Korte vraag: 100 a door een dikke draad, hoeveel ruis in andere elektronica?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 142

Korte vraag: 100 a door een dikke draad, hoeveel ruis in andere elektronica?

Goede dag mensen,

Ik ben met een team aan het werken aan een racewagen op elektriciteit.

Mijn taak is om de sensoren te verzorgen.

Nu gaat er tussen de accu's en de motoren een dikke draad lopen waar zeker 100 ampère AC door gaat stromen.

En het zou prima kunnen dat 1 of meer draadjes van sensoren op slechts enkele centimeters afstand (zeg 10 centimeter) van die draad gaan lopen.

Nu is mijn vraag, denken jullie dat het magnetische veld dat wordt opgewekt door die 100 A een significante invloed zal hebben op de sensor-informatie in die kleine draadjes die in de buurt lopen?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Korte vraag: 100 a door een dikke draad, hoeveel ruis in andere elektronica?

Ik ben met een team aan het werken aan een racewagen op elektriciteit.
Welke? Ben geïnteresseerd!!
Evert schreef:Nu gaat er tussen de accu's en de motoren een dikke draad lopen waar zeker 100 ampère AC door gaat stromen.

En het zou prima kunnen dat 1 of meer draadjes van sensoren op slechts enkele centimeters afstand (zeg 10 centimeter) van die draad gaan lopen.
AC tussen batterijen en motor?? Of is dat PWM of iets dergelijks?
Nu is mijn vraag, denken jullie dat het magnetische veld dat wordt opgewekt door die 100 A een significante invloed zal hebben op de sensor-informatie in die kleine draadjes die in de buurt lopen?
Dat kan zeker problematisch zijn. Er is niet voor niets een speciale EMC richtlijn voor "Automotive". Ik heb ervaring met EMC maar niet met de automotive kant. Maar mijn suggesties zouden zijn:
  • Zoveel mogelijk afschermen. (Voorkomen is beter dan genezen.) Storingen weghouden van de signaallijnen is de beste manier om problemen te voorkomen.
  • De electronica beschermen tegen geleide en gestraalde storing door voldoende filtering toe te passen. Er is behoorlijk wat informatie online over hoe dat kan geïmplementeerd worden (Google is your friend.)
  • SW kan helpen om eventuele storingen uit te filteren: DSP, uitmiddelen,... Maar uiteindelijk zijn dat lapmiddelen.
  • Als jullie in de universitaire/hogeschool sfeer werken is het misschien mogelijk bedrijven zoals TUV of DARE warm te maken voor advies (als sponsor)?
  • ...
Succes!!!!
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 142

Re: Korte vraag: 100 a door een dikke draad, hoeveel ruis in andere elektronica?

Welke? Ben geïnteresseerd!!
DUT-racing (DUT staat voor Delft University of Technology). Ik zit er dit jaar voor het eerst bij dus ik ben nog vrij amateuristisch, vandaar dat ik ook domme dingen zeg als:
AC tussen batterijen en motor??
Ja de AC komt idd niet direct uit de accu's haha. Er zit nog een motor-controller tussen en die maakt er volgens mij AC van.
sillyconmarc schreef:Maar mijn suggesties zouden zijn:
  • Zoveel mogelijk afschermen. (Voorkomen is beter dan genezen.) Storingen weghouden van de signaallijnen is de beste manier om problemen te voorkomen
Ik hoor vaker van afschermen, maar dat heb ik nooit helemaal begrepen.

Voor zover ik bij physics heb geleerd is er geen enkel materiaal dat een magnetisch veld echt significant kan verzwakken/afschermen/weren/isoleren/welkwoordjedanookwiltgebruiken.
Succes!!!!
Dankje!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Korte vraag: 100 a door een dikke draad, hoeveel ruis in andere elektronica?

Voor zover ik bij physics heb geleerd is er geen enkel materiaal dat een magnetisch veld echt significant kan verzwakken/afschermen/weren/isoleren/welkwoordjedanookwiltgebruiken.
Wat dacht je van een ijzeren pijp?

Overigens hoef je de magnetische velden niet echt buiten te houden. Het gaat er hier om dat je voorkomt dat een wisselend magneetveld inductiespanningen kan induceren in de signaaldraden. Daarvoor is het voldoende dat er om de signaaldraden een geleidende afscherming zit die aan beide zijden is aangesloten aan het chassis van de wagen.

Door het uitwendige magneetveld gaat er dan een inductiestroom lopen in de afscherming, en die stroom veroorzaakt op zijn beurt een magneetveld dat het uitwendig magneetveld compenseert, zodat de signaaldraden "veldvrij" zijn.

Een andere maatregel die je kan (moet) nemen is de signaaldraden per sensor symmetrisch aanleggen. Dus heen- en retourdraad samen binnen één afscherming, en dan liefst nog getwist.

Reageer