Adiabatisch extentie luchtboor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Adiabatisch extentie luchtboor

Hallo,

ik kom bij een experiment niet verder. Ik zou graag het rendement van een luchtboor bepalen. Om dit te bepalen heb ik een opstelling bedacht. Deze opstelling zie er als volgt uit: een luchtboor wordt aangesloten op een koppelmeter, deze koppelmeter is weer aangesloten op een dynamo met een weerstand (als last). Ik heb ook een toerenteller dus het vermogen van de luchtboor is eenvoudig te bepalen met de formule: P=koppel*hoeksnelheid.

Nu wil ik dus het rendement van de luchtboor bepalen. Van de instromende lucht weet ik de druk die het heeft en de volumestroom. Van de uitstromende lucht weet ik alleen de temperatuur.

Vandaag heb ik dit experiment uitgevoerd en het blijkt dat de temperatuur van de lucht die eruit stroomt vele malen lager is (13 graden C) dan de omgeving(23 graden C). Dit is opzich logisch te verklaren omdat er bij de uitgang adiabatisch extentie optreedt. Nu zit ik met het volgende ik wil graag het vermogen weten van de lucht die eruitstroomt. Nu wordt het moeilijker adiabatische compressie wordt omschreven met de volgende formule: p1*V1^kappa=p2*V2^kappa. Van situatie 1 weet ik dus alles, alleen van situatie 2 weet ik vrijwel niets alleen de temperatuur die daar heerst. Mijn eerste vraag is dus of jullie me opweg kunnen helpