Volumetrische pipet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Volumetrische pipet

Hallo allemaal.

Ik heb een paar vragen over het gebruik van een volumetrische pipet.

Voordat men deze in gebruik neemt, moet deze eerst gespoeld worden met demi-water, om zeker te weten dat de pipet van binnen helemaal schoon is. Vervolgens wordt de pipet driemaal gespoeld met de werkoplossing om de wanden hiermee te bevochtigen.

Vraag 1: Wanneer ik de pipet heb gespoeld met demiwater, blijft er altijd wat achter in de punt van de pipet, ik weet dat dat hoort. Mag ik dit water gewoon laten zitten wanneer ik ga spoelen met de werkoplossing, of moet ik dit water uit de pipet vandaan halen voorafgaand aan het spoelen met werkoplossing?

Vraag 2: Er zijn twee verschillende soorten volumetrische pipetten: een met een normale punt, die je bij het legen met de punt tegen de wand van de ontvanger moet houden en een met een geslepen punt (stasspunt), die vrij uitloopt. Zit er nog verschil tussen deze twee pipetten, als je de handeling van vraag 1 uitvoert? Of is het allebei hetzelfde?

Alvast bedankt!

Berichten: 4.246

Re: Volumetrische pipet

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Volumetrische pipet

Vraag 1: Wanneer ik de pipet heb gespoeld met demiwater, blijft er altijd wat achter in de punt van de pipet, ik weet dat dat hoort. Mag ik dit water gewoon laten zitten wanneer ik ga spoelen met de werkoplossing, of moet ik dit water uit de pipet vandaan halen voorafgaand aan het spoelen met werkoplossing?
Neen, het water mag je gewoon laten zitten. Dit zal toch onmiddellijk wegstromen wanneer je gaat spoelen met de werkoplossing.
Vraag 2: Er zijn twee verschillende soorten volumetrische pipetten: een met een normale punt, die je bij het legen met de punt tegen de wand van de ontvanger moet houden en een met een geslepen punt (stasspunt), die vrij uitloopt. Zit er nog verschil tussen deze twee pipetten, als je de handeling van vraag 1 uitvoert? Of is het allebei hetzelfde?
Dit komt precies op hetzelfde neer, dus gewoon spoelen met demi-water en dan met de werkoplossing
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 6

Re: Volumetrische pipet

Dus ik mag er vanuit gaan dat het water niet vanuit de punt van de pipet in de werkoplossing komt, zowel bij de normale punt als bij de stasspunt, wanneer ik spoel met werkoplossing?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Volumetrische pipet

Wel je spoelt eerst met water en demi-water boven de gootsteen, vervolgens spoel je je pipet nog 3x met de werkoplossing. Hetgeen uit je pipet loop doe je apart in een afvalvat. Dus niet opnieuw bij je oorspronkelijke werkoplossing! Nu blijft er nog een druppel zitten die dezelfde concentratie heeft als je werkoplossing. Geen enkel probleem dus.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Volumetrische pipet

Wellicht is de TS bang dat een deel van de waterdruppel in de oplossing terechtkomt wanneer je de eerste keer voorspoelt, waardoor de concentratie verandert. Hoewel dit in theorie inderdaad wel is voor te stellen, is de verandering van de concentratie dermate klein dat je dit soort zaken verwaarloost.

Ga maar na: Je maakt enkele tientallen mililiters werkoplossing; een druppel is 0.05 mL. En slechts een deel daarvan zal in je oplossing terechtkomen. De procentuele verandering van de concentratie is miniem; veel kleiner dan de andere meetfouten die je maakt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Volumetrische pipet

Nog een laatste punt, sorry voor het gezeur:

Een normale pipet is me helemaal duidelijk, ik mag de demiwater laten zitten voor het spoelen met werkoplossing.

Mijn vraag: Een stasspuntpipet loopt vrij uit (geslepen punt) en heeft dus geen nalooptijd. In mijn voorschrift staat dat bij het leeglopen na enige tijd nog enkele druppels nastromen. Ik hanteer een dergelijke pipet echter met een pipetteerballon erop. Ik neem aan dat ik er dan vanuit mag gaan dat ondanks de vrije uitloop, de druppels water die voor het spoelen met werkoplossing in de punt achterblijven (dat volgens mijn voorschrift na enige tijd navloeit), niet de werkoplossing instromen doordat de pipet van bovenaf is 'afgesloten' door de pipetteerballon?

Alvast heel erg bedankt!!

Berichten: 6

Re: Volumetrische pipet

Buiten mijn vraag hierboven (graag ook nog even beantwoorden ;) ), nog een vraag...

Marko, je hebt het over enkele tientallen mL's oplossing die je maakt.

Als ik bijvoorbeeld een 10 mL pipet spoel, moet ik van het voorschrift de helft van de te pipetteren hoeveelheid in het bekerglas doen om te spoelen met werkoplossing. In dit geval dus 5 mL. Hiermee moet ik de pipet tot ongeveer een derde vullen. Dit moet ik driemaal doen. Na afloop moet ik het restant weggooien.

Ik neem aan dat je de fout op die manier ook verwaarloost, aangezien ik meerdere keren werkoplossing moet toevoegen om te spoelen en vervolgens weggooi, om vervolgens te pipetteren uit verse oplossing?

Reageer