Reactieenthalpie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Reactieenthalpie

Beste,

Ik heb geen idee hoe ik aan deze vraag moet beginnen kan iemand mij helpen?

Is de reactie-enthalpie van de reactie van een zwavelzuuroplossing met een bariumhydroxide-oplossing ook gelijk aan tweemaal de neurtralisatie-enthalpie, nl -113,4 kJ. Verklaar je antwoord mbv chemische reacties.

Groeten,

Biofreak

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Reactieenthalpie

k heb geen idee hoe ik aan deze vraag moet beginnen kan iemand mij helpen?

........

Verklaar je antwoord mbv chemische reacties.
Begin dus maar eens met het uitschrijven van de reactievergelijking.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12

Re: Reactieenthalpie

ok, H2SO4 + Ba(OH)2 -> BaSO4 + 2H2O en H+ + OH- -> 2H2O

vormingsenthalpie H2O (vl) :-286 kJ/mol

vormingsenthalpie BaSO4: -1465 kJ/mol

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Reactieenthalpie

Je hebt ook nog de vormingsenthalpiën van H2SO4 en Ba(OH)2 nodig.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12

Re: Reactieenthalpie

ik heb een beperkte tabel van enthalpieën die ik gegeven heb en daarin heb ik enkel nog de oplosenthalpie van H2SO4 gegeven:-96kJ/mol

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Reactieenthalpie

Als je alle vormingsenthalpiën zou hebben dan kon je de reactie-enthalpie uitrekenen en vergelijken met die -113,4kJ om te bepalen of het antwoord ja of nee is.

Maar je kunt het antwoord ook beredeneren door te beseffen dat BaSO4 als neerslag ontstaat, dus ....
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12

Re: Reactieenthalpie

mhh ik zie het echt niet ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Reactieenthalpie

De vraag was:
Is de reactie-enthalpie van de reactie van een zwavelzuuroplossing met een bariumhydroxide-oplossing ook gelijk aan tweemaal de neutralisatie-enthalpie, nl -113,4 kJ.
Je moet je dus afvragen of wat hier optreedt alleen neutralisatie is, of dat er nog iets gebeurt, zoals een andere reactie die ongetwijfeld ook een reactie-enthalpie heeft. In dit geval reageren niet alleen H+ en OH- maar ook Ba2+ en SO42- met elkaar dus, dus ...
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12

Re: Reactieenthalpie

dus de reactie-enthalpie voor de vorming van Ba2+ en SO42- tot BaSO4 vgl met de ionisatieenthalpie van H+ en OH-?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Reactieenthalpie

Ik weet niet wat je nu bedoelt te zeggen.

Je hebt in dit geval 2 reacties:

(1) neutralisatie door reactie van H+ en OH-

(2) neerslagvorming door reactie van Ba2+ en SO42-

Aangezien er in dit geval niet alleen neutralisatie is zal de totale reactie-enthalpie dus ook niet gelijk zijn aan tweemaal de neutralisatie-enthalpie. Er is immers ook nog een reactie-enthalpie t.g.v. van vorming van BaSO4 neerslag.

Het antwoord op de oorspronkelijke vraag is dus: nee.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 12

Re: Reactieenthalpie

Uit goede bronnen weet ik dat het antwoord op deze vraag 'Ja' moet zijn en met jouw uitleg zou ik er dan vanuit moeten gaan dat de enthalpieverandering gelinkt aan de neerslag vorming even groot moet zijn als de enthalpieverandering gelinkt aan de neutralisatie reactie om samen het dubbel te vormen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Reactieenthalpie

Uit goede bronnen weet ik dat het antwoord op deze vraag 'Ja' moet zijn
Echt niet.
en met jouw uitleg zou ik er dan vanuit moeten gaan dat de enthalpieverandering gelinkt aan de neerslag vorming even groot moet zijn als de enthalpieverandering gelinkt aan de neutralisatie reactie om samen het dubbel te vormen.
Onzin. Dat dubbel slaat gewoon op het feit dat H2SO4 twee H+ geeft en Ba(OH)2 twee OH-. Dus krijg je de dubbele neutralisatie-enthalpie want er gebeurt immers 2 H+ + 2 OH- --> 2 H2O

Maar bovendien krijg je in dit geval ook nog eens nog de reactie-enthalpie van de reactie Ba2+ + SO42- --> BaSO4 (s) erbij.

Het antwoord op het oorsponkelijke vraagstuk is dus: nee.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer