Profielwerkstuk probleem over marineren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Profielwerkstuk probleem over marineren

Beste mensen,

ons profielwerkstuk gaat over marineren. Wij willen kijken wat de beste methode om het marineer proces te versnellen. Een paar voorbeelden zijn met vacuum, roteren of marinade injecteren. maarrr nu hebben we een probleem

Hoe moeten wij bewijzen dat de marinade van de ene methode beter doordringt dan de ander?

We hebben met onze pilot een extreem zure marinade genomen (breekt vlees beter af) en daar rode vloeistof zodat je goed kan zien hoever de marinade is doorgedrongen. Nu is het probleem dat we wel zien dat het werkt maar niet in cijfers uit kunnen drukken.

Is er een manier waardoor we dat op kunnen meten met een foto. Ik hoorde dat er een programmatje was die de foto zwart wit maakt en er een cross-section van neemt en dan de grijstinten in een grafiek zet.

Dus weet een van jullie welk programma ik moet hebben? of een andere methode

Laat het zo snel mogelijk weten

Sietse

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Profielwerkstuk probleem over marineren

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Profielwerkstuk probleem over marineren

ik zal toch niet de enige zijn die dit probleem heeft? Is er niemand die ook zo'n probleem heeft gehad. Ik kan wel zien dat de marinade beter doordringt ik weet alleen niet hoe ik dit in cijfers om moet zetten

gr Sietse

Berichten: 316

Re: Profielwerkstuk probleem over marineren

Je zou kunnen proberen de oppervlakten van de doorsneden te benaderen. Een maat voor de 'penetrantie' P (of hoe je dit ook kunt noemen) is dan bijvoorbeeld:
\(P = \frac{A_g}{A_t}\)
met
\(0 \leq P \leq 1\)
Ag is dan de oppervlakte van het gemarineerde gedeelte en At is dan de totale oppervlakte. Bij P=0 is de marinade helemaal niet doorgedrongen en bij P=1 zit de marinade overal. Volgens mij 2 erg onwaarschijnlijke situaties, dus jouw waardes gaan dan ergens tussen 0 en 1 liggen.

Hiervoor heb je dus wel een beetje een eenvoudige vorm vlees nodig. ;) Of je bedenkt een praktische methode om de oppervlakte van een willekeurige vorm te nemen, met bijv. ruitjespapier o.i.d. Niet echt nauwkeurig, maar misschien wel voldoende voor dit onderzoek.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Profielwerkstuk probleem over marineren

Je zou met behulp van imageJ deze analyse uit kunnen voeren. Dit is een gratis programma wat veelvuldig gebruikt wordt in microscopische analyses maar ook hiervoor geschikt zou moeten zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 316

Re: Profielwerkstuk probleem over marineren

Hoe kijk je trouwens precies naar de 'penetrantie' van de marinade? Snijd je het vlees dan gewoon door en kijk je dan hoever de marinade is doorgedrongen? Dus ongeveer zoals op onderstaand plaatje? (het is daar geen marinade, maar het gaat om het idee ;) ):

Afbeelding

Stel dat het gare gedeelte van het vlees hier de ingetrokken marinade is, en het rauwe gedeelte het 'onaangetaste' vlees. Dan kun je enkele punten opmeten zoals hieronder:

Afbeelding

Met die gemeten gegevens kun je in bijv. Excel een grafiek tekenen en vast ook wel de oppervlaktes laten berekenen. Vervolgens kun je de 'formule' uit mijn vorige reactie gebruiken om de 'penetrantie' van de marinade in een getal uit te drukken.

Er is vast een zeker speciale software beschikbaar, maar daar heb ik verder geen ervaring mee. ;)

Berichten: 3

Re: Profielwerkstuk probleem over marineren

ik snij het vlees inderdaad doormidden om te kijken hoever de marinade heeft doorgedrongen. Iemand enige ervaring met ImageJ en hoe ik dat hier zou toepassen? Ik heb het gedownload maar geen idee hoe ik het toe zou moeten passen.

Iemand met ervaring die dat wel weet?

Gr Sietse

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Profielwerkstuk probleem over marineren

ImageJ heeft goede tutorials online die je vrij eenvoudig zou moeten kunnen vinden met een beetje google werk.

Los daarvan kan ik je zeker een algemeen idee geven hoe je dit aan zou moeten kunnen pakken:

Zorg dat je zwart-wit opnames van je te analyseren onderwerp hebt.

Zorg er verder voor dat je geen onder en over belichting van je onderwerp hebt.

Laad de opnames in ImageJ en maak hier een histogram van.

Ik ga uit van een binaire verdeling (wel en geen marinade) en op deze manier zou je het aantal pixels met waarde x (wel marinade) en waarde y (geen marinade) waar kunnen nemen.

Als je bekent bent met Java dan zou je ook zelf een plug-in kunnen schrijven die je analyse zou automatiseren.

Let op: het gaat hier standaard om 8-bit images die dus 256 (0 t/m 255) grijswaarden hebben
"Meep meep meep." Beaker

Reageer