Geld lenen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Geld lenen

Om te beginnen wist ik niet zeker of dit onderwerp hier thuis hoorde dus mijn excuses als het ergens anders had gemoeten.

Ik zal mijn dilemma even uitleggen, ik heb een vriend die ik af en toe geld leen omdat hij momenteel geen werk heeft, hij is druk bezig met solliciteren maar is tot nu toe nog nergens aangenomen (om de situatie nog wat duidelijker te maken het gaat om een persoon van 18 jaar). Ik ben niet bang om het geld niet terug te krijgen, maar in de loop der tijd is het geleende bedrag opgelopen tot 150 euro en het ziet er niet naar uit dat ik dit snel terug ga krijgen. Het heeft ook geen haast ik heb zelf een goedbetaalde bijbaan. Mijn vraag is dus eigenlijk moet ik de volgende keer als deze persoon mij om geld vraagt hem in bescherming nemen door nee te zeggen? Ik vind het erg lastig om nee te zeggen ik zit tevens niet bepaald krap bij kas dus financieel kan ik het makkelijk aan en het is een goede vriend van me, alleen ben ik bang dat ik hem meehelp de put steeds dieper te graven. Het gaat tevens om een ongeschoold persoon (weet niet of dit veel uitmaakt). Af en toe geef ik ook wel eens gewoon 5 euro als hij het nodig heeft en zeg ik laat maar zitten.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden dat ik moet doen, ik vind het namelijk erg lastig :S

Berichten: 4.502

Re: Geld lenen

Stoppen met zo'n vrindje lijkt me het beste;bedragen zullen heel langzaam oplopen en vrindje heeft steeds meer moeite om terug te betalen.

Ik zou het maar afschrijven en zien of het vrindje nog vriend blijft!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Geld lenen

Het hangt er maar vanaf hoe erg je gesteld bent op dat vriendje. En wat zijn terugbetaalreputatie is. Probeer er eens achter te komen of er nog andere mensen zijn waarvan hij geld heeft geleend.

Gezien de situatie die je schetst is die 150 euro niet onoverkomelijk, maar je moet voor jezelf wel een grens stellen, want het risico dat hij niet terugbetaalt blijft altijd aanwezig. En je kan hem ook eens vragen of hij niet bij zijn familie terecht kan.

Als hij zonder werk zit en 18 is heeft hij waarschijnlijk ook recht op een uitkering. Daar zou hij van rond moeten kunnen komen. Het zou zo maar kunnen dat hij op te grote voet leeft, gezien zijn situatie.

Berichten: 3

Re: Geld lenen

Nou het is een goede vriend dus ik ben echt niet bang dat ik niet terug betaald word. Ik weet dat hij van zijn moeder geld krijgt of leent, en dat het geld wat van mij geleend wordt gebruikt wordt voor 'leuke' overbodige dingen zoals sigaretten en bier tijdens het stappen dus in dat opzicht leeft hij wel op te grote voet. Ik weet vrij zeker dat hij geen uitkering heeft hij is nu een paar maande werkeloos (gestopt met school) en is druk op zoek naar een baantje om vervolgens een BBL opleiding te starten (leer werken).

Ik weet dat ik een grens moet bepalen maar ik vind het lastig om een grens te bepalen tussen gewoon wat geld lenen en wanneer het problematisch wordt.

Owja en nog 1 klein puntje, niemand weet ervan. De persoon in kwestie schaamt zich ervoor en dus is het een geheimpje tussen mij en hem.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Geld lenen

Ik weet vrij zeker dat hij geen uitkering heeft
Waarom vraagt hij die dan niet aan?

Mijn zoon is na school ook een paar maanden op zoek geweest naar werk en hij kreeg toen wel een uitkering. Maar daar moet je wel zelf achteraan, ze komen het niet automatisch naar je toe brengen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Geld lenen

Ik denk dat op jouw vraag geen goed antwoord bestaat. Daarmee bedoel ik dus dat je kan kiezen voor je geld of voor de vriendschap.

