Afbuiging van water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Afbuiging van water

Hallo,

Ik zit nou in de 3de van VWO.

Ik moet een presentatie gaan houden over de afbuiging van water.

De leraar heeft mij een proef laten zien met een pvc buis waarbij hij een straaltje water laat afbuigen.

Het probleem is dat ik niks kan vinden op internet over dit onderwerp.

Kunnen jullie mij wat vertellen over dit onderwerp zodat ik er nog iets moois van kan gaan maken?

Groet,

Max

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Afbuiging van water

Dat heeft te maken met elektriciteit. Als je met een doek over de pvc buis gaat wrijven wordt hij negatief geladen. Dit komt doordat er elektronen van het doek op de pvc buis springen. Zoals je zelf weet is het watermolecuul neutraal geladen. Maar elk watermolecuul is aan één kant toch een beetje negatief en aan de andere kant toch wel een beetje positief geladen. Zoals je weet stoten dezelfde ladingen elkaar af, dus de negatieve lading wordt afgestoten en zal zich verwijderen van de ballon. De positieve kant wordt aangetrokken. De kracht die aan de positieve kant trekt is net iets sterker dan de kracht die de negatieve kant afstoot, omdat de positieve kant net iets dichterbij de ballon zit. Dus de waterstaal wordt afgebogen. Hoe verder je de pvc buis houd hoe zwakker de waterstraal wordt afgebogen.

Berichten: 3

Re: Afbuiging van water

dankjewel,

alleen nog een vraag heeft dit onderwerp ook een speciaale naam zodat ik wat plaatjes of andere informatie nog kan vinden op het internet?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Afbuiging van water

Graag gedaan ;)

Ik weet niet of je veel illustraties gaat vinden over dit onderwerp. Je zal meer wetenschappelijke uileggen tegenkomen.

Misschien kan je zelf een schets maken.

;)

Berichten: 3

Re: Afbuiging van water

ja dat lijkt me een goed idee.

dankjewel ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Afbuiging van water

Hoe dichter bij de kraan, hoe langzamer het water beweegt, hoe meer het water wordt afgebogen.

Zet de kraan op een kiertje, zodat je een mooi dun straaltje krijgt.

Reageer