Rest warmte c.v ketel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Rest warmte c.v ketel

Hallo Allemaal,

Laatst was in de de kast waar de c.v ketel staat en viel me op dat het erg heet was.

Toen ik aan de afvoer pijp voelde (bloed heet ) vroeg ik me af , gaat wel een hoop warmte verloren.

Afvoer gaat direct door de schoorsteen naar buiten.

Woon in en complex met 5 andere woningen waar ook alle rest warmte de pijp, afvoer in gaat, dus heel wat verloren warmte

Heb hier over gebeld met de woningstichting en kreeg niet meer als antwoord moet u een hoog rendement ketel laten plaatsen (sorry maar we moeten leven van een minimale uitkering)

Ik vraag me dus af of er een manier is om zelf iets te maken om als nog gebruik te maken van de verloren warmte van mijn c.v. in mijn woning.

Zijn hier simpele (betaalbare )oplossingen voor om er als nog gebruikt van te maken.

mvg

Harry

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Rest warmte c.v ketel

zelf een warmtewisselaar in elkaar flansen? Maar dat gaat ook wat kosten... (koperen buizen, een pompje, ..) en het rendement gaat waarschijnlijk zo belabberd zijn dat je evengoed je tijd en geld weg kan gooien.

Moest je echt een doel hebben om ergens heen te gaan met dat warm water (bv. om een voetpad/tuinpad vorstvrij te houden, of voor een vijver of zo) zou je het nog kunnen overwegen.

Maar om dat warm water om te zetten in electriciteit moet je het niet doen...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Rest warmte c.v ketel

Nee, daar kun je niets mee doen, behalve een HR ketel kopen, die wel in staat is om deze restwarmte (deels) te gebruiken. Overigens mag je er zelf ook niets mee doen, omdat dit soort installaties door een vakman geplaatst moeten worden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 2

Re: Rest warmte c.v ketel

Hallo Nero, Bart

overigens wel een idee voor de vijver of het pad

Gaat mij er niet om aan de c.v zelf iets te veranderen, maar de afvoer pijp deze is +- 30 cm met bocht

Mijn idee was daarom om heen een koperen buis 15 mm te wikkelen en daar water door te laten stromen.

en na de bocht uitgang koperen buis geïsoleerd dit ergens op te slaan in een goed goed geïsoleerde tank, en of te gebruiken als water voor de afwas of wasmachine.

zeker nu de winter er aan komt wat volgens menig een strenge winter word.

Misschien een dom idee, maar soms kun je zelf uit niets iets maken

heb nu een klein project met 2 12 volt accu's klein zonne paneel een wind molen wat genoeg oplevert voor een aantal led lampen in huis en in de schuur.

Verlies accu ontlading is er altijd maar als de zon schijnt en er is wind kost het niets.

ieder geval bedankt voor de reacties

Ga er toch mee aan de gang en verder op onderzoek uit

mocht ik een oplossing hebben zal ik het zeker delen

Met vriendelijke groet

Harry

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Rest warmte c.v ketel

Hou het wettelijk en hou het veilig!!!

Aan de buitenkant trachten te recupereren zal waarschijnlijk ontgoochelend weinig opleveren. Ook al voelt de afvoerpijp zeer warm aan, de overgang van de pijp naar een recuperatiesysteem zoals je beschrijft zal slecht werken door het kleine contactoppervlak. Moest je binnen in de afvoer een aantal wikkelingen koperbuis kunnen plaatsen dan zal dat beduidend meer opleveren.

Omdat een klassieke ketel daar niet op gemaakt is mag je de afvoergassen ook niet teveel koelen anders gaat de trek in de schouw verloren en komen gevaarlijke gassen in je woning.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer