Spanningsregelaar

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Spanningsregelaar

Hallo,

Ik vroeg mij af of er goedkope spanningsregelaars bestaan die een willekeurige ingangsspanning (DC) omzetten in een vaste uitgangsspanning (DC). Dit zou handig zijn om bijvoorbeeld met een klein zonnepaneeltje de batterijen van een mobilhome op te laden voor kleine elektrische apparaten.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Spanningsregelaar

[quote='Cerium' post='638365' date='15 November 2010, 14:53']Een optie is de zenerdiode in combinatie met een condensator.

Je hebt het dan over een gestabiliseerde voeding.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Spanningsregelaar

Als je paneeltje een klein vermogen heeft ten opzichte van je batterij mag je zelfs het paneeltje direct op je batterij aansluiten zonder extra onderdelen. MAAR: dat mag enkel in het geval het paneeltje nooit méér dan de druppellading kan leveren.

De volgende stap is een zener zoals thermo1945 voorstelt. Die moet dan genoeg vermogen kunnen dissiperen om de spanning van het zonnepaneeltje op een veilige spanning voor je batterij te houden.

Iets eleganter (IMHO) is om een spanningsregelaar te gebruiken. Zie bijgevoegd plaatje.
spanningsregelaar.jpg
spanningsregelaar.jpg (24.97 KiB) 553 keer bekeken
Nog iets eleganter is een schakelende regelaar die veel efficienter omspringt met de beschikbare energie.
spanningsregelaar2.jpg
spanningsregelaar2.jpg (34.29 KiB) 560 keer bekeken
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Spanningsregelaar

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb ondertussen zelf ook al interessante dingen gevonden. Ik wil op deze manier een NiMH batterij opladen. Als ik dit met een zonnepaneel doe zou ik de variabele spanning die van het paneel komt met een DC/DC converter kunnen omzetten in een vaste DC spanning en deze spanning naar een NiMH laadcircuit brengen. Voor het laadcircuit heb ik het volgende gevonden:

http://www.angelfire.com/electronic/hayles/charge1.html

De batterij die ik wil opladen heeft een nominale spanning van 14,4V en het paneeltje dat ik op het oog heb levert bij Pmax een spanning van 17V. Denk je dat het mogelijk is om het circuit dat in dit artikel besproken wordt te gebruiken?

Nu heb ik nog een vraag. Volstaat het om een gewone DC/DC omvormer te kopen of moet ik eentje hebben die het punt van maximale vermogen van het zonnepaneel volgt? En de spanning die naar de DC/DC omvormer gaat (komende van het zonnepaneel) zal fluctueren, is dit een probleem?

Het probleem is dat ik niks van elektronica ken en toch graag zo een paneel wil aansluiten.

bedankt

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Spanningsregelaar

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb ondertussen zelf ook al interessante dingen gevonden. Ik wil op deze manier een NiMH batterij opladen. Als ik dit met een zonnepaneel doe zou ik de variabele spanning die van het paneel komt met een DC/DC converter kunnen omzetten in een vaste DC spanning en deze spanning naar een NiMH laadcircuit brengen.
Je hoeft de spanning van het paneeltje niet eerst door een DC/DC convertor te halen tenzij de spanning te laag is (zie verder). Waarom denk je dat?
Cerium schreef:Voor het laadcircuit heb ik het volgende gevonden:

Nu heb ik nog een vraag. Volstaat het om een gewone DC/DC omvormer te kopen of moet ik eentje hebben die het punt van maximale vermogen van het zonnepaneel volgt? En de spanning die naar de DC/DC omvormer gaat (komende van het zonnepaneel) zal fluctueren, is dit een probleem
Een MPP (Maximum Power Point; maximaal vermogenspunt) tracker heeft maar zin als je het vermogen kwijt kunt. Dat is dus perfect van toepassing voor een netaansluiting van een PV installatie maar helemaal niet waar je een gedefiniëerd vermogen afneemt onafhankelijk van het beschikbare vermogen.

Ik zou zeggen proberen met die schakeling en zonder DC/DC convertor. ALs de spanning onvoldoende is dan kan je ofwel omhoog converteren -of- een tweede paneeltje is serie plaatsen -of- batterijen in 2 series laden als dat al mogelijk is.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Spanningsregelaar

Dan denk ik dat ik het daarmee eens ga proberen. Ik zit wel nog met één vraag. Mijn zonnepaneel zal niet continu 17V leveren. Als ze zon iets minder hard zijn best doet zal de spanning ook gaan afnemen. Is het daarom niet nodig om achter de zonnepanelen eerst een klein regelcircuit'je te schakelen om de uitgangspanning van het paneel te stabiliseren op een constante waarde?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Spanningsregelaar

Dan denk ik dat ik het daarmee eens ga proberen. Ik zit wel nog met één vraag. Mijn zonnepaneel zal niet continu 17V leveren. Als ze zon iets minder hard zijn best doet zal de spanning ook gaan afnemen. Is het daarom niet nodig om achter de zonnepanelen eerst een klein regelcircuit'je te schakelen om de uitgangspanning van het paneel te stabiliseren op een constante waarde?
De 7805 doet net dat: regelen van de ingangsspanning naar een constante spanning van 5V voor de microcontroller. De ingangsspanning mag variëren tussen ongeveer 7V en 35V.

De LM317 wordt hier gebruikt als stroomregelaar. Die werkt goed onafhankelijk van de beschikbare spanning zolang die spanning maar méér is dan de benodigde laadspanning +2.5V en lager dan de laadspanning +40V.

Als je voor deze schakeling gaat dan zou ik de volgende kleine aanpassingen suggereren:
  • De 4 diodes aan de ingang weglaten. Die staan er omdat de originele schakeling door wisselspanning gevoed wordt. Het zou zo ook werken maar je verliest ongeveer 1.4V over de diodes en de beschikbare spanning is al aan de krappe kant.
  • Eén schottky diode (spanningsverlies 0.2-0.3V) in serie zetten met je zonnepaneeltje om terugvloeien van stroom tegen te gaan. Je zonnepaneeltje met seriediode komt dus over de condensator van 4700uF te staan.
Succes!
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Spanningsregelaar

Bedankt voor de hulp! Ik zal de resultaten van mijn gepruts posten als het zo ver is ;)

Reageer