Dynamisch evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

Dynamisch evenwicht

Hey

Ik snap weinig van dit onderwerp, bijvoorbeeld deze redenering kan ik niet volgen:

2 Fe³ + 2 I --> 2Fe² + I2 (hierbij daalt de concentratie van fe³ en I ionen (linkerkant), dit is logisch)

nu krijg je echter de omgekeerde reactie:

2fe³ + 2 I <------ 2Fe² + I2 (nu zeggen ze dat de concentratie van fe² en I2 stijgt, hoe kan dit als de pijl naar links gaat en het dus omgevormd wordt in fe³ + 2I?)

Ook zou de eerste reactie van snel naar traag lopen en de tweede van traag naar snel, ik heb totaal geen idee waarom...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Dynamisch evenwicht

jonasslash schreef:2Fe3+ + 2 I- <------ 2Fe2+ + I2 (nu zeggen ze dat de concentratie van fe² en I2 stijgt, hoe kan dit als de pijl naar links gaat en het dus omgevormd wordt in fe³ + 2I?)

Ook zou de eerste reactie van snel naar traag lopen en de tweede van traag naar snel, ik heb totaal geen idee waarom...
Het lijkt me dat je het principe wel begrijpt, maar dat de tekst die je leest zaken "ongelukkig"stelt, óf dat je die tekst verkeerd interpreteert.

ik zou iets willen lezen als:

Doordat de concentraties aan 2Fe2+ en I2 gaan stijgen door de eerste reactie gaat de reactie andersom ook vaker en vaker optreden.
Ook zou de eerste reactie van snel naar traag lopen en de tweede van traag naar snel, ik heb totaal geen idee waarom...
en hier zou wel eens bedoeld kunnen zijn dat er in eerste instantie alleen (en dus veel) 2Fe3+ en 2 I- aanwezig is en de reactie naar rechts dus snel (in de zin van mol omzetting per minuut) verloopt, en die door de daardoor afnemende hoeveelheid 2Fe3+ en 2 I- langzamer en langzamer zal verlopen (want er zijn minder en minder beginstoffen voor die reactie naar rechts in oplossing).

Andersom komt er door die eerste reactie meer en meer van de rechtse stoffen in de oplossing, en zal de reactie naar links daardoor sneller en sneller verlopen.

uiteindelijk gaan beide reacties even snel (in de zin van mol omgezette stof per minuut) en is er een evenwicht ontstaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 23

Re: Dynamisch evenwicht

ok bedankt ;)

Berichten: 23

Re: Dynamisch evenwicht

En wat wordt er bedoeld als het chemisch evenwicht verschuift naar één bepaalde kant? Wat houdt dit in?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Dynamisch evenwicht

laten we dat evenwicht tastbaar maken, en absolute aantallen deeltjes noemen, en eens veronderstellen dat er een dynamisch evenwicht is tussen

1000Fe3+ + 1000 I- <--> 50Fe2+ + 25I2 (totaal 2075 deeltjes in oplossing)

Stel nou dat we het volume oplosmiddel halveren zodat alle concentraties verdubbelen. De reactie naar rechts verkleint het totaal aantal deeltjes in oplossing (verlaagt dus de totale deeltjesconcentratie). De reactie naar rechts zal in zo'n geval wat sterker verlopen dan voorheen.

nadat zich opnieuw evenwicht heeft ingesteld zou het evenwicht er zo uit kunnen zien:

990Fe3+ + 990 I- <--> 60Fe2+ + 30I2 (totaal 2070 deeltjes in oplossing)

Het evenwicht is nu zogenoemd naar rechts verschoven, er zijn verhoudingsgewijs meer van de rechts genoteerde stoffen ontstaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 23

Re: Dynamisch evenwicht

Ok ik snap het, nice! ;)

N2 + 3 H2 <---> 2 NH3 ΔH = -92kJ

Wellicht mn laatste vraag, hoe zie ik wat de endotherme en exotherme kant is van een reactie (bijv. bovenstaande)? Dit is nl nodig om te weten naar waar het evenwicht verschuift als je de temperatuur verhoogt/verlaagt. Onze curus is nogal redelijk beknopt dus daar staat het niet duidelijk in..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Dynamisch evenwicht

Heb je een BINAS~bij de hand? Zo ja, kijk dan eens naar de kleine lettertjes onderaan tabel 57A?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 23

Re: Dynamisch evenwicht

Nee in Belgie gebruiken ze dat niet volgens mij

Berichten: 23

Re: Dynamisch evenwicht

Hmm ik snap wel wat de endotherme kant is wnr er aan één vd beide kanten joule staat.

Maar ik snap niet hoe je dit bepaalt wnr je dit hebt staan:

ΔH = -92kJ / ΔU = -92kJ

iemand uitleggen hoe je dat bepaalt als er delta staat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Dynamisch evenwicht

hoe dan ook, enige tabel waaruit je de -46kJ/mol (NB: niet zomaar kJ) voor de vormingswarmte van ammoniak haalt bedoelt dat als de warmte/enthalpie die betrokken is bij de vorming van die stof.

de "min" is dan het teken dat het energie/enthalpieniveau van de stoffen/het beschouwde systeem daalt. (Energieberekeningen gaan uit van de betrokken stoffen/ het betrokken systeem). Dat raakt energie kwijt. De reactie 2N2 + 3H2 Afbeelding 2NH3 is dus exotherm.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer