Wraken die rechters

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 4

Wraken die rechters

Volgens mij hoort een rechter (de politierechter) ook toe te zien op fatsoenlijk procesrecht dwz ook rechten van de verdachte

Een recht van de verdachte is bijv voorbereiden zaak /getuigen oproepen, evenwel dat dient tijdig te gebeuren namelijk een x aantal weken voor het proces,

Wat nu als de officier een dagvaarding laat uitbrengen waar hij de verdachte oproept zich binnen 24 uur te melden ter terechtzitting??

Naar mijn idee onjuist en in zulk een geval hoort een rechter dan ook toe te zien op fatsoenlijk verloop van proces en idd uitstel te verlenen opdat de verdachte zich kan voorbereiden en bijv de tijd heeft die getuigen op te roepen.

Maar wat gebeurde er nu....

De verdachte verzocht de rechter om uitstel om zich te kunnen voorbereiden en dan wendt plots de rechter zich tot de officier en vraagt of de officier akkoord gaat met uitstel van de zaak.

In dit betreffende geval had de officier geen bezwaren maar wat?? indien de officier wel bezwaren had gehad?? zou dan het proces gewoon plaats gevonden kunnen hebben terwijl aan de regels inzake een fatsoenlijk proces namelijk recht op voorbereiding van de verdediging/het oproepen van getuigen geen gehoor gegeven was??

Maar de grootste vraag in deze is .

Is dit onderonsje met de OVJ een geldige reden om de rechter te wraken?

Ik meen dat de rechter er op toe hoort te zien dat de procesgang conform de regels RV verloopt .

Een rechter die aan een officier vraagt of deze bezwaar heeft tegen uitstel stelt zich feitelijk afhankelijk van het oordeel van die officier op ipv de officier te beoordelen en doet daarom zijn werk niet goed.

Mijn stelling:

Een rechter die zich afhankelijk maakt van het oordeel van de officier is geen onafhankelijke rechter meer en dient te worden gewraakt.

Alleen al het vragen naar de mening van de officier tast de onafhankelijkheid aan want de mening van de OVJ doet niet ter zake.

Punt is alleen op grond van welk artikel Rv is deze rechter op de vingers te tikken? Of kunnen onderonsje tussen zittende en staande lieden ook buiten de tennisclub, namelijk in de rechtszaal , gewoon door gaan en kan er niet een wrakingsverzoek ingediend worden??

Reageer