Excel formules

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Excel formules

Hey,

Ik heb een vraagje bij het vormen van een formule in Excel

De situatie is als volgt:

1ste kolom : verschillende datums (oplopend, soms kan dezelfde datum meerdere keren voorkomen)

2 de kolom : verschillende getallen die overeenkomen met 1 specifieke datum

3 de kolom : terug datums (oplopend, elke datum komt maar 1 keer voor)

Nu wil ik een formule in de 4de kolom die het minimum /kleinste getal van elke datum (3de kolom) weergeeft.

Een voorbeeld ter verduidelijking:

1ste kolom 2de kolom 3de kolom 4de kolom

1/1/2010 10 1/1/2010 min van alle getallen van de datum 1/1/2010 = 10

1/1/2010 15 2/1/2010 idem maar dan van de datum 2/1/2010 = 18

2/1/2010 20

2/1/2010 18

Iemand misschien een idee ?

Thx ;)

Berichten: 242

Re: Excel formules

Zou je eens wat duidelijker willen uitleggen wat je nu eigenlijk wilt doen. Ik snap namelijk de logica niet van het proces.

Je hebt 1/1/2010 en dan een willekeurig getal tussen de ? en ? en dan weer 1/1/2010 en het kleinste getal van de datum is 10 ?????? ik snap niet hoe je tot deze conclusie komt en het 2de voorbeeld maakt het voor mij nog onduidelijker aangezien je daar met 1/1/2010 15 2/1/2010 tot de conclusie komt dat het kleinste getal 18 is ?

Als je het wat duidelijker maakt zal ik je proberen te helpen (jah kan lastig helpen als ik niet weet wat je wilt ;) )

mvg

Luc
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 473

Re: Excel formules

nǐ​hǎo​ :)

Waarom niet je Excel sheet posten?

Wij moeten dan geen fictieve/foutieve getallen uitvinden...

Maar zoals Luc reeds zei, een duidelijk voorbeeld zou geen kwaad kunnen want ook ik versta het niet ;) ;)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Excel formules

Op voorwaarde dat de eerste twee kolommen oplopende gesorteerd zijn is dit m.i. een werkende oplossing. Dit maakt gebruik van de vlookup functie.
Bijlagen
wf.xls
(17.5 KiB) 354 keer gedownload
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 473

Re: Excel formules

Op voorwaarde dat de eerste twee kolommen oplopende gesorteerd zijn is dit m.i. een werkende oplossing. Dit maakt gebruik van de vlookup functie.
Yep! dat zal het wel zijn !

Ter aanvulling:

De eerste twee kolommen sorteren doe je via het menu "Data" en dan "Sorteren"

In het geval je een NL Excel versie hebt, moet de je formule "=VERT.ZOEKEN(C1;$A$1:$B$28;2;ONWAAR)" gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Excel formules

Ja sorry dat het ni zo duidelijk is :s

ik had een ander bericht geplaats dat duidelijker is( had geen rekening gehouden met tabs)

mr ze hebbe da verwijderd :s omdat ze dachten dat ik aan crossposting deed ??!!

I'm a Newbie dus kvin de knop ni van berichten verwijderen...

Ik wil wel n Excel sheet posten maar die kan da ni uploade ?

Wrm gaat da ni ? is da omdat het Excel 07 is fwa?

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Excel formules

Ow, probleempje (formule zoeke) is al opgelost

Merci manne ;)

Ow, probleempje (formule zoeke) is al opgelost

Merci manne ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Excel formules

Op voorwaarde dat de eerste twee kolommen oplopende gesorteerd zijn is dit m.i. een werkende oplossing. Dit maakt gebruik van de vlookup functie.


Wat als de eerste twee kolommen niet oplopend zijn gesorteerd ? Welke oplossing is er dan?

Berichten: 473

Re: Excel formules

Wat als de eerste twee kolommen niet oplopend zijn gesorteerd ? Welke oplossing is er dan?
De kolommen eerst sorteren natuurlijk ;)

Of mag dat niet ;)

We weten nu al dat je met Excel 2007 zit, nu nog of het een Engelse of Nederlandse versie is graag :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel formules

Ik kom hier later op terug.

De door mcs51mc en sillyconmarc voorgestelde methodes zijn niet goed. Dat werkt alleen onder zeer strakke condities. En het sorteren van kolommen in normale rekenbladen zijn gewoon noodoplossingen.

De oplossing zit in het gebruik van Array formules (Nederlandse Excelbenaming: Matrixformules).

