Problemen met geboorte in de toekomst?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.504

Problemen met geboorte in de toekomst?

Dit is een vraag die ik me al even stel. Ik denk dat dit het juiste subforum is. Zo niet, verplaats gerust.

Mijn vraag is de volgende.

Ik begon dit al te merken toen ik zelf 5 jaar geleden nog in het middelbaar zat, maar nu valt het echt heel erg op: meisjes hebben steeds smallere heupen. Ik vraag me dan af: hoe willen die ooit een natuurlijke bevalling hebben?

Goed, je kan overgaan op keizersnede, maar:

1) Dat is niet altijd mogelijk

2) Zelfs als het wel kan(nadruk), zitten er nog steeds risico's aan vast.

Ik was zo van de indruk ontdaan dat je lichaam niet veel meer groeit na je 18/20 jaar.

En zo goed als alle meisjes van die leeftijdsgroep die ik zie lopen in het dagdagelijkse leven, hebben jongensheupen. Het hele lichaam 1 rechte lijn van top tot teen. Als een wandelende asperge.

Af en toe zie ik uitzonderingen, meisjes met iets bredere heupen, of soms zelfs volbreede heupen. Maar dit is echt wel de minderheid hier. En als ik mag afgaan op wat ik zie, worden ze afgestoten en uitgezonderd. Maar dat is slecht een observatie. Nooit heb ik zo'n meisje met andere mensen zien rondlopen in het stadscentrum. Meestal zie je meisjes in groepen van 2 tot 5, keuvelend over van alles en nog wat.

Worden brede heupen dezer dagen als lelijk aanschouwd? En meer naar dit forum toe: wat voor effecten heeft dit op bevalling, als die meisjes ooit kinderen willen?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Problemen met geboorte in de toekomst?

Dat de heupen bij mensen eigenlijk te klein zijn is niks nieuws. Bij de geboorte heeft de mens dan ook niet voor niks nog fontanellen. Of deze ontwikkeling dusdanig snel doorzet waardoor iemand dat in 1 mensenleven waar kan nemen, acht ik niet heel waarschijnlijk.

Het klassieke ideaalbeeld (waarbij het middel 70% van de heupen is) bestaat nog steeds en voert ook nog steeds de boventoon. Zelfs al zou iemand bredere heupen hebben, nog steeds hoeft dit geen garantie te zijn dat er bij de bevalling geen complicaties optreden. Vet zet zich graag af op vrouwenheupen, hierdoor zouden mannen namelijk eerder denken dat vrouwen beter kinderen kunnen krijgen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 10

Re: Problemen met geboorte in de toekomst?

Bevallingen zullen in de toekomst veel meer worden verricht d.m.v. een keizersnede. Vroeger overleden vrouwen die hun kind niet op natuurlijke wijze konden baren, tegenwoordig zijn er allerlei oplossingen mogelijk. Er is geen natuurlijke selectie meer voor vrouwen met grotere heupomvang, wat leidt tot moeizame bevallingen in de toekomst en tevens in het heden.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Problemen met geboorte in de toekomst?

De selectiedruk op brede heupen is nog niet weg, zoals ik eerder al opmerkte is de hip-waist ratio een belangrijke factor in sexuele aantrekkingskracht.

Ook in het verleden was het al lang duidelijk dat bevallen bij mensen niet makkelijk is, vandaar ook de fontanellen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Problemen met geboorte in de toekomst?

Vroeger overleden vrouwen die hun kind niet op natuurlijke wijze konden baren, tegenwoordig zijn er allerlei oplossingen mogelijk.
Wat dus ontkracht dat het een nieuw verschijnsel zou zijn.
Er is geen natuurlijke selectie meer voor vrouwen met grotere heupomvang, wat leidt tot moeizame bevallingen in de toekomst en tevens in het heden.
Hoezo moeizame bevallingen? Je zegt toch zelf dat meer en meer kinderen ter wereld worden gebracht middels keizersneden?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 2.504

Re: Problemen met geboorte in de toekomst?

Hoezo moeizame bevallingen? Je zegt toch zelf dat meer en meer kinderen ter wereld worden gebracht middels keizersneden?
Keizersnedes zijn, naar wat ik hoor, niet echt leuk.

Verder is het moeizame enkel verbonden met natuurlijke geboortes.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Problemen met geboorte in de toekomst?

Keizersnedes zijn, naar wat ik hoor, niet echt leuk.
Een 6 uur lange bevalling ook niet. Er zijn vrouwen die zelf voor een keizersnede kiezen omdat ze de pijn van de eerste bevalling niet meer willen meemaken (is trouwens erg controversieel omdat er geen medische indicatie voor is).

Keizersneden verlopen over het algemeen prima. Je zit alleen met een selection bias omdat de vrouwen bij wie een keizersnede medisch noodzakelijk is (eerdere keizersneden, verkeerde ligging van het kind etc.), a priori een hogere kans hebben op een gecompliceerde zwangerschap.
Verder is het moeizame enkel verbonden met natuurlijke geboortes.
Om de discussie zuiver te houden een aantal punten;

- Allereerst zit je met een observation bias. Wat jij ziet, hoeft niet een tendens te betekenen. Mij is het eigenlijk nooit zo opgevallen dat vrouwen steeds smallere heupen krijgen, en al zijn ze smaller dan ligt het misschien aan 1;

- De vetdistributie. Het schoonheidsideaal verandert naar steeds magerder. Minder vet is ook minder prominente heupen, terwijl het benige bekken (wat het belangrijkste onderdeel is van het baringskanaal) misschien helemaal niet verandert 2.

- Om tot de conclusie te komen dat er tegenwoordig sprake is van 'smallere heupen', dan moet je dus eigenlijk de afstanden van bijvoorbeeld de symfyse naar promontorium meten of de afstand tussen de tubera ischiadica 2.

Enkele speculaties zouden kunnen zijn, mocht het benige bekken toch onverhoopt kleiner worden;

- Meer verweking van de ligamenten om alsnog een groter baringskanaal te krijgen (oiv hormonen)3.

- Reductie van de hoofdomvang van het kind3.

Het is dus alleszins erg kort door de bocht om te zeggen:

Ik zie1 meer vrouwen met smallere heupen2, waardoor bevallingen in de toekomst3 moeilijker zullen gaan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer