Life sciences of chemie?

Reageer
Berichten: 3

Life sciences of chemie?

hoi hoi,

ik ben dit jaar begonnen met een nieuwe studie. Life sciences & chemistry, in Utrecht. OVer 3 maanden moeten we kiezen tussen life sciences of chemie, maar ik kan niet kiezen! Ik vind beide richtingen erg lintressant. De toekomstperspectieven zijn voor chemie wat beter, gegarandeerd een baan en een hoger inkomen. Life sciences is in dat opzicht ook wel goed, grote kans op een baan maar een iets lager inkomen. Niet dat het me om inkomen gaat... Life sciences heeft veel onderdelen die me aanspreken. Maar chemie ook! We hebben 2 worksops moeten kiezen en die van chemie spraken mij het meeste aan dus die ga ik ook doen. Maar aan de andere kant, vind ik life sciences ook heel leuk en iki ben altijd goed geweest in biologie. Sofwisseling en zulksoort dingen vind ik erg intressant.

Mijn betere vakken waren biologie en scheikunde, wat minder vond ik wiskunde.

Iemand tips voor mij? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Life sciences of chemie?

Laat je goed informeren welke mogelijke beroepen je met beide opleidingen kan beoefenen. Maak aan de hand hiervan je keuze. Als beide studies je interesse hebben dan kan je voor beiden voldoende motivatie opbrengen om het succesvol af te ronden. Het hangt dus volledig van je eigen beroepsvoorkeur af.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Life sciences of chemie?

ik ben dit jaar begonnen met een nieuwe studie. Life sciences & chemistry, in Utrecht. OVer 3 maanden moeten we kiezen tussen life sciences of chemie, maar ik kan niet kiezen! Ik vind beide richtingen erg lintressant. De toekomstperspectieven zijn voor chemie wat beter, gegarandeerd een baan en een hoger inkomen. Life sciences is in dat opzicht ook wel goed, grote kans op een baan maar een iets lager inkomen. Niet dat het me om inkomen gaat...
Staar je in ieder geval niet blind op toekomstperspectieven en inkomen. Gegarandeerd een baan heeft niemand, en het gemiddelde inkomen wordt beïnvloed door tal van factoren. Zo is het beeld vaak vertekend doordat studenten van de ene richting vaker kiezen voor een verdere academische carriëre en gaan promoveren, terwijl studenten van een andere richting vaker kiezen voor een carriëre in de industrie. Het zou onzin zijn om die laatste richting te kiezen enkel vanwege het hogere inkomen, als je hart ligt bij het doen van onderzoek in een andere richting.

Je geeft aan dat de workshops chemie je het meeste aanspraken, om die reden lijkt het een verstandige keuze om die kant op te gaan. Naar mijn mening kun je tijdens je studie altijd nog accenten aanbrengen in een life-sciences richting door bepaalde keuzevakken te doen of door een stage die je kiest.

Tenslotte: Je zou eens kunnen navragen in hoeverre het tussentijds mogelijk is om over te schakelen, of en hoeveel studievertraging je zou oplopen als je dat zou doen. Misschien valt het mee, en in dat geval hoef je sowieso niet te veel te twijfelen over je keuze - je kunt altijd nog terug.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer