Warmwater circulatieleidingen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Warmwater circulatieleidingen

In ons appartementen complex hebben we 4 woonblokken met 21 woningen. De CV en warmwater voorziening staan in de kelder. Het warme water wordt via circulatieleidingen rondgepompt zodat overal direct warm water beschikbaar is. In totaal is er ongeveer 330 meter aan ongeïsoleerde koperen circulatie leidingen van (voor het gemak) 3 cm diameter. Het water snelheid schat ik op 0,7 m/s. De aanvoer watertemperatuur is 65 graden en de omgeving luchttemperatuur 20. De ruimtes waardoor de leidingen lopen zijn goed geventileerd.

Met gebruikmaking van http://www.installbasis.nl/berekeningen/be...cleid_input.php kom ik op een warmteverlies van ongeveer 36Kwh en 300.000 Kwh per jaar. Met een HR ketels kost dat ongeveer 43.000 m3 á 50 cent is 21.500 Euro per jaar.

Kloppen deze schattingen ruwweg? Hoeveel zou goede isolatie uitmaken?

We hebben deze berekening nodig omdat we overwegen te stoppen met de centrale CV en warmwater voorziening en over te gaan op een ketel per appartement.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Warmwater circulatieleidingen

... kom ik op een warmteverlies van ongeveer 36Kwh ...
Je bedoelt 36 kW in plaats van 36 kWh.

Ik zie overigens niet hoe je met die calculator op die 36 kW komt. Ik vind 12 kW voor 330 meter koper 25.6/28.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Warmwater circulatieleidingen

Ha dank voor je reactie. In de uitleg van het invoer scherm staat dat je voor ongeisoleerde leidingen een factor drie moet nemen (voor de lengte). Net als voor afsluiters die qua warmte verliezen blijkbaar erg hard aantikken.

Heb je de indruk dat dit soort verliezen realistisch zijn? Zijn er andere beter te verifieren, maar voor leken zoals ik werkbare, methodes om dit uit te rekenen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Warmwater circulatieleidingen

In de uitleg van het invoer scherm staat dat je voor ongeisoleerde leidingen een factor drie moet nemen (voor de lengte).
Waar staat die uitleg?
Net als voor afsluiters die qua warmte verliezen blijkbaar erg hard aantikken.
Hun tabelletje beweert dat een ongeisoleerde afsluiter overeenkomt met 5 - 7 meter geisoleerde leiding. Merkwaardige manier van aanduiden. Een geisoleerde afsluiter zou overeenkomen met 3 meter geisoleerde leiding. Lijkt me veel. Het gaat om het buitenoppervlak van de afsluiter (incl hendel) dus ik zou gewoon schatten wat dat oppervlak is en dat dan omrekenen naar meters pijp.
Zijn er andere beter te verifieren, maar voor leken zoals ik werkbare, methodes om dit uit te rekenen?
Het warmteverlies is de som van natuurlijke convectie plus straling. Die straling hangt sterk af van de emissiecoefficient ε van het koper, en die hangt af van de mate van oxidatie: hoe nieuwer en glimmender het koper des te lager de emissiecoefficient ε.

Ik schat dat voor een 30 mm horizontale leiding de natuurlijke convectie in dit geval ongeveer 8 W/m2.K zal zijn. Voor een verticale leiding is het een stuk minder, zeg de helft.

De straling van een 65 oC oppervlak naar een 20 oC omgeving is 7 W/m2.K als emissiecoefficient ε 1,0 zou zijn.

Die online calculator rekent blijkbaar met ongeveer 9 W/m2.K voor een ongeisoleerde leiding, dus neemt slechts 1 W/m2.K voor straling, dus een ε van 0,14 .

Dat is misschien wat laag, dus een wat oudere leiding zou best wel eens 8 + 3 = 11 W/m2.K kunnen verliezen, oftewel 20 % meer dan die calculator.

Het lijkt me in ieder geval een uitgemaakte zaak dat simpel isoleren van die 330 meter leiding enorm snel terugbetaalt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Warmwater circulatieleidingen

Je hebt gelijk. De factor 3 klopt niet (verkeerd begrepen in de uitleg over de flens). De schatting waarop ik uit kom is dus een factor 3 te hoog. Met jouw uitleg mag er dan weer 20% bij. Daarbij hebben de begin en eind leidingen een veel grotere diameter. Die zal ik ook nog meenemen.

Dank voor je hulp.

Reageer