Zolang doorgedreven Excelgebruikers de kracht van dergelijke formules niet leren en gevoel voor krijgen laten zij een zéér belangrijk deel en kracht van Excel links liggen.

Ik werk een mooi uitgewerkt blad en overzichtelijke post (hoop ik toch) uit.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel formules

De vraagstelling:
Chineez schreef:Hey,

Ik heb een vraagje bij het vormen van een formule in Excel

De situatie is als volgt:

1ste kolom : verschillende datums (oplopend, soms kan dezelfde datum meerdere keren voorkomen)

2 de kolom : verschillende getallen die overeenkomen met 1 specifieke datum

3 de kolom : terug datums (oplopend, elke datum komt maar 1 keer voor)

Nu wil ik een formule in de 4de kolom die het minimum /kleinste getal van elke datum (3de kolom) weergeeft.
Uit deze vraag blijkt nergens dat in de tweede kolom er sprake is van oplopende getallen, waardoor men uitsluitend het 1ste getal per datum zou moeten zoeken. Het gaat over een minimum van meerdere, mogelijk willekeurige cijfers, ingevoerd op een bepaalde datum x.

Verder werd, getriggerd door de beperking in de voorgestelde oplossingen de vraag deels hernomen, deels uitgebreid:
Wat als de eerste twee kolommen niet oplopend zijn gesorteerd ? Welke oplossing is er dan?
Waar de willekeur in de 2de kolom reeds kon vermoed worden, wordt ook de eerste kolom hier mogelijk willekeurig (niet zeker dat de TS dit ook zo bedoelde).

Ongeacht de juiste bedoeling dit kan eenvoudig opgelost worden met "array formulas"

Afwijkend met het normale invoeren van een formule via de "Enter" toets wordt een dergelijke formule ingevoerd met "Ctrl + Shift + Enter".

In deze situatie is de probleemstelling:

De eerste kolom vermeld niet noodzakelijk strak logische opgebouwde data met willekeurige gerelateerde waarden in kolom 2. De 3de kolom is meer een logisch opgebouwde kalender. De 4de kolom moet het minimum vinden van de waarden van deze datum afgeleid uit de combinatie van kolom 1 en 2.

Stel:
  1. Rij 1 wordt gebruikt voor titels
  2. Kolom A2:A1000 is de range voorzien voor deze deels willekeurige datainvoer.
  3. Kolom B2:B1000 is de range voorzien voor niet gesorteerde aan kolom A gerelateerde waarden.
  4. Kolom C geeft opeenvolgende data, meer stijl kalenderdagen.
  5. Kolom D geeft de minimum waarde gevonden uit de waarden in Kolom B gerelateerd aan deze overeenkomende dag in Kolom A.
Deze formule wordt héél simpel:

=MIN(ALS(C2=A$2:A$1000,B$2:B$1000)) maar ingevoerd als array formule (of hij rekent gewoon fout).

Indien juist ingevoerd ziet deze formule in de formulebalk er zo uit:

{=MIN(ALS(C2=A$2:A$1000,B$2:B$1000))}

Deze gekrulde haakje typ je NIET zelf. Excel voegt die automatisch toe als de formule juist ingevoerd is.

In dit geval mogen de data in kolom A volledig willekeurig staan, zelfs ongesorteerd. De formule vindt ALLE waarden gekoppeld aan deze datum en berekend het Minimum hiervan.

Je kan dit dus evengoed toepassen op het gemiddelde, het maximum, of elke berekening die je op een reeks waarden kan toepassen.

Als je die Kolom range in A en B een naam geeft: v.b. x respectievelijk y, of Data respectievelijk Waarde, zien de formules er duidelijker uit.
  1. =MIN(ALS(C2=A$2:A$1000,B$2:B$1000))
  2. =MIN(ALS(C3=x,y))

    Excel accepteert haast alle letters als naam behalve deze die verwijzen naar Kolom en Rij. Hierdoor kan je beter de letters C, K, R mijden (wat aangenomen wordt in één taal kan fout geïnterpreteerd worden in een andere taal)
  3. =MIN(ALS(C4=Data,Waarde))
Het voordeel van deze benadering is dat Excel steeds de juiste data met bijbehorende waarden zal vinden en berekenen, hoe chaotisch die lijst er ook uitziet.

Nu kunnen zich nog andere problemen voordoen, zoals lege cellen in de 1ste of 2de kolom waardoor Excel (met array formules) deze cel als een 0 (nul) waarde zal benaderen en aldus zijn minimum fout berekenen.

