Tweede wet van newton vraagstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Tweede wet van newton vraagstuk

Hey allemaal,

Ik moet een vraagstuk oplossen voor fysica. Dit vraagstuk gaat als volgt: Welke constante kracht moet het wegdek op de wielen van een auto met een massa van 1200 kg uitoefenen als de wagen met een snelheid van 90,0 km/h rijdt en over een afstand van 10,0 m stopt?

Mijn probleem is het volgende. De formule is F=m x a. Nu a bereken je door delta v / delta t maar je hebt geen t gegeven. Dan heb je de formule delta x = v0 x t + (a x t2) / 2 maar hier heb ik twee onbekenden.

Weet iemand hoe dit moet?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Tweede wet van newton vraagstuk

Nu a bereken je door delta v / delta t maar je hebt geen t gegeven.
simpelste en slimste weg: als je een rembeweging begint met 90 km/h, en eindigt met 0 km/h, dan heb je over die afstand gemiddeld aan 45 km/h gereden (we nemen aan dat de versnelling constant is). 10 m aan 45 km/h, hoe lang duurt dat?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 308

Re: Tweede wet van newton vraagstuk

v(t)=v(0)+at

v(T)=0

dus 0=v(0)+aT, dus aT=-v(0)

tevens delta x= v(0)+aT^2/2=v(0)+aT*T/2=v(0) -v(0)*T/2=v(0)(1-T/2)

Dit levert T. En dat levert weer a.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Tweede wet van newton vraagstuk

Hugi ,

De volgende 2 formules gelden voor een eenparig vertraagde beweging met een zekere beginsnelheid v(0)
\(v_{t}=v_{0}-a\cdot t\)
en
\(s_{t}=t\cdot v_{0}-\frac{1}{2}\cdot a \cdot t^2\)
\(v_{0} ,v_{t}, en s_{t}\)
zijn gegeven.

Je hebt nu 2 vergelijkingen met 2 onbekenden; namenlijk a en t.

Berichten: 308

Re: Tweede wet van newton vraagstuk

aadkr, het is +at zoals altijd: a is negatief in dit geval.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Tweede wet van newton vraagstuk

aadkr, het is +at zoals altijd: a is negatief in dit geval.
Strikt wiskundig gesproken heb je inderdaad gelijk, maar er zijn natuurkundeboeken die de formules voor een eenparig vertraagde beweging gebruiken die aadkr vermeldde. Voor een eenparig versnelde beweging wordt dan gewoon het plusteken gebruikt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 411

Re: Tweede wet van newton vraagstuk

Eventjes vermelden dat er ook een formule bestaat waaruit je dit makkelijk kan berekenen, zijnde:
\(v^2=v_0^2+2ax\)
. Uit deze formule kan je makkelijk a vinden.

Natuurlijk is dit gewoon maar een formule invullen en met dit te doen begrijp je misschien het vraagstuk nog niet. Daarom denk ik dat de methode van Jan van de Velde de beste is, aangezien deze de meest intuïtieve is, en dus niet puur gebaseerd is op het invullen van een formule.

Berichten: 3

Re: Tweede wet van newton vraagstuk

Bedankt allemaal,

Oefening is opgelost ;)

Reageer