Koelkast vermogen en verbruik

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 36

Koelkast vermogen en verbruik

Hallo,

Als een koelkast een vermogen heeft van 150 watt, verbruikt hij dan in 1 uur 150*3600=5,4*10^5 Joule of veel minder.

Uit http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=938542 die examen vraag (laatste vraag) blijkt namelijk dat een koelbox elk uur maar 96 seconde aan staat, en dus, ondanks het vermogen van 150 watt, maar 1,44*10^4 Joule per uur gebruikt, wat dus veel minder is.

Ik vraag dit omdat ik voor mijn profielwerkstuk stroom ga opwekken waarmee wij onder anderen een koelkast aan willen krijgen.

MVG

Steino

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Koelkast vermogen en verbruik

Steino schreef:in 1 uur 150*3600=5,4*10^5 Joule

96 seconde aan staat, en dus, ondanks het vermogen van 150 watt, maar 1,44*10^4 Joule
dit zijn twee precies dezelfde sommetjes, alleen de tijd is anders. Vul in je bovenste sommetje eens 96 s in ipv 3600?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 473

Re: Koelkast vermogen en verbruik

Steino schreef:Als een koelkast een vermogen heeft van 150 watt, verbruikt hij dan in 1 uur 150*3600=5,4*10^5 Joule of veel minder.

Uit http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=938542 die examen vraag (laatste vraag) blijkt namelijk dat een koelbox elk uur maar 96 seconde aan staat, en dus, ondanks het vermogen van 150 watt, maar 1,44*10^4 Joule per uur gebruikt, wat dus veel minder is.

Ik vraag dit omdat ik voor mijn profielwerkstuk stroom ga opwekken waarmee wij onder anderen een koelkast aan willen krijgen.
Waarom zet je dat om naar Joule??

Je moet niet uit het oog verliezen dat je steeds 150W beschikbaar moet hebben!

Wanneer je koelkast zal aanslaan zal hij 150/230 = 0.65A nodig hebben.

Is dat nu voor 96 seconden of meer of minder speelt geen rol, het vermogen moet beschikbaar zijn.

Berichten: 36

Re: Koelkast vermogen en verbruik

Waarom zet je dat om naar Joule??
daarmee wil ik het verschil aangeven tussen de twee situaties
Is dat nu voor 96 seconden of meer of minder speelt geen rol, het vermogen moet beschikbaar zijn.
Ik ga het op een accu aansluiten, die accu heeft dus een bepaalde capaciteit, ik wil weten of de accu na 2 uur leeg is (als hij constant een P=150watt gebruikt) of het een dag vol kan houden (als hij maar 96 sec van een uur 150 watt gebruikt).

Steino

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Koelkast vermogen en verbruik

E=P·t

zo kun je met 2400 J:

400 W leveren gedurende 6 seconden ,

12 W leveren gedurende 200 s,

etc.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 473

Re: Koelkast vermogen en verbruik

Ik ga het op een accu aansluiten, die accu heeft dus een bepaalde capaciteit, ik wil weten of de accu na 2 uur leeg is (als hij constant een P=150watt gebruikt) of het een dag vol kan houden (als hij maar 96 sec van een uur 150 watt gebruikt).
Bedankt voor de uitleg maar toch ben ik ervan overtuigd dat je die Joule's niet nodig hebt ;)

De capaciteit van een accu wordt aangegeven in Ampére-uur.

Een lood accu van 160Ah is geen rariteit. Wat staat er op jouw accu???

Je koelkast verbruikt vb 0.65A, dan kan je, bij een goed geladen accu, daar 160 / 0.65 = 245 uren mee weg.

Doe je dat nu in x maal 96 seconden of in één stuk door speelt geen rol.

Laat die Joule's dus maar voor wat ze zijn, tenzij je van Brussel naar Amsterdam wilt rijden langs Parijs rond ;)

Berichten: 36

Re: Koelkast vermogen en verbruik

Als ik een loodaccu heb van 12 volt met een capaciteit van 80 Ah en daar wil ik een koelkast op aansluiten die een constant vermogen heeft van 150 watt dan zorgt de koelkast dus voor een stroomsterkte van 12,5 A. Dit kan de accu dus 6,4 uur volhouden.

Staat de koelkast in een uur echter maar 96 seconden aan dan hoeft hij dus ook maar 2,67*10^-2 deel van een uur die 12,5 ampere te gebruiken en kan de accu het dus 240 uur volhouden.

daarom wil ik dus het volgende weten. Als er bij een koelkast staat dat hij 150 watt nodig heeft. betekent dit dat hij in een uur dan 0,15 KWh gebruikt, of is het in het echt véél minder?

@Jan van der Velde

Sorry op een of andere manier had ik je eerste post niet gelezen ;) daarom reageer ik daar nu pas op
dit zijn twee precies dezelfde sommetjes, alleen de tijd is anders. Vul in je bovenste sommetje eens 96 s in ipv 3600?