Wat je zou kunnen doen is om eens rond de tafel te gaan zitten een goed gesprek met je vriend te houden. Mogelijk vind je dan een oplossing die voor jullie allebei acceptabel is. Als het een echte vriend is, zal hij jou standpunt wel begrijpen denk ik.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3

Re: Geld lenen

@klazon ik zal het in ieder geval aanraden ja ik heb al wel eens eerder zoiets gezegt als een beetje een grap maar toen kreeg ik ook als antwoord dat hij binnekort toch wel werk had maar paar weken later nogsteeds niks,

@Raspoetin het is niet echt kiezen voor geld of vriendschap het geld kan ik 'makkelijk' missen, als in mijn inkomsten zijn groter als mijn uitgave. Ik verwacht wel dat ik alles terug ga krijgen alleen misschien loopt het uit de hand als ik door blijf gaan met lenen ? of 'leert' hij er niks van (jezus lijk mn vader wel). ik wil zeker niet dat het persoonlijk opgevat wordt ofzo, het vertrouwen van mijn kant is er gewoon alleen ik wil ook weer niet dat ik dadelijk nog 500 euro van hem moet krijgen (overdreven gezegt).

Ik weet denk ik wel wat ik moet doen, nee zeggen. Alleen dat is zo moeilijk

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Geld lenen

klazon schreef:Waarom vraagt hij die dan niet aan?

Mijn zoon is na school ook een paar maanden op zoek geweest naar werk en hij kreeg toen wel een uitkering. Maar daar moet je wel zelf achteraan, ze komen het niet automatisch naar je toe brengen.
In Belgie moet je die zo snel mogelijk aanvragen nadat je stopt met je studies, en vervolgens begint je wachtperiode van 6 maanden te lopen vooraleer je een werkloosheidsuitkering krijgt. (Er zijn uiteraard ook nog andere uitkeringen, afhankelijk van je situatie)
Ik weet denk ik wel wat ik moet doen, nee zeggen. Alleen dat is zo moeilijk
N-E-E. ;)

Vertel hem dat je het niet meer exact weet, maar dat je hem al zeker 150€ geleend hebt en dat dat ook voor jou niet niets is. Mensen zijn hier denk ik heel redelijk in, zij komen het vragen juist zodat je nee kan zeggen.

Trouwens, als de ene vriend teveel schulden heeft bij de andere vriend gaat die vriendschap toch waarschijnlijk kapot... misschien helpt het als je daar eens bij zou stilstaan. Zou je er nog gewoon bij blijven als hij bij jou 1500€ in het rood staat, en dat waarschijnlijk niet/nooit meer gaat teruggeven? Denk je dat hij je nog gaat kunnen zien, zonder aan zijn schulden te denken?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 19

Re: Geld lenen

Ik las ooit dat als je geld uitleent, je er vanuit moet gaan dat je het niet meer terugkrijgt. M.a.w. alleen uitlenen wat je kunt missen. Dat lijkt me een goed uitgangspunt.

Hoe reeel (sorry ik kan hier de leestekens niet zo goed vinden) is het dat hij binnenkort een baan heeft? Hoe realistisch is hij zelf? Je geeft aan dat hij zelf denkt dat hij binnenkort een baan heeft, maar denk jij dat ook? Deze situatie kan niet eeuwig duren en het lijkt me dat je dat moet aangeven. Hij kan wel denken dat hij geen uitkering nodig heeft omdat hij binnenkort werk zal vinden, maar hij belast jou en zijn moeder op deze manier wel. Is hij zich daar voldoende bewust van?

Je zegt ook dat niemand weet dat hij geld van je leent, weet je zeker dat hij met andere vrienden niet eenzelfde ´geheimpje´ heeft? Misschien zijn zijn schulden wel veel groter dan jij nu vermoedt.

Ik zou er niet vanuit gaan dat je je 150 euro (snel) terug krijgt en hem duidelijk maken dat deze situatie niet lang meer kan duren. Je kan daarbij ook een periode aangeven waarin je nog geld wilt lenen (de komende maand) maar dat hij daarna toch met een oplossing moet komen. Daarnaast zou ik de geleende bedragen goed bij gaan houden, zodat hij inzicht heeft in wat hij van je leent en wat hij uitgeeft. Op kosten van je vrienden bier drinken lijkt mij ook een heerlijk bestaan, vooral als ze het niet echt bijhouden hoeveel jij er al doorheen gejaagd hebt.

