Isomeren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

Isomeren

Hoi,

Ik snap een vraag uit het Chemie Overal boek niet en misschien dat jullie mij kunnen helpen:

Van cis-2-chloor-1-cyclopropanol bestaan er twee spiegelbeeldisomeren. Is dat ook het geval bij cis-1,2-dichloorcyclopropaan?

Mijn antwoord: Ja, want er bevinden zich 2 asymmetrische C-atomen, dus is er sprake van spiegelbeeldisomerie.

In het antwoordenboekje staat dat ook, maar dan staat er tussen de isomeren een driedubbele = (dus met drie streepjes onder elkaar).

Weet iemand wat dit betekent?

Bedankt!

Laserjet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Isomeren

is dat \( \equiv\) niet een symbooltje dat dat boek gebruikt voor "isomeer aan" ? Zou je dat eventueel kunnen concluderen uit andere plekken waar het gebruikt wordt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 24

Re: Isomeren

Bedankt voor je reactie.

Nee, het staat nergens anders in dit boek.

Maar ik denk dat het dan inderdaad 'is isomeer van' betekent.

Verder heb ik eigenlijk nog een vraag:

Van cis-3-chloor-1-cyclobutanol bestaan er geen spiegelbeeldisomeren. Geldt dat ook voor cis-2-chloor-1-cyclobutanol?

Die eerste stelling klopt volgens mij al niet, omdat er geen inwendig spiegelvlak aanwezig is.

Voor die laatste vraag is het antwoord dat er wél spiegelbeeldisomeren zijn, omdat er géén inw. spiegelvlak aanwezig is.

Ben benieuwd!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Isomeren

Voor die laatste vraag is het antwoord dat er wél spiegelbeeldisomeren zijn, omdat er géén inw. spiegelvlak aanwezig is.

http://www.sanctamaria.nl/LinkClick.aspx?f...60&mid=3166
butanol.png
butanol.png (9.48 KiB) 292 keer bekeken
Van cis-3-chloor-1-cyclobutanol bestaan er geen spiegelbeeldisomeren.
kun je dan bovenstaand plaatje eens kopiëren naar paint of zo, en een van de structuren aanpassen naar cis-3-chloor-1-cyclobutanol, en dat resultaat hier uploaden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Isomeren

LaserJet schreef:Van cis-2-chloor-1-cyclopropanol bestaan er twee spiegelbeeldisomeren. Is dat ook het geval bij cis-1,2-dichloorcyclopropaan?

Mijn antwoord: Ja, want er bevinden zich 2 asymmetrische C-atomen, dus is er sprake van spiegelbeeldisomerie.

In het antwoordenboekje staat dat ook, maar dan staat er tussen de isomeren een driedubbele = (dus met drie streepjes onder elkaar).
Dan hebben zowel jij als het antwoordenboek het fout. Van cis-1,2,-dichloorcyclopropaan bestaat maar 1 isomeer. Er is immers een spiegelvlak door het molecuul te tekenen, en dát is het criterium. Al heb je 100 asymmetrische C-atomen in je molecuul, als het molecuul als geheel spiegelbeeldsymmetrie heeft is, zijn er geen spiegelbeeldisomeren.

Bij cis-3-chloor-1-cyclobutanol maak je dezelfde fout. Het lijkt erop dat je in de structuur het spiegelvlak niet "ziet".

Probeer het eens als volgt:

Begin met het tekenen van een gelijkzijdige driehoek. Heeft deze vorm spiegelbeeldsymmetrie? Zo ja, waar?

Kijk dan nog eens terug naar de structuur van cis-1,2-dichloorpropaan. Waar zou het spiegelvlak kunnen zitten?

Iets vergelijkbaars kun je doen voor cis-3-chloor-1-cyclobutanol.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 24

Re: Isomeren

Bedankt allemaal:D

Ik snap het denk ik wel, als het abstract getekend is.

Maar op deze manier:

Afbeelding

cis-3-chloor-1-cyclobutanol

Dan past hier toch geen spiegelvlak?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Isomeren

Maar dit is ook het trans-isomeer....
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 24

Re: Isomeren

ja ;) dan snap ik het

Reageer