Dit kan uitsluitend gebeuren bij een gebrek aan discipline, maar soms geven templates ook een voordeel om lege en invalide cellen moeten kunnen verwerken zonder het model te verkrachten.

In de bijgevoegde Excel sheet heb ik bewust onlogica en sorteerfouten ingebouwd om te laten zien hoe je dit formule-technisch toch kunt oplossen.

Om die reden voeg ik hier een Excel werkblad bij waar ik 5 formuleversies in verwerk steeds met toenemende veiligheid. Hoe groter de veiligheid **** meer de formules zich lenen tot het maken van voorgemaakte Templates waar haast niets meer fout kan mee lopen.

[attachment=6608:Wetensch...orum_002.xls]

Als figuur:
Formule_Ranges.gif
Formule_Ranges.gif (17.33 KiB) 1115 keer bekeken
Samengevat zien die er zo uit (maar in te voeren als "array formulas").

De variabelen x en y staan voor A$2:A$1000 of Data enerzijds en B$2:B$1000 of Data anderzijds.

Nederlandstalig:

1. =MIN(ALS(C2=x,y))

2. =MIN(ALS(C2=x,ALS(ISGETAL(y),y)))

3. =ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN(C2,x,0)),MIN(ALS(C2=x,ALS(ISGETAL(y),y,""))),"")

4. =ALS(EN(ISGETAL(VERGELIJKEN(C2,x,0)),ISGETAL(INDEX(y,VERGELIJKEN(C2,x,0)))),MIN(

ALS(C2=x,y)),"")

5. =ALS(EN(ISGETAL(VERGELIJKEN(C2,x,0)),ISGETAL(INDEX(y,VERGELIJKEN(C2,x,0)))),MIN(

ALS(C2=x,ALS(ISGETAL(y),y))),"")

Engelstalig:

1. =MIN(IF(C2=x,y))

2. =MIN(IF(C2=x,IF(ISNUMBER(y),y)))

3. =IF(ISNUMBER(MATCH(C2,x,0)),MIN(IF(C2=x,IF(ISNUMBER(y),y,""))),"")

4. =IF(AND(ISNUMBER(MATCH(C2,x,0)),ISNUMBER(INDEX(y,MATCH(C2,x,0)))),MIN(IF(C2=x,y)

),"")

5. =IF(AND(ISNUMBER(MATCH(C2,x,0)),ISNUMBER(INDEX(y,MATCH(C2,x,0)))),MIN(IF(C2=x,IF

(ISNUMBER(y),y))),"")

Een aantal figuren over deze "Array formulas" of Matrixformules uit een Nederlandstalige Excel.

[attachment=6605:Matrixfo...invoeren.gif]

[attachment=6606:Over_Mat...formules.gif]
Bijlagen
Wetenschapsforum_002.xls
(42 KiB) 268 keer gedownload
Over_Matrixformules.gif
Over_Matrixformules.gif (32.45 KiB) 1112 keer bekeken
Matrixformules_invoeren.gif
Matrixformules_invoeren.gif (10.42 KiB) 1116 keer bekeken
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel formules

E.Desart schreef:Samengevat zien die er zo uit (maar in te voeren als "array formulas").

De variabelen x en y staan voor A$2:A$1000 of Data enerzijds en B$2:B$1000 of Data anderzijds.
Sorry, moest zijn:

De variabelen x en y staan voor A$2:A$1000 of Data enerzijds en B$2:B$1000 of Waarde

Je kan het gebruik van "Array formules" vaak beschouwen als een filter, waar je tot 7 achtereenvolgende filters kan combineren (in 1 of 2 dimensies) binnen één en dezelfde formule en bewerkingen uitvoeren op reeksen waarden die je dan terug herleid tot één resulterende waarde OF tot een 1 OF 2-dimensionale tabel.

Vanaf Excel 7 kan je belangrijk meer condities integreren (zou aantal moeten checken).

Zo'n formule kan dus echt, buiten de klassieke één-cel respons, 1 of 2 dimensionale tabellen als resultaat geven.

Praktisch betekent dit ook dat je vaak vele overbodige hulpkolommen en -rijen kan vermijden.

