Idee: lucht bij stoom mengen ter vermindering van waterslag?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 13

Idee: lucht bij stoom mengen ter vermindering van waterslag?

Hallo allen,

ik heb een koelspiraal die samengesteld is uit een pakket vertikale buizen ( dia plm 50 mm) en wat bochten. In totaal is het 1 buis zonder aftakkingen. 3m hoog en 40 cm breed. (plaatje) Door de vertikale positionering is deze buis niet af te tappen.

Maar helaas hier kan ik niets meer aan doen.

Wat hier gebeurt is dat de spiraal van bovenuit met stoom (max 1.5 baro en plm 135 degC) leeggeblazen word. (het doel is uiteindelijk ook 130 degC, sterilisatie). Echter dit leegblazen gaat met nogal veel geweld gepaard.

Na wat gegoogle: dit zal waarschijnlijk stoom/waterslag zijn. Door de afkoeling van stoom bubbels tussen watergolven door klapt water als cavitatie op elkaar. Uiteraard weet ik dat dit gevaarlijk is, vandaar ook mijn onderzoek'.

Zoals gezegd IMHO is dit een fout ontwerp, echter daar kan ik niets aan doen.

Wat te denken aan een idee om een beetje perslucht bij de stoom te mengen (10->5%?) om zodoende de piekbelasting van de cavitatieslagen wat te dempen. Er is namelijk vlak voordat wateroppervlaktes op elkaar slaan al een snel oplopende 'luchtvering' aanwezig. Na het drainen kan dan de perslucht dicht.

Wat gegoogle hierover heeft niets opgeleverd.

Ik heb wat gerekend (pv=mrt enzo) voor opgesloten luchtbellen, maar ik kan geen ernstige scenario's bedenken.

Maar zoals vaak, als je een idee hebt dat niemand anders heeft: wat zie ik over het hoofd??

gegroet, robairo

[attachment=6666:koelspir...an_boven.JPG]
Bijlagen
koelspiralen_van_boven.JPG
koelspiralen_van_boven.JPG (80.13 KiB) 245 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Idee: lucht bij stoom mengen ter vermindering van waterslag?

Dit is toch nog onduidelijk voor buitenstaanders.

Je hebt het eerst over een koelspiraal en daarna over stoom en 130 oC sterilisatie.

Is de spiraal normaliter gevuld met koelwater? Maar hoe krijg je het dan op 130 oC?

En waarom zou je stoom gebruiken om iets leeg te blazen? Waarom niet met alleen lucht?

En waar gaat dat uitgeblazen naar toe?

Je moet oppassen met het mengen van lucht in stoom want als die lucht in het hele stoomsysteem terecht kan komen dan wordt je baas heel boos.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 13

Re: Idee: lucht bij stoom mengen ter vermindering van waterslag?

Ha Fred,

je heb gelijk, ik heb niet verteld hoe de hele setup in elkaar steekt omdat ik dacht dat het niet zo belangrijk was.

Ik heb een vat van 25 m3 waarin een paar koelspiralen hangen. Zie foto op post 1 Dat vat wordt hierdoor gekoeld, het koelmiddel is gewoon water (op een geregelde temp van 10-30 degC)

Als het vat voor een nieuwe batch in gebruik wordt genomen wordt deze eerst leeg met stoom gesteriliseerd, met stoominjectie direct in het vat. Maar ook wordt voorgeschreven om het koelwater met stoom uit de koelspiralen te blazen, dit versnelt de sterilisatie. Zoals gezegd gaat dit met geweld.

Aan het het ontwerp van de koelspiralen (namelijk drainbaar maken/alles op afschot) kan ik niets veranderen.

Het is een aangetroffen situatie, ik heb het niet bedacht.

Vandaar het idee om met enige hoeveelheid lucht bij de stoom te mengen het geweld te verminderen.

Uiteraard moet ik aan de uitgang van de koelspiraal een goede ontluchting maken, maar dat lijkt me niet zo moeilijk.

En als er onverhoop toch wat lucht in het condensaat terecht komt lijkt me dat niet zon probleem. We hebben alleen lage druk/temp stoom voor sterilisatie doeleinden.

Bediening nu: diverse handkranen. Aan de uitgang van het koelcirquit kan je schakelen van retour koelregelaar/warmtewisselaar - riool - condensaatretour.

robairo

Reageer