Waarvoor is het 'rassen'onderscheid k, n, a?

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Waarvoor is het 'rassen'onderscheid k, n, a?

K = kaukasisch, N = negroíde, A = aziätisch...tenminste, dat denk ik zo.

Bijvoorbeeld bij een longfunctietest, staat er K, N, A (zag ik staan in een stukje tekst). Is het heel belnagrijk dat dit aangegeven wordt? Waarop heeft het invloed?

En, waarom wordt dan dat niet aan je gevraagd? Ik ben zelf ook wel eens vroeger voor een longfunctietest bijvoorbeeld geweest, of ander dingetjes, maar nooit is mij gevraagd wat mijn afkomst is.

Er zijn toch genoeg mensen die een A vader, en een K moeder (of andere combinaties) wat niet direct herleidbaar is uit het uiterlijk of naam?

Ik ben het wel vaker tegengekomen in stukken tekst, ook geloof ik bij iets van bloed, leverwaarden geloof ik? Maar er stonden alleen die drie letters waardoor ik geen idee had waar het op sloeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Waarvoor is het 'rassen'onderscheid k, n, a?

K = kaukasisch, N = negroíde, A = aziätisch...tenminste, dat denk ik zo.
Nog niet in die context tegenkomen, maar het zal goed zo kunnen zijn.
Waarop heeft het invloed?
Heeft met lichaamsbouw te maken. Mensen van negroide afkomst zijn vaak atletischer gebouwf dan kaukasische mensen die op hun beurt weer steviger gebouwd zijn dan Aziaten. Als een kleine Chinees dezelfde waarden heeft als een 2 meter lange neger, dan klopt er iets niet bij één van de 2.
En, waarom wordt dan dat niet aan je gevraagd? Ik ben zelf ook wel eens vroeger voor een longfunctietest bijvoorbeeld geweest, of ander dingetjes, maar nooit is mij gevraagd wat mijn afkomst is.
Omdat je dat kan zien aan iemand. Bij twijfel (halfbloedjes) kan het nagevraagd worden, maar ik twijfel of het bij die groep zoveel uitmaakt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer