Niet meer ingedeeld terwijl 0 urencontract nog loopt

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Niet meer ingedeeld terwijl 0 urencontract nog loopt

Hallo,

Ik heb te horen gekregen dat ik (zonder reden) vanaf heden niet meer ingedeeld wordt bij het baantje dat ik heb. Mijn contract blijft gewoon doorlopen tot de eindtijd is mij verteld.

Ik baal er enorm van omdat mijn enige inkomstenbron van dit moment zomaar uit het niets stopgezet wordt zonder dat ik er zelf iets aan kan doen.

Ik heb een 0 uren contract, maar werk al bijna een jaar iedere maand minimaal 30 uur bij dit bedrijf.

Heeft iemand enig idee wat mijn rechten zijn in deze kwestie, want ik heb niet het idee dat dit zomaar kan.

Alvast bedankt!

Berichten: 3

Re: Niet meer ingedeeld terwijl 0 urencontract nog loopt

Hoofdregel: na 3 maanden werken mag je ervan dat de gemiddelde arbeidsduur (aantal uren per week)

30 uur bedraagt.

Uitzondering:

indien er een CAO van toepassing is die bepaalt dat werkgever niet behoeft te betalen indien er geen werk voorhanden is.

Let op: indien duidelijk is dat er voldoende werk is dient werkgever je in te roosteren danwel door te betalen.

Advies

-Check arbeidscontract en CAO (indien aanwezig-of CAO van 6toepassing is staat in contract) of werkgever

betaling loon mag stoppen indien er geen werk is (art. 7: 628 lid 7 BW).

-idnein niets bepaald is: loon vorderen van werkgever.

Ik help je wel met een brief.

Berichten: 1

Re: Niet meer ingedeeld terwijl 0 urencontract nog loopt

De vraag die ik heb is net zo iets als hierboven:

Kan dit zomaar?

Mijn dochter van 16 werkt vanaf 08-05-2010 op zaterdag, soms in de vakantie en rond feestdagen of actie dagen in een luxe meubel zaak voor zo'n 7 uur per keer.

Ze heeft als eerste een 0-uren contract van een half jaar gekregen en daarna een voor een jaar (loopt dus nog tot nov. 2011!)

Nu heeft ze in week 7 van 2011 telefonisch te horen gekregen dat ze niet meer opgeroepen gaat worden (omdat ze de functie anders gaan invullen, met "oudere mensen") en ze dus ook niet meer betaald wordt en dat ze zelf maar een brief moet sturen om van het contract af te komen... (dit heeft ze uiteraard NIET gedaan)

Wat moet ze nu doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Niet meer ingedeeld terwijl 0 urencontract nog loopt

Kijk hiervoor, zoals Jurist ook al zei, de CAO na en ga na wat het gemiddelde aantal uren was wat er werd gewerkt.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer