Hulp stroomschema automatische ster/driehoek schakeling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Hulp stroomschema automatische ster/driehoek schakeling

Hallo,

Ik ben samen met iemand anders bezig met een praktijkopdracht op school en we hebben hulp nodig, omdat onze schakeling steeds niet werkt.

Dit Gaat alleen om de hulpstroom en niet on de hoofdstroom van de Automatische Ster/driehoeschakeling.

Hoe kunnen wij het zo maken dat het gaat werken, zonder te veel aanpassingen en meer componenten.

Zie bijlage voor Stroomschema zoals wij die hebben gemaakt.

Met Vriendelijke Groet,

Dennis
Bijlagen
IMG_0001.jpg
IMG_0001.jpg (516.33 KiB) 3689 keer bekeken

Berichten: 473

Re: Hulp stroomschema automatische ster/driehoek schakeling

Wat werkt er niet aan jullie schakeling?

Is dit het probleem?

Je drukt op S1

KH5 trekt aan en tijd KT2 begint te lopen

Contact KH5 neemt S1 over

Wanneer KT2 ten einde is loopt het volgens mij fout

Horizontale KT2 opent waardoor KH5 af valt

Vertikale KT2 sluit waardoor KM1 zou moeten aantrekken maar ... ... ...

Relais KH5 valt af waardoor zijn overname contact over S1 ook al uit ligt en KM1 kan niet meer aantrekken ;)

Oplossing: horizontale KT2 een vertraagd afvallen contact van maken, als dat kan ;)

Berichten: 4

Re: Hulp stroomschema automatische ster/driehoek schakeling

Als wij zeg maar s1 indrukken dan wordt relais 5 bekrachtigd en na 6 secoonden word het tijdrelais KT2 hoog.

als hij hoog wordt dan komt KM1 en Km3 op maar voor een paar msec. Wij willen juist dat Km1 en Km3 bekrachtigd blijven tenzij hij weer automatisch na 10 sec van ster naar driehoek gaat.

Dus misschien werkt ons overneem contact niet van KM1 of Km2?
mcs51mc schreef:Wat werkt er niet aan jullie schakeling?

Is dit het probleem?

Je drukt op S1

KH5 trekt aan en tijd KT2 begint te lopen

Contact KH5 neemt S1 over

Wanneer KT2 ten einde is loopt het volgens mij fout

Horizontale KT2 opent waardoor KH5 af valt

Vertikale KT2 sluit waardoor KM1 zou moeten aantrekken maar ... ... ...

Relais KH5 valt af waardoor zijn overname contact over S1 ook al uit ligt en KM1 kan niet meer aantrekken ;)

Oplossing: horizontale KT2 een vertraagd afvallen contact van maken, als dat kan ;)
Dus dat onze schakeling niet werkt ligt aan het feit dat van KT2 en KT3 het verbreekcontact eerder hoog wordt dan het maakcontact?

Wij gaan het proberen

Berichten: 473

Re: Hulp stroomschema automatische ster/driehoek schakeling

Wanneer KT2 ten einde is gebeurt daar van alles in een fractie van een seconde.

Je zou ook voor het overname contact van KH5 (parallel met S1) een vertraagd afvallend contact kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Hulp stroomschema automatische ster/driehoek schakeling

Volgens mij gaat het fout omdat KT2 zichzelf afschakelt en daardoor ook KM1 laat afvallen.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 242

Re: Hulp stroomschema automatische ster/driehoek schakeling

ligt het er niet aan dat KT2 inschakeld en de open schakelaar dicht maar gelijk zichzelf eraf gooit waardoor de open schakelaar gelijk weer open gaat ? ik zou wat tijdstaffeling maken tussen KT2 open gooien en dichtgooien. het zou kunnen zijn dat KM1 maar zo kort bekrachticht wordt dat hij niks doet. laat door middel van KM3 of KM4 een lampje branden dan zie je vanzelf of je schakeling zo ver komt. zo ja dan laat je KM1 een lampje branden en zo kun je helemaal inzoomen tot je probleem theoretisch in ieder geval ;)
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 171

Re: Hulp stroomschema automatische ster/driehoek schakeling

Het probleem zit hem in het feit dat KM5 sneller afvalt dan KM1 het contact kan overnemen. Ik snap alleen niet dat jullie drie timers gebruiken. In een ster-driehoek schakeling heb je er maar één nodig.