Dat het ik expres gedaan omdat bij de examenopgaven de conclusie was dat de koelbox maar 96 seconde van een uur stroom verbruikte. Mijn vraag is, is dit altijd zo of is dit maar een theoretisch voorbeeld? Als het echt zo is kan ik namelijk een stuk langer doen met 1 accu.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Koelkast vermogen en verbruik

daarom wil ik dus het volgende weten. Als er bij een koelkast staat dat hij 150 watt nodig heeft. betekent dit dat hij in een uur dan 0,15 KWh gebruikt, of is het in het echt véél minder?
dat betekent dat hij elke seconde dat hij aan staat 150 J energie zal verbuiken.


de conclusie was dat de koelbox maar 96 seconde van een uur stroom verbruikte. Mijn vraag is, is dit altijd zo of is dit maar een theoretisch voorbeeld?
dat is echt maar zomaar een theoretisch voorbeeld. Zo theoretisch zelfs dat als het ding maar 96 seconden in een uur draait dat dan de (ongewenste) opwarming van de inhoud (laten we zeggen een 1 L fles cola) kennelijk zó gering is dat je met 1440 J per uur toe komt om die inkomende warmte terug weg te pompen. Het ding moet al behoorlijk efficiënt zijn als hij met 1440 J elektrische energie rond de 3000 J warmte kan verpompen. Dan warmt je cola zónder die koeling zo rond de 0,7 °C op.

Ook na 8 uur nog prima te drinken, dus waarom zou je dan met zo'n elektrisch ding gaan sjouwen.

Ik denk trouwens dat een echte, praktische koeler in die 96 seconden nog nauwelijks aan koelen toekomt. Kortom, hou je maar aan de cijfertjes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 473

Re: Koelkast vermogen en verbruik

Steino schreef:Als ik een loodaccu heb van 12 volt met een capaciteit van 80 Ah en daar wil ik een koelkast op aansluiten die een constant vermogen heeft van 150 watt dan zorgt de koelkast dus voor een stroomsterkte van 12,5 A. Dit kan de accu dus 6,4 uur volhouden.

Staat de koelkast in een uur echter maar 96 seconden aan dan hoeft hij dus ook maar 2,67*10^-2 deel van een uur die 12,5 ampere te gebruiken en kan de accu het dus 240 uur volhouden.
Nu ben je jezelf bij de neus aan het nemen ;)

In het eerste geval (6.4 uren) draait de koelbox 100% dus 3600 seconden per uur.

In het tweede geval (240 uren) draait de koelbox slechts 96 seconden per uur.

6.4 / 240 = 96 / 3600 = 0.0267 (iets wat jij ook al uitrekende :) )

Die 240 uren zijn inderdaad langer dan die 6.4 uren maar in het laatste geval draait de koelkast continu. In beide gevallen heb je finaal evenveel energie verbuikt, weliswaar over een andere periode maar dat komt omdat in het ene geval de koelkast continu draait en in het andere discontinu
daarom wil ik dus het volgende weten. Als er bij een koelkast staat dat hij 150 watt nodig heeft. betekent dit dat hij in een uur dan 0,15 KWh gebruikt, of is het in het echt véél minder?
Als er op een koelkast 150 Watt staat, dan verbruikt hij 150 Watt punt amen en uit.

Staat hij 1 uur continu aan dan zal hij inderdaad 150 W verbruikt hebben.

Staat hij 10 uren continu aan dan zal hij inderdaad 1.5 kW verbruikt hebben.

Staat hij 96 seconden continu aan dan zal hij 150 * 96 / 3600 = 4 W verbruikt hebben.

Bottom line: Wat je ook maar wenst te weten, Joule heb je niet nodig ;) :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Koelkast vermogen en verbruik

mcs51mc schreef:Staat hij 1 uur continu aan dan zal hij inderdaad 150 W verbruikt hebben.

Staat hij 10 uren continu aan dan zal hij inderdaad 1.5 kW verbruikt hebben.

Staat hij 96 seconden continu aan dan zal hij 150 * 96 / 3600 = 4 W verbruikt hebben.
Als je het probeert uit te leggen, doe het dan meteen goed en zet dan overal nog een h bij:

Staat hij 1 uur continu aan dan zal hij inderdaad 150 Wh verbruikt hebben.

Staat hij 10 uren continu aan dan zal hij inderdaad 1.5 kWh verbruikt hebben.

Staat hij 96 seconden continu aan dan zal hij 150 * 96 / 3600 = 4 Wh verbruikt hebben

Berichten: 36

Re: Koelkast vermogen en verbruik

Jullie begrijpen mijn vraag (denk ik) helemaal verkeerd (behalve Jan van de Velde volgens mij)

Ik snap dat
Die 240 uren zijn inderdaad langer dan die 6.4 uren maar in het laatste geval draait de koelkast continu. In beide gevallen heb je finaal evenveel energie verbuikt, weliswaar over een andere periode maar dat komt omdat in het ene geval de koelkast continu draait en in het andere discontinu slechts 96 sec op 3600
Want dat heb ik dus zelf uitgerekend. Daar gaat het dan ook precies om:

ik zal mijn vraag nog een keer, op een andere manier, stellen:

Als een koelkast 1 uur aan de stroom wordt gezet, verbruikt hij dan ook 1 uur lang stroom? of zet de koelkast zichzelf om de zoveel tijd uit en weer aan.

