15v stekker op 12v accu

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

15v stekker op 12v accu

Hallo,

ik heb probleem

ik heb een accuoplader met een output van 15V alleen wil ik men accu opladen. Het probleem is dat men accu 12V is en de adapter/oplader een output van 15V. Kan ik deze adapter/oplader aansluiten op men accu en in het stopcontact stoppen, zonder dat er problemen ontstaan?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: 15v stekker op 12v accu

Nee, in principe niet. Als de accu zegt dat het 12V nodig heeft voor het opladen, dan zal ik dat voor waar aannemen. Of het schadelijk is, tja, je kunt het altijd proberen. Als de accu te heet word, snel de stekker eruit trekken.

Berichten: 5

Re: 15v stekker op 12v accu

bedankt voor je snelle antwoord, dus er zullen geen problemen ontstaan al laat ik hem bijvoorbeeld 15 minuten erin zitten?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: 15v stekker op 12v accu

Hangt van het type accu en acculader af. Als het een lithium-ion accu is, zeker niet doen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 5

Re: 15v stekker op 12v accu

Het is een accu van 12 volt, 8 AA zitten erin. Ik weet niet of dit belangrijk is er staat op 800mAh.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: 15v stekker op 12v accu

12V uit 8 x AA?? - Welke oplaadbare cellen hebben een celspanning van 1.5V?

Die 15V aan de lader zegt niet veel. Ik heb net de spanning gemeten van een lader die individuele NiMh cellen laadt en daar is de open klemspanning rond 3V voor iedere cel. Die zakt dan uiteraard in mekaar zo gauw er een cel ingestopt wordt.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Re: 15v stekker op 12v accu

Een cel die goed opgeladen is heeft een spanning van 1,4 V, dus 8x geeft een spanning van 11,2 V. Omdat een oplaadbare cel een kleinere interne weerstand heeft is de spanningsval bij stroomlevering veel kleiner dan van een conventionele batterij. Daarom kunnen we 1,2 V cellen gebruiken in 1,5 V apparaten.

Om een cel van 1,2 volt op te laden kan de spanning naar 1,5 tot 1,6 V lopen. Bij 8 cellen dus 12 tot 13. Een lader die belast 12 tot 13 V moet leveren geeft onbelast inderdaad 15 of meer V. Dus het is niet zo gek dat er op een lader een hogere spanning staat op de accu.

Je kan het gewoon proberen. Sluit het spul aan en meet tijdens het laden de spanning op de laadpunten. Grote kans dat die gewoon een volt of 12 is. Is hij hoger dan 13 volt dan zou ik gauw stoppen met laden en een andere kopen.

Reageer