Voor vele Excelgebruikers is dit een niet gekende kracht in en van Excel, terwijl dit eigen werkbladen en modellen véél eleganter zou kunnen maken en soms berekeningen toelaten die anders haast niet uit te voeren zijn.

http://office.microsoft.com/en-us/excel-he...A001087290.aspx

http://office.microsoft.com/en-us/excel-he...gin=HA001087290

http://office.microsoft.com/en-us/excel-he...gin=HA001087290

Ik heb voorgaande formules nog eens bekeken en de ganse zaak gestileerd. De uitgebreide versies lieten nog een potentiële invoerfout in de eerste 2 kolommen ongemoeid.

SAMENVATTING:

Als je namen geeft aan de kolom ranges: A$2:A$1000 > x • B$2:B$1000 > y:

Nederlandstalige formules (maar in te voeren als array formule)

1. =MIN(ALS(C2=x,y))

2. =MIN(ALS(C2=x,ALS(ISGETAL(y),y)))

3. =ALS(MIN(ALS(C2=x,ALS(ISGETAL(y),y)))>0,MIN(ALS(C2=x,ALS(ISGETAL(y),y))),"")

Engelstalige formules (maar in te voeren als array formule)

1. =MIN(IF(C2=x,y))

2. =MIN(IF(C2=x,IF(ISNUMBER(y),y)))

3. =IF(MIN(IF(C2=x,IF(ISNUMBER(y),y)))>0,MIN(IF(C2=x,IF(ISNUMBER(y),y))),"")

Formules 1 & 2 blijven gelijk. De vroegere formules 3 tot 5 worden vervangen door 3

Al deze versies werken voor willekeurige niet gesorteerde input in Kolom A en B

Zie meer detail in cel commentaren in cellen "Versie 1 t/m 3" in bijgevoegd aangepast werkblad:

[attachment=6617:Wetensch...orum_003.xls]

Versie 1:

Standaard: juist bij normale aaneensluitende input in kolom A en B (is snelste rekentijd)

Deze formule zal lege cellen naast een geldige datum als een nulwaarde interpreteren.

Versie 2:

Interpreteert elke ontbrekende, onjuiste of onvolledige combinatie van datum en waarde als onbestaand, en zal bij niet beschikbaar minimum dit als een nulwaarde weergeven.

Deze 0-waarden kunnen op verschillende manieren verborgen worden.

Versie 3:

Dito aan Versie 2, maar vervangt de nulwaarden door "" = lege tekst.

Een mogelijk voordeel hiervan is dat bij verdere verwerking of berekening van de resulterende waarden dergelijke waarden NIET als 0 kunnen geïnterpreteerd worden.
Bijlagen
Wetenschapsforum_003.xls
(87.5 KiB) 231 keer gedownload
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Excel formules

E.Desart schreef:Sorry, moest zijn:

De variabelen x en y staan voor A$2:A$1000 of Data enerzijds en B$2:B$1000 of Waarde

Je kan het gebruik van "Array formules" vaak beschouwen als een filter, waar je tot 7 achtereenvolgende filters kan combineren (in 1 of 2 dimensies) binnen één en dezelfde formule en bewerkingen uitvoeren op reeksen waarden die je dan terug herleid tot één resulterende waarde OF tot een 1 OF 2-dimensionale tabel.

Vanaf Excel 7 kan je belangrijk meer condities integreren (zou aantal moeten checken).

Zo'n formule kan dus echt, buiten de klassieke één-cel respons, 1 of 2 dimensionale tabellen als resultaat geven.

Praktisch betekent dit ook dat je vaak vele overbodige hulpkolommen en -rijen kan vermijden.

Voor vele Excelgebruikers is dit een niet gekende kracht in en van Excel, terwijl dit eigen werkbladen en modellen véél eleganter zou kunnen maken en soms berekeningen toelaten die anders haast niet uit te voeren zijn.

http://office.microsoft.com/en-us/excel-he...A001087290.aspx

http://office.microsoft.com/en-us/excel-he...gin=HA001087290

http://office.microsoft.com/en-us/excel-he...gin=HA001087290

Ik heb voorgaande formules nog eens bekeken en de ganse zaak gestileerd. De uitgebreide versies lieten nog een potentiële invoerfout in de eerste 2 kolommen ongemoeid.