@Jan van de Velde

Die 96 seconde per uur vond ik inderdaad ook een beetje onrealistisch, maar 1800 seconde per uur? of 900? Dat zou toch best zo kunnen zijn? En mijn vraag is dus is dat ook echt zo, en hoeveel seconde per uur dan?

Berichten: 473

Re: Koelkast vermogen en verbruik

Als een koelkast 1 uur aan de stroom wordt gezet, verbruikt hij dan ook 1 uur lang stroom? of zet de koelkast zichzelf om de zoveel tijd uit en weer aan.
De koelkast thuis in je keuken, die zit toch altijd in het stopkontakt.

Zie jij je ouders, broers en/of zussen soms de koelkast in- en uitschaklen? Neen toch, dus zal de koelkast wel zó slim zijn om zelf te bepalen wanneer hij moet beginnen werken. En wanneer hij begint te werken zal hij 150 Watt verbruiken.

Om de hoeveel tijd hij zichzelf zal inschakelen kan niemand zeggen omdat dat van veel te veel faktoren afhangt die niet gekend zijn.

1) staat die in de vlakke zon of in een koele ruimte?

2) hoeveel keer per uur doe je de deur open?

3) wat is de temperatuur van de objecten die je in je koelkast steekt?

4) is de dichting nog 100% of niet?

5)... ... ...

Zal hij dus slechts 96 seconden per uur werken? Niemand kan dat zeggen!

Misschien wel, als je hem uit de zon op de noordpool zet en nooit of te nimmer open doet ;)

Anders zal het wel (veel) meer zijn, maar opnieuw, niemand kan het zeggen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Koelkast vermogen en verbruik

mcs51mc schreef:De koelkast thuis in je keuken, die zit toch altijd in het stopkontakt.

Zie jij je ouders, broers en/of zussen soms de koelkast in- en uitschaklen? Neen toch, dus zal de koelkast wel zó slim zijn om zelf te bepalen wanneer hij moet beginnen werken. En wanneer hij begint te werken zal hij 150 Watt verbruiken.

Om de hoeveel tijd hij zichzelf zal inschakelen kan niemand zeggen omdat dat van veel te veel faktoren afhangt die niet gekend zijn.

1) staat die in de vlakke zon of in een koele ruimte?

2) hoeveel keer per uur doe je de deur open?

3) wat is de temperatuur van de objecten die je in je koelkast steekt?

4) is de dichting nog 100% of niet?

5)... ... ...

Zal hij dus slechts 96 seconden per uur werken? Niemand kan dat zeggen!

Misschien wel, als je hem uit de zon op de noordpool zet en nooit of te nimmer open doet ;)

Anders zal het wel (veel) meer zijn, maar opnieuw, niemand kan het zeggen ;)
Meten is weten! Hoewel elke koelkast specifiek is, is er best iets te zeggen over hun gedrag in het algemeen. Ik heb vermogensmetingen op verschillende koelkasten gedaan. Ruwweg slaan zij 1 keer per uur aan en draaien dan voor ongeveer 20 minuten.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Koelkast vermogen en verbruik

En wanneer hij begint te werken zal hij 150 Watt verbruiken.
Hoe weet je dat zo zeker? Ik vind de uitspraak 'Mijn koelkast verbruikt 150 Watt' sowieso een erg vage uitspraak.

Betekent dit dat hij bij gemiddeld gebruik zo'n 150 Watt gebruikt? Of betekent dit dat hij maximaal 150 Watt kan gebruiken wanneer hij aan staat? Of betekent het misschien dat hij bij maximaal gebruik gemiddeld over het uur genomen 150 Watt gebruikt? (dus dat hij een half uur uit staat en een half uur lang met 300 Watt draait)

Dit is denk ik ook wat de topicstarter zich afvraagt.

Het meest logische lijkt mij dat de koelkast aan slaat zodra de temperatuur boven een bepaalde grenswaarde komt en weer uit gaat zodra hij onder een andere grenswaarde komt. In de tussentijd zal hij waarschijnlijk met 150 Watt draaien, maar dat zou ik dus niet zeker weten.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 36

Re: Koelkast vermogen en verbruik

oke, allemaal bedankt voor jullie reacties! ;)
Meten is weten! Hoewel elke koelkast specifiek is, is er best iets te zeggen over hun gedrag in het algemeen. Ik heb vermogensmetingen op verschillende koelkasten gedaan. Ruwweg slaan zij 1 keer per uur aan en draaien dan voor ongeveer 20 minuten.
Oke bedankt! In die 20 minuten heeft de koelkast dus het vermogen dat wordt aangegeven als je de koelkast koopt? In het voorbeeld dat ik tot nu toe heb gebruikt dus 150 watt?

Reageer