Een vriendin van mij zegt altijd:´geldzaken vergeet niemand´. En dat klopt. Als hij niet met een structurele oplossing komt en jij hem geld blijft lenen, denk ik dat dit wel eens tussen jullie in zou kunnen gaan staan. Want jij zal nooit vergeten dat hij zo´n grote schuld bij je heeft. En als je het niet aankaart, ga je misschien niet meer met hem uit om de situatie te ontwijken, en voor je het weet is het een ingewikkelde situatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Geld lenen

Het algemene uitgangspunt van 'je krijgt je geld niet terug als je aan iemand iets uitleent', vind ik nogal kort door de bocht én veel te algemeen. Dat hangt ondermeer af van hoe jij er zelf achter staat dat er wordt terugbetaald, aan wie je uitleent enz... Al klopt het soms wel, jammer genoeg.

Maar, dit terzijde...

Verder, beslissen in jouw plaats, is onmogelijk, vrees ik. Maar het kan wel helpen een aantal punten op een rijtje te zetten. Er werden, denk ik, al een aantal goede ideeën geopperd hierboven. Ik wil nog wat aanvullende bedenkingen formuleren:

- een vriendschap is een vorm van een uitwisselingsrelatie: dit betekent dat geven en nemen ongeveer in balans moet zijn, tenminste toch op de ietwat langere termijn. Als je zelf het gevoel krijgt dat je iets teveel moet geven, zonder er voldoende terug voor te krijgen, dan schort er iets aan die balans én aan die vriendschap. In jouw geval kan je dat geven en nemen zelfs redelijk goed 'berekenen', aangezien het hier om het lenen van geld gaat.

- bij de bank kan je niet gratis lenen. Je dient er interest voor te betalen. Dit kan je eventueel ook overwegen. Jouw interest dient daarom niet dezelfde te zijn als die van een bank (je kan die bv. wat lager houden), maar dat zal jouw vriend er vermoedelijk méér toe aanzetten om toch even na te denken over het bedrag dat hij vraagt én over de terugbetalingstermijn.

- Grenzen stellen: ik denk dat het erg belangrijk is dat je jouw grenzen duidelijk aangeeft! Hoe moeilijk dat ook is... Want misschien kan dat voor jou aanvoelen alsof jij jouw vriend dan niet vertrouwt, of het kan aanvoelen als egoïsme, als jij jouw grenzen aangeeft. Alleen denk ik dat jij dan méér redenen hebt om jou datzelfde af te vragen van jouw vriend... Met andere woorden: ik zie dit niet als egoïsme of als een wantrouwen. Ik zie dit als eerlijk en respectvol met elkaar omgaan, dus ook van jouw vriend ten aanzien van jou.

Je kan bv. zeggen dat hij nu zoveel van jou heeft geleend en dat jouw bedrag maximaal tot bedrag x gaat. Bedrag x kan dan gerust nog wat hoger zijn dan dat wat je nu aan hem hebt geleend, maar het zorgt ervoor dat jij én jouw vriend weet wat jullie van elkaar kunnen verwachten. En het is dan erg belangrijk dat je nooit boven bedrag x gaat!

- Als je het gevoel hebt dat jouw vriend nogal 'op grote voet leeft', terwijl hij niets van inkomen heeft, dan maak je je terecht wat zorgen, denk ik. Dat iemand af en toe een extraatje nodig heeft, dat klopt, maar mensen die dit niet een beetje kunnen aanpassen aan hun inkomen, lopen gevaar op het maken van (grote) schulden op langere termijn. Sparen is nu eenmaal belangrijk als je iets wil bereiken. Net zoals zorgen dat je een diploma haalt, zorgen dat je een job vindt dat ook is. Deze zaken vragen inspanning van iemand: studeren of werken is wel vaker lastig. Als iemand daar niet toe in staat is, maar wél wil blijven geld spenderen alsof die voldoende inkomsten heeft, dan denk ik dat die persoon mogelijks in de problemen komt als die z'n levensstijl niet aanpast. Ofwel zal hij zich dus moeten gaan inspannen voor iets (studeren voor het behalen van een diploma, werken voor het verdienen van geld) ofwel zal hij minder geld moeten gaan uitgeven. En ja, als mensen hem blijven financieren, dan zorgt dit er mede voor dat hij z'n niet-aangepaste levensstijl kan behouden (lees: zich mogelijks verder in de nesten werkt)...

