Looping in 8 vorm (4e axis)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 26

Looping in 8 vorm (4e axis)

Hi,

Ik zou graag iets uitproberen maar weet niet of het mogelijk is.

Ik heb de volgende setting met volgende stappen (zie ook bijhorende afbeeldingen):

1. Cilinder

2. De cilinder wordt gekopieerd met 1 éénheid en 22.5° gedraaid om de z-as, na 16 keer bekom ik een cirkel.

3. Bij gelijktijdige draaiing om alle x,y,z-assen bekom ik een spiraal.

4. Nu komt m'n vraag: Kan ik bij een extra rotatie om de eigen as van de cilinder (4e axis) een formatie bekomen waarbij een looping wordt gevormd en waardoor een 8 formatie wordt gevormd?

Naar mijn gevoel zou dit mogelijk moeten zijn, maar weet niet hoe het mathematisch aan te pakken, geometrisch is het object vergelijkbaar met Het Lemniscaat van Bernoulli maar dan 3 dimensionaal. Alle hulp en suggesties zijn welkom, eventueel een bewijs waarom het niet kan.

groetjes,

michel

--

1. Cilinder:

Afbeelding

--

2. Cirkel:

Afbeelding

--

3. Spiraal:

Afbeelding

--

4. Looping in vorm van 8 (top, voor & zij-aanzicht)

Afbeelding

--

5. Detail (step and repeat)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Looping in 8 vorm (4e axis)

Edit: Ongeveer zoals deze eenvoudige versie met een kubus, waarbij de diagonale lijnen een gesloten circuit vormen, door 45° in de x- en y-richting te roteren en bij de volgende stap is het omgekeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Looping in 8 vorm (4e axis)

Mh, geen reacties, is m'n vraag te afwijkend?

Het zal waarschijnlijk toch onmogelijk zijn om het stapgewijs te doen, omdat het om 2 ellipsen gaat, ik heb hier 2 delen op elkaar gezet:

Afbeelding

Ik heb ook een clipje geupload om te laten zien hoe de 8 vorm mbv bezier-hendeltjes snel gemaakt kan worden:

http://www.screencast.com/users/BlenderChe...d0-a06defb9b17d

- De 1ste vertex 90° draaien om de y-as

- De 2de vertex -90° draaien om de y-as

- De 3de vertex 90° draaien om de x-as

- De 4de vertex -90° draaien om de x-as

Voor wie zelf graag de vorm is wil bekijken, hier is de file in Blender 3D:

http://www.pasteall.org/blend/4116

Reageer