SAMENVATTING:

Als je namen geeft aan de kolom ranges: A$2:A$1000 > x • B$2:B$1000 > y:

Nederlandstalige formules (maar in te voeren als array formule)

1. =MIN(ALS(C2=x,y))

2. =MIN(ALS(C2=x,ALS(ISGETAL(y),y)))

3. =ALS(MIN(ALS(C2=x,ALS(ISGETAL(y),y)))>0,MIN(ALS(C2=x,ALS(ISGETAL(y),y))),"")

Engelstalige formules (maar in te voeren als array formule)

1. =MIN(IF(C2=x,y))

2. =MIN(IF(C2=x,IF(ISNUMBER(y),y)))

3. =IF(MIN(IF(C2=x,IF(ISNUMBER(y),y)))>0,MIN(IF(C2=x,IF(ISNUMBER(y),y))),"")

Formules 1 & 2 blijven gelijk. De vroegere formules 3 tot 5 worden vervangen door 3

Al deze versies werken voor willekeurige niet gesorteerde input in Kolom A en B

Zie meer detail in cel commentaren in cellen "Versie 1 t/m 3" in bijgevoegd aangepast werkblad:

[attachment=6617:Wetensch...orum_003.xls]

Versie 1:

Standaard: juist bij normale aaneensluitende input in kolom A en B (is snelste rekentijd)

Deze formule zal lege cellen naast een geldige datum als een nulwaarde interpreteren.

Versie 2:

Interpreteert elke ontbrekende, onjuiste of onvolledige combinatie van datum en waarde als onbestaand, en zal bij niet beschikbaar minimum dit als een nulwaarde weergeven.

Deze 0-waarden kunnen op verschillende manieren verborgen worden.

Versie 3:

Dito aan Versie 2, maar vervangt de nulwaarden door "" = lege tekst.

Een mogelijk voordeel hiervan is dat bij verdere verwerking of berekening van de resulterende waarden dergelijke waarden NIET als 0 kunnen geïnterpreteerd worden.
1000 maal DANK U !!

ur my hero ;)

Berichten: 473

Re: Excel formules

Wanneer een bepaald resultaat niet voorkomt gebruik ik wel eens "NB()" als resultaat.

Dat heeft als voordeel dat verdere bewerkingen met die cel geen foutieve resultaat geeft omwille van een foutieve 0.

In alle cellen die deze cel gebruiken verschijnt ook de melding "#NB".

Ook in grafieken heeft dit zijn voordelen. De lijn springt niet naar 0 maar er verschijnt een opening in de lijn.

Versie 1 wordt dan : =MIN(ALS(C32=Data;Waarde;NB()))

Versie 2 wordt dan : =MIN(ALS(C32=Data;ALS(ISGETAL(Waarde);Waarde;NB());NB()))

Versie 3 voor de liefhebbers ;)

Bij een Engelse Excel wordt dit dan wel "#N/A" of "N/A()" ben niet 100% zeker en heb nu geen UK Excel ter beschikking.

Op die manier heb je misschien genoeg aan versie 1 omdat de andere 2 eigenlijk bedoeld zijn om een onbrekende ingave te verdoezelen. Maar misschien zijn onbrekende ingaves niet toegelaten!

Ik bedoel: cel B4 in Eric zijn voorbeeld is leeg waardoor versie 3 de eerstvolgende mogelijkheid voor 01/11/10 opgeeft, namelijk 20. Maar... ... ... misschien heeft iemand vergeten "1" in te vullen in cel B4 waardoor niet 20 maar wel 1 het minimum is.

Met de melding "#N/B" weet de gebruiker nu dat er iets verkeerd loopt voor die ene datum.

Just a thought ;)

Aan Chineez uit te maken wat best past bij de opgave.

@Eric: Waarom heb je de range =Blad1!$A$2:$A$1000 de naam én "X" én "Data" gegeven?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Excel formules

mcs51mc schreef:
  • Versie 1 wordt dan : .... = foute formule
  • Versie 2 wordt dan : .... = foute formule
  • Versie 3 voor de liefhebbers ;)

    .
  • Just a thought ;)
Ik veronderstel dat je bedoeld: "Bedankt Eric dat je mij iets geleerd hebt dat ik tot op heden totaal niet kende, en mij een heel stuk verder kan helpen!" ?

Wel ...... graag gedaan mcs51mc ...
mcs51mc schreef:Wanneer een bepaald resultaat niet voorkomt gebruik ik wel eens "NB()" als resultaat.

Dat heeft als voordeel dat verdere bewerkingen met die cel geen foutieve resultaat geeft omwille van een foutieve 0.

In alle cellen die deze cel gebruiken verschijnt ook de melding "#NB".
Ik geloof niet dat jij al ooit een array-formule gebruikt hebt. Dat merkte ik ook minstens in één vroegere topic.
Ook in grafieken heeft dit zijn voordelen. De lijn springt niet naar 0 maar er verschijnt een opening in de lijn.
Dat heeft hier niets mee te maken. En er zijn Excel versies waar dit niet meer werkt. Dit houdt dus behoorlijke risico's in voor comptabiliteit.

