Berekenen "spit" voor oldtimer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Berekenen "spit" voor oldtimer

Hoi,

Ik had graag een berekening gehad voor het maken van een "spit" om een voertuig tussen te hangen (en te kunnen ronddraaien) voor een restauratie.

Het voertuig weegt 1300KG en gaat opgehangen worden aan de voor-en achterkant op een hoogte van 96cm.

Ik ga gewoon handelsstaal gebruiken, liefst kokerprofiel, dikwandig.

Nu is mijn vraag, welke minimum dikte van kokerprofiel (lengte 96cm) moet ik voorzien om 'veilig' het voertuig er tussen te hangen.

Alvast merci ,

Groeten, Hans
Bijlagen
spit.jpg
spit.jpg (10.49 KiB) 689 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Berekenen "spit" voor oldtimer

Voordat je daadwerkelijk iets gaat bouwen, denk aan onze disclaimer:

Wetenschapsforum is niet aansprakelijk voor adviezen, uitkomsten, informatie (of gebrek aan informatie) in berichten. Het gebruik van informatie uit berichten is volledig op eigen risico; Wetenschapsforum is dan ook niet aansprakelijk voor eventuele (gevolg)schade ontstaan door raadpleging van het forum. Schakel voor reële situaties altijd een erkend vakman in.

Verplaatst naar constructie- en sterkteleer forum.

Berichten: 2

Re: Berekenen "spit" voor oldtimer

Ik zou eens navraag doen bij de dealer, of bij de ANWB, die weten vast wel wat voor soort je het beste kunt gebruiken om deze omhoog te houden.

houd ook het evenwicht in de gaten

mvgt,

doris

Wat ik ook graag zou willen weten wat voor oud voertuig je wil restaureren????????

MVGT,

Doris

Berichten: 2

Re: Berekenen "spit" voor oldtimer

Hoi,

Bedankt voor de reactie,

Ik ben alvast aan de slag gegaan en verder het net afgezocht en ben op deze site gekomen ;

http://www.designerdata.nl/index.php?sub_p...0&subject=3

Daar een paar berekeningen gedaan en ook zo uitgevoerd.

De Bus (een VW T1 - google maar, dan zie je over welk "voertuig" het gaat) hangt al in "het spit".

De balans is nu wel een klein probleem omdat ik het voertuig niet volledig gestript heb; de ophanging en boite hangen er nog onder maar onder een hoek van 45° is het al véél makkelijker werken aan een chassis, dat is zeker.

Groeten, Hans

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Berekenen "spit" voor oldtimer

Heb zoiets ooit gedaan met chauffagebuizen van 1 duim, links en rechts een driehoek gemaakt, deze over de grond met elkaar verbonden dmv. platte latten, en als scharnier 2 buizen gebruikt die juist in elkaar passen. een vetnippel ingetapt en het heeft zelfs nooit gepiept. Ik blokkeerde de wagen met houten balken eronder te steken.

Heb, na de restauratie, dit aan een vriend gegeven, die heeft er een tandwiel opgelast, en een motor met reductiekast op de grondplaat gemonteerd, en wielen onder gezet. Zo is ie elektrisch bediend, en kan in elke gewenst stand geblokkeerd worden. Ideaal om het chassis (buiten) te zandstralen... het is spijtig dat ik er nooit foto's van genomen heb.

Reageer