Sterkteberekening damwandconstructie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Sterkteberekening damwandconstructie

Misschien zitten we hier wel helemaal verkeerd maar wij hebben een probleem. Wij wonen onderaan een dijk en wij willen een afrit maken naar ons huis. Aan de andere kant ligt een sloot. Wij willen hier graag een damwandconstructie maken maar de beheerder van de sloot wil een sterkteberekening voor de damwand. Wij hebben een paar bedrijven benaderd maar die vragen rond de euro 1900 voor een berekening. Dit is een heel groot deel van ons budget dus dat zit er niet in. Is er iemand die ons hiermee zou kunnen helpen. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Sterkteberekening damwandconstructie

Ongetwijfeld dat er hier mensen rondlopen die dat kunnen maar wegens de complexiteit van de vraag wil ik graag nu even de nadruk leggen op onze disclaimer:
Wetenschapsforum is niet aansprakelijk voor adviezen, uitkomsten, informatie (of gebrek aan informatie) in berichten. Het gebruik van informatie uit berichten is volledig op eigen risico; Wetenschapsforum is dan ook niet aansprakelijk voor eventuele (gevolg)schade ontstaan door raadpleging van het forum.

Schakel voor reële situaties altijd een erkend vakman in.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 15

Re: Sterkteberekening damwandconstructie

Om zo'n berekening te maken heb je verschillende gegevens nog. Grondgegevens, tekeningen e.d. Hoe hoog is de kerende hoogte? wordt hij verankerd? Als het een beetje fors is kom je op staal uit! Dit wordt al snel een dure optie.

Als de beheerder van de sloot zo'n berekening wil, zal je in mijn ogen echt naar een bedrijf moeten. Je krijgt dan een berekening opgebouwd volgens de CUR 166. Maar volgens mij gaat het hier niet op de technische uitwerking en problemen van de damwand.

Mocht jezelf willen rekenen aan een damwand heb ik hier nog wel dictaat, ik weet alleen zo 123 niet hoe ik die hier online krijg.

Succes!

Berichten: 50

Re: Sterkteberekening damwandconstructie

Daarnaast is het goed mogelijk dat de beheerder van de sloot enkel een berekening van een erkend studiebureau aanvaard. En dat hij dus de berekening van "iemand met kennis" niet zomaar goedkeurt.

Berichten: 4.502

Re: Sterkteberekening damwandconstructie

Een doorsnede-tekening van de dijk met de ligging van het huis en de sloot met bijbehorende maten en planmatig een schema van de oprit -met zijdamwanden?-ingetekend zou wel verduidelijkend werken.

Berichten: 4.502

Re: Sterkteberekening damwandconstructie

Mag je een hardhouten afrit/opritbrug maken met hardhouten steunpalen op een betonvoet;mogelijk goedkoper dan allerhand dijkwerken met damwanden.

Mogelijk hebben de geleerden daar minder problemen mee!

Berichten: 15

Re: Sterkteberekening damwandconstructie

Als je veranderingen in een dijk gaat aanbrengen, dan zal het waterschap op stabiliteitsberekeningen willen zien van die dijk. Een dijk heeft natuurlijk een waterkerende functie. Dan is ook nog van belang of het een primaire waterkering is of niet..

Een dwarsprofiel is inderdaad makelijk om de situatie een beetje te kunnen beoordelen.

Reageer