Hier is een Add-in waar mee dit probleem omzeilt kan worden. Blijft het probleem dat die grafiek niet juist zal werken op een andere installatie. Het is dus riskant om hier op te rekenen wanner je werkboeken voor distributie maakt.
Versie 1 wordt dan : =MIN(ALS(C32=Data;Waarde;NB()))

Versie 2 wordt dan : =MIN(ALS(C32=Data;ALS(ISGETAL(Waarde);Waarde;NB());NB()))

Versie 3 voor de liefhebbers :)
Jouw formules zijn gewoon fout en werken niet. Dit gaat niet over een typo maar een principiële onmogelijkheid.

Ik had hier een rekenmodel opgeladen, waar je dit zéér eenvoudig kon mee testen. Jij boogt op ervaring terzake die je niet hebt.
mcs51mc schreef:Bij een Engelse Excel wordt dit dan wel "#N/A" of "N/A()" ben niet 100% zeker en heb nu geen UK Excel ter beschikking.

Op die manier heb je misschien genoeg aan versie 1 omdat de andere 2 eigenlijk bedoeld zijn om een onbrekende ingave te verdoezelen. Maar misschien zijn onbrekende ingaves niet toegelaten!

Ik bedoel: cel B4 in Eric zijn voorbeeld is leeg waardoor versie 3 de eerstvolgende mogelijkheid voor 01/11/10 opgeeft, namelijk 20. Maar... ... ... misschien heeft iemand vergeten "1" in te vullen in cel B4 waardoor niet 20 maar wel 1 het minimum is.

Met de melding "#N/B" weet de gebruiker nu dat er iets verkeerd loopt voor die ene datum.

Just a thought :)
Het enige dat je deed is in een bestaande ALS > DAN > ANDERS die "ANDERS" ingevuld met de N/A foutwaarde (via de NB() functie), niet beseffend, en zonder te testen wat het gevolg daarvan is.

Het enige waar jij die NB() in kwijt raakt is mijn functie versie 3 (of afgeleide versie hiervan) waar je neerlatend over doet. Die functie rekent wel dubbel zo lang.

En het enige wat je doet is een evenzeer herkenbare lege cel vervangen door #N/B wat van dit blad evengoed een rommeltje maakt. En ik gaf 3 duidelijke versies met DUIDELIJKE aangifte van hun functie en demo tests wat en hoe ze rekenen. Zo kan Chineez dit beoordelen in functie van zijn noden + ik laat de werking van zo'n formules zien.

Jij weet niet eens dat je formules niet werken en principieel fout zijn. Als ik zo'n formule versie 3 maak, kan je je ook eens afvragen waarom ik dat deed en dat die eruitziet zoals hij eruit ziet.

Het is gewoon te uitgebreid om over alle mogelijke effecten en benaderingsmethodes te praten, er zijn er meerdere, BEHALVE degene die jij gebruikte.

Ik heb een figuur van een uitgebreider model gemaakt. Zo kan je het effect van verschillende benaderingen bekijken.

Ik geef graag toe dat jouw formules een duidelijk overzicht geven. Er staat gewoon geen enkel berekend minimum in, alleen foutmeldingen.

De kolommen 8 en 9 zijn het resultaat van jouw formules.
Array_Formulas.gif
Array_Formulas.gif (75.91 KiB) 1116 keer bekeken
@Eric: Waarom heb je de range =Blad1!$A$2:$A$1000 de naam én "X" én "Data" gegeven?
Gewoon: ik wou een paar alternatieven laten zien. Benamingen van ranges kan een formule veel leesbaarder houden (en verkleint vaak opslaggeheugen), en de meeste zijn niet gewend binnen Excel om bij een benaming ook aan variabelen te denken bestaande uit één letter.

Ik laat Chineez gewoon de optie om dat te kiezen waar hij zich het best mee voelt.

In die sheet zit ook extra uitleg en cel commentaren. Kleurtjes om op aandachtspunten te wijzen enz. Dingen die ik voor eigen gebruik anders aanpak. Die sheet heeft educatieve bedoelingen.

Juist zoals degene die ik nu enter.

@Chineez,

Als jij meer zicht hebt op wat je juist verwacht van dat model kan je verdere vragen stellen.
Eric

Reageer