Anderzijds ben ik me er ook van bewust dat een job vinden niet steeds zo makkelijk is, zelf mét een diploma. Vandaar dus dat je jouw vriend, wat dat betreft, wat reserve kan geven. Hoe lang precies, dat beslis jij. Maar sowieso blijft de combinatie 'uitgaan en profiteren van het leven' én niet studeren en niet werken (en dus geen inkomen hebben) problematisch.

Succes! ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 242

Re: Geld lenen

Als hij al een tijd op zoek is naar werk maar niks kan vinden dan zou je hem er over kunnen laten nadenken of hij de lat misschien niet te hoog legt ? Het is niet makkelijk om in 'crisis tijden' werk te vinden maar je zult toch een inkomen moeten hebben. Als hij nu niet kan vinden wat hij zoekt dan kan hij toch bij wijze van spreken in de kassen gaan werken en ondertussen doorzoeken naar het werk wat hij wilt ?

Spreek dan ook af dat hij je periodiek terug betaald. Al is het 10 euro per maand dan zit er in ieder geval beweging in. Ik weet niet hoeveel je verdiend als je 18 bent en bijvoorbeeld in de kassen werkt maar 10 euro per maand aan jou betalen dat lijkt me niet meer dan 2 a 3 uur werk per maand wat hij aan jou afstaat plus hij heeft dan een eigen inkomen. En het hoeft niet 40 uur per week te werken in de kassen (mijn ervaring van wel een paar jaar oud) ze zijn al blij als je 1 of 2 dagen per week kan komen.

Moeilijk onderwerp aangezien het om gevoel gaat en niet te meten is met cijfers (op de hoogte van de schuld na), wat ik zou doen:

-met hoge uitzondering nog geld lenen.

-aangeven dat geld lenen zolang zijn schuld onder 50 euro is geen probleem is.

-periodiek afbetalen aanraden en dan hem een redelijk bedrag laten bepalen per maand.

-dat je geen haast hebt met dat hij de schuld aflost zolang hij maar in ieder geval zijn best doet om je terug te betalen.

-hem laten nadenken om tijdelijk iets van productie werk te doen terwijl hij door zoekt naar werk wat bij zijn toekomstbeeld past.

en als aanvulling wat je ook zou kunnen doen om schot in de zaak te brengen: rente vragen TENZIJ hij periodiek aflost.

ps dit is mijn mening jij bepaald uiteindelijk wat je met mijn mening doet.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 19

Re: Geld lenen

Dido schreef:Het algemene uitgangspunt van 'je krijgt je geld niet terug als je aan iemand iets uitleent', vind ik nogal kort door de bocht én veel te algemeen. Dat hangt ondermeer af van hoe jij er zelf achter staat dat er wordt terugbetaald, aan wie je uitleent enz... Al klopt het soms wel, jammer genoeg.

Maar, dit terzijde...


Ik zeg niet dat je het niet terug krijgt, maar dat je alleen geld dat je kan missen moet uitlenen. Als jij het geld uitleent dat jij binnenkort nodig hebt voor je nieuwe wasmachine en je krijgt het niet terug dan is dat behoorlijk k*t. Dan heb jij opeens een probleem. Als je in je achterhoofd houdt dat je geld ook niet terug kunt krijgen, zal je het geld dat je binnenkort zelf hard nodig hebt niet uitlenen. Een bedragje voor leuke dingen of een deel van je spaargeld, kan dan wel.

Ik zeg dus niet dat je het nooit terug krijgt, maar dat het een goed uitgangspunt is om te denken: als ik dit geld niet terug krijg, wat dan?

Daarbij wil ik ook nog opmerken dat het niet terug betalen van geleend geld natuurlijk niet altijd onwil is maar ook vaak onmacht.

Reageer