Roodverschuiving

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Roodverschuiving

Hoi,

Ik vraag mij al een tijdje iets af.

Zoas bekend is de verklaring van de roodverschuiving die gezien wordt in de sterrenkunde de uitdijing van het heelal.

Wat ik mij nu afvroeg: kan het niet zo zijn dat de roodverschuiving komt doordat het licht energie verliest op zijn lange reis naar de aarde. Minder energie in de fotonen = lagere frequentie van licht = verschuiving naar rood licht

Ook hoe verder het object wat we zien weg is, des te minder energie heeft het in zich als het op ons netvlies belandt en dus meer roodverschuiving.

Misschien denk ik wel helemaal verkeerd, maar dan hoor ik het graag.

Groeten Arjan

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Roodverschuiving

kan het niet zo zijn dat de roodverschuiving komt doordat het licht energie verliest op zijn lange reis naar de aarde. Minder energie in de fotonen = lagere frequentie van licht = verschuiving naar rood licht
Ik denk al jaren zo maar daar wil de wetenschap niets van weten. Ook niet op dit forum. Wat jij beschrift, gebeurt bij het comptoneffect: als een foto tegen een elektron botst, wordt de energie en de frequentie van het foton iets lager.

Ik denk, dat de waargenomen roodsverschuiving verklaard wordt door een mix van het comptoneffect en het dopplereffect.

Het tegenargument zou zijn, dat de verstaande sterren een beetje wazig zouden moeten zijn. Het stikt van de wazige objecten: elliptische nevels die geen structuur lijken te hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Roodverschuiving

Zou misschien wel kunnen, maar aangezien we geen mechanisme kennen waarom licht zomaar energie zou verliezen, kunnen we dat moeilijk zomaar aannemen.

Het compton effect lijkt me veel te klein in het ijle intergalactische medium. Zeker voor de zeer grote roodverschuivingen van zeer verre objecten.

Bovendien zou je daar bovenop ook moeten verklaren waarom het heelal juist niet uitdijt, aangezien dit volgens de wiskunde van de algemene relativiteitstheorie zo wel is.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Roodverschuiving

Wat ik mij nu afvroeg: kan het niet zo zijn dat de roodverschuiving komt doordat het licht energie verliest op zijn lange reis naar de aarde.
Dat vroegen tijdgenoten van Hubble zich ook af. Je idee staat bekend als de 'tired light' hypothese. Zie dit wikipedia artikel

Een van de onafhankelijke tests voor de expansie is de oppervlaktehelderheidstest van Tolman. Het oppervlak van verre sterrenstelsels ziet er donkerder uit dan dat van nabije sterrenstelsels. Dat past bij een expanderend heelal. Zie dit wikipedia artikel

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Roodverschuiving

Zou misschien wel kunnen, maar aangezien we geen mechanisme kennen waarom licht zomaar energie zou verliezen, kunnen we dat moeilijk zomaar aannemen.
In hoeverre kan een gravitatielens roodverschuiving be-invloeden? Maakt het uit op welk deel van de Aarde het licht wordt opgevangen (roodverschuiving door draaisnelheid van de Aarde)?

Kan roodverschuiving veroorzaakt worden door de gravitatie van de melkweg of zelfs "onze" zonnestelsel?
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Roodverschuiving

Of graviationele lensing roodverschuiving invoert weet ik niet, maar het verklaart niet meteen waarom de roodverschuiving lineair toeneemt met de afstand.

Hetzelfde geldt voor de gravitationele roodverschuiving. Deze introduceert gewoon een verschuiving gerelateerd aan het verschil in massa tussen het uitzende sterrenstelsel en onze melkweg, niet gerelateerd aan de afstand tussen de stelsels.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Roodverschuiving

maar het verklaart niet meteen waarom de roodverschuiving lineair toeneemt met de afstand.
Zoals ik het op vat zijn er 2 mogelijkheden:

1- roodverschuiving komt door het uitdijende heelal (golven worden uitgerekt)

2- hoe verder het object (dus hoe langer geleden het licht is verzonden) des te meer snelheid had het toen.
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Roodverschuiving

2- hoe verder het object (dus hoe langer geleden het licht is verzonden) des te meer snelheid had het toen.
Buiten de correlatie tussen ouderdom en snelheid, hoe verklaar je hiermee dat al de (niet aan ons gravitationeel gebonden) objecten geredshift zijn. En niet ongeveer 50% met een redshift en de andere met een blueshift?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 2

Re: Roodverschuiving

ZVdP schreef:Zou misschien wel kunnen, maar aangezien we geen mechanisme kennen waarom licht zomaar energie zou verliezen, kunnen we dat moeilijk zomaar aannemen.

Het compton effect lijkt me veel te klein in het ijle intergalactische medium. Zeker voor de zeer grote roodverschuivingen van zeer verre objecten.

Bovendien zou je daar bovenop ook moeten verklaren waarom het heelal juist niet uitdijt, aangezien dit volgens de wiskunde van de algemene relativiteitstheorie zo wel is.
hoezo geen mechanisme. Licht is toch geen perpetuum mobile (volgens mij juiste spelling ,-)

ik heb altijd geleerd dat alles energie verliest en de lichtsnelheid constant is. Conclusie (misschien wel veel te snelle conclusie) is dat licht minder energie overhoudt door verandering van frequentie.

Trouwens ik ga verder niet beweren dat het heelal niet uitdijdt ofzo. Daar heb ik (ook) te weinig kaas van gegeten.. Het ging mij alleen om licht en zijn energie

groeten Arjan

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Roodverschuiving

ik heb altijd geleerd dat alles energie verliest
Dat zou men je niet mogen geleerd hebben. Staat dat letterlijk ergens in een van je cursussen?

Als er niets is om mee te interageren, kan een systeem ook geen energie afgeven.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Reageer