Afbeelding

Plaatje geleend van dit topic(eerste hit google)

Het enige wat je nog moet toevoegen is het links en rechtsom gedeelte.

Berichten: 4

Re: Hulp stroomschema automatische ster/driehoek schakeling

Zou het helpen als wij het overneemcontact van zowel Km1 en KM2 verplaatsen onder het maakcontact van het tijrelais?

Zie bijlage

Berichten: 242

Re: Hulp stroomschema automatische ster/driehoek schakeling

Ik zie geen bijlage, Maar het zou denk ik wel helpen als je het verbreek contact van KT2 en KT3 tijdsvertraagd laat verbreken. maar ik probeer ff simpel te denken zet er n lampje in die gaat brande om te kijken of hij de 'keten' nog in een bepaald gedeelte komt of dat het probleem daarvoor al zit. daar heb je alleen n extra relais voor nodig een lampje en wat draadjes.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 4

Re: Hulp stroomschema automatische ster/driehoek schakeling

Waarschijnlijk moet het zo gaan werken. dit is de simpelste oplossing voor ons, omdat we dan niet veel aan hoeven te passen

Zie bijlage:

Zou het zo gaan werken?
Bijlagen
fffsfsfsfsfsfsfsfsfsfsfsfsdfsf.JPG
fffsfsfsfsfsfsfsfsfsfsfsfsdfsf.JPG (358.93 KiB) 3614 keer bekeken

Berichten: 242

Re: Hulp stroomschema automatische ster/driehoek schakeling

Dat zou volgens mij niet percee de oplossing zijn. Als de NO van de KT2 langzamer gaat dan de NC van de KT2 dan werkt het nogsteeds niet. In theorie zou het wel moeten werken denk ik, is maar 1 manier om erachter te komen en dat is testen en kijken of de H3 gaat branden en BLIJFT branden
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 171

Re: Hulp stroomschema automatische ster/driehoek schakeling

Dit schema maakt geen verschil, als het bovenste overneem contact van KM1 te traag is, dan is het onderste overneem contact ook te traag.

Voor de netheid zou ik voor de vertraagde contacten van KT2 en KT3 de parachutjes meetekenen. Zoals je het nu getekend hebt zijn het gewone contacten. Ik ga er niet van uit dat dat de bedoeling is.

Ik ben trouwens nog steeds benieuwd wat het doel van KT2 en KT3 is. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat je een inschakelvertraging hebt willen maken om te voorkomen dat als de motor rechts draait dat er dan niet onmiddelijk links gestart kan worden.

Als je een verklaring kunt geven van de gebruikte relais is het wat makkelijker om er nuttig commentaar op te geven.

Ik snap niet helemaal waarom je relais KM5 wilt laten afvallen door KT2. Als je KM5 gewoon bekrachtigt laat nadat de startknop is ingedrukt dan werkt je schakeling gewoon. Je hebt dan ook geen overneem contacten van KM1 nodig.

Berichten: 473

Re: Hulp stroomschema automatische ster/driehoek schakeling

edit: voorgestelde oplossing bleek, op tweede zicht, toch niet ok ;)

Omdat : het NO contact van KH5 parallel met S1 MOET een vertraagd uitschakelend contact zijn anders zal het spel NOOIT werken!

Dit is het "major" problem in jouw shema.

Je moet zorgen dat KH1 aangetrokken is vóóraleer je KH5 uitsmijt, anders valt de overname van S1 weg :)

Bestaan er geen opklikbare vertraagd schakelende contacten voor KM5?

Over het nut van al die timers zal ik mij niet uitspreken ;)

Berichten: 171

Re: Hulp stroomschema automatische ster/driehoek schakeling

Ik snap überhaupt niet waar KM5 (of KH5, volgens mij hetzelfde relais) goed voor is. Het ziet er naar uit dat het gewoon een hulp relaistje is voor de opstart. In dat geval zou ik hem gewoon in laten staan en niet achter die verbreker van KT2 zetten. Dan is je probleem verholpen.

Reageer