Kansberekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 53

Kansberekening

voor een vacature worden 9 sollicitanten voor een gesprek opgeroepen. Van de vijf mannelijk sollicitanten die worden opgeroepen hebben drie universitaire opleiding en twee een opleiding op hb0-niveau.

van de vier vrouwen hebben drie een universitaire opleiidng en heeft 1 een opleiding op hbo-niveau.

a) de man en vrouw om de beurt : 5*4*4*3*3*2*2*1*1

b) eerst de sollicitanten met een universitaire opleiding aan de beurt zijn : 6*5*4*3*2*1*3*2*1

c) eerst drie vrouwen met een universitaire een gesprek hebben en daarna de vrie manne met een universitaire opleiding: 3*2*1*3*2*1

d) twee mannen met een hbo-op;leiding het laats aan de beurt zijn: 3*2*1*2*1

2)

in deze opgave gaat het om de caodes van vijf cijffers, waarbij de cijfers gekozen worden uit 2,3,4,5,6,7, 8 . de codes vormen zo getallen van vijf cijfers

a) elk cijfer een keer gebruik mag worden: 7*6*5*4*3

b) getal begint bij 23: 1*1*5*4*3

c) elk cijfers een keer gebruik mag worden en een even getal ontstaan: 5*6*5*4*3

d) elk cijfer een keer gebruik mag worden en het getal groter is dan 55 000 : 3*6*5*4*2+1*3*5*4*3

3) bij een collectie in een straat met 25 huizen kan marijke de bewoners Al of Niet thuis aantreffen. een mogelijke situatie is dat bij de huizen met nummmers: 5,8,22,24 niemand thuis is.

a) aantal situaties zijn: 2^25

b) bij precies 20 huizen de bewonders aantreft: 25 ncr 20

c) bij minder dan vier huizen geen bewoners aantreft: dus 3 , 2 , 1 mogelijkheden zijn er dat geen bewoners thuis zijn. 5 ncr 3 * 5 ncr 2* 5 ncr 1

d) in elk geval de bewonders op nummmer 1 tot en met 5 en 20 tot en met 25 aan : 11 mogelijkheden dus 2^14

kloppen deze berekeningen

Berichten: 9

Re: Kansberekening

Het is van essentieel belang om te kijken of de volgorde ertoe doet.

Doet de volgorde er wel toe, dan heb je permutaties nodig

Doet de volgorde er niet toe, dan heb je combinaties nodig

Ik weet niet zeker of ik het goed heb, ik denk met je mee, graag een second opinion

Opdracht 1

A) => ben ik met je eens

B) => maakt het uit of eerst vrouw A en dan vrouw B en dan man A hebt of eerst man A, dan vrouw A en als laatst vrouw B? Nee, immers is de eis een universitaire studie. Ik zou zeggen
\(\left( \begin{array}{c} 9 \\ 6 \end{array} \right)\)
C) Doet de volgorde er toe? Volgens mij niet, de eis is een man met uni-studie en een vrouw met uni-studie
\(\left( \begin{array}{c} 5 \\ 3 \end{array} \right)\)
x
\(\left( \begin{array}{c} 4 \\ 3 \end{array} \right)\)
D) 2 x
\(\left( \begin{array}{c} 9 \\ 7 \end{array} \right)\)
Opdracht 2

A) 7nPr 5

B) 1 x 1 x 7 x 6 x 5 (Er staat nergens dat je de cijfers nergens twee keer mag gebruiken)

C) Wanneer krijg je een even en wanneer een oneven getal

D) 4 x 3 x 5 x 4 x 3 ( Eerste 5,6,7,8; de tweede één minder dan de vorige; de rest vrij keuze ( 7 -2)

Opdracht 3

A) 2^25

B)
\(\left( \begin{array}{c} 25 \\ 20 \end{array} \right)\)
C) Deze weet ik niet zeker, ik zou zeggen:
\(\left( \begin{array}{c} 25 \\ 3 \end{array} \right)\)
x
\(\left( \begin{array}{c} 25 \\ 2 \end{array} \right)\)
x
\(\left( \begin{array}{c} 25 \\ 1 \end{array} \right)\)
D) Die vraag is niet erg duidelijk

Reageer