 2a

En dan heb je x (concentratie H3O).

Vervolgens alleen nog invullen (pH = -log[H3O]) en je hebt pH.

Ik kan niet anders bedenken dan dat het op deze manier moet. Ik kom hiermee alleen op een pH van 2,73 uit, wat dus fout is... Wat doe ik niet goed?!

(Oh en mocht iemand het willen weten, dit is dus voor het vak General Chemistry, ik zit nu in het eerste jaar van de opleiding Dierwetenschappen, Universiteit Wageningen.)

Reageer