[natuurkunde] Vraag over magnetische trillingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[natuurkunde] Vraag over magnetische trillingen

Ik heb 2 vragen over een practicum over magnetische trillingen dat ik moest doen:

1 proef ging over persplex blokjes:

De voorwerpen 1, 2 en 3 zijn transparante blokjes perspex. Net als voor zichtbaar licht is de kunststof voor elektromagnetische straling doorzichtig. De golfsnelheid in de blokjes is kleiner dan in vacuüm en lucht. Dit komt tot uiting in de brekingsindex van het materiaal die immers gedefinieerd is als een verhouding van golfsnelheden: n(stof)= v(in lucht)/v (in de stof).

Er werd 1 persplexblokje voor de zender geplaatst en die bedekte de helft van de zender. De helft van de straling ging dus door het blokje en de andere helft niet. Tegenover de zender staat een ontvanger O. Nou is de vraag: Als alleen blokje 1 is geplaatst arriveren in O golven met een faseverschil: faseverschil=((n-1)x)/golflengte waarin n is de brekingsindex van perspex en x de dikte van de blokjes. Leid deze uitdrukking af... Geen idee hoe ik hieraan moet beginnen. Weet alleen dat: faseverschil=Dx(delta x)/golflengte, dus (n-1)x=delta x.

De andere proef ging over een polarisatiefilter. Tussen de zender en de ontvanger werd een polarisatiefilter geplaatst (een tralie die je of met de spijlen verticaal of met de spijlen horizontaal kon plaatsen). Een e.m. golf is verticaal gepolariseerd. Over welke hoek moet je de tralie in een dwarsvlak roteren opdat de amplitude van een doorgelaten harmonische golf gehalveerd wordt? Iemand die me hiermee kan helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Re: [natuurkunde] Vraag over magnetische trillingen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] Vraag over magnetische trillingen

Er werd 1 persplexblokje voor de zender geplaatst en die bedekte de helft van de zender. De helft van de straling ging dus door het blokje en de andere helft niet. Tegenover de zender staat een ontvanger O. Nou is de vraag: Als alleen blokje 1 is geplaatst arriveren in O golven met een faseverschil: faseverschil=((n-1)x)/golflengte waarin n is de brekingsindex van perspex en x de dikte van de blokjes. Leid deze uitdrukking af... Geen idee hoe ik hieraan moet beginnen. Weet alleen dat: faseverschil=Dx(delta x)/golflengte, dus (n-1)x=delta x.
aan beginnen? tekenen ;) :
faseverschuiving.png
faseverschuiving.png (17.02 KiB) 133 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: [natuurkunde] Vraag over magnetische trillingen

Ja, dit begrijp ik wel, maar die formule begrijp ik niet...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] Vraag over magnetische trillingen

probeer dan je grootheden faseverschil , x, λ eens met horizontale strepen in deze schets aan te duiden en in aantal hokjes uit te drukken, en vergeet niet de grootheid n (brekingsindex) die in deze schets gebruikt is daaruit te bepalen.

eens je daarin verbanden ziet, druk alles dan eens uit in λ in plaats van in hokjes?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: [natuurkunde] Vraag over magnetische trillingen

Hmm, maar daar kan ik het verband toch niet mee afleiden. Mijn enige vraag is eigenlijk: waarom is Dx=(n-1)x?

En dan nog de vraag over het polarisatiefilter...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] Vraag over magnetische trillingen

dat is dan juist wél wat je doet, want dan kom je erachter hoe de dikte van het blokje en de brekingsindex samenhangen met de faseveschuiving.

hier is λ = 4, maar IN het blokje maar 3.

brekingsindex n is dus gelijk aan 4/3.

lángs de dikte x van dit blokje (6) passen 6/4 = 1½ λ

IN de dikte van het blokje passen 4/3 x 6/4 = 2 λ

gevolg: faseverschuiving is 6/4 - (4/3 x 6/4) = -½ λ

knoop dat nu eens in formuletaal aan elkaar? Dat is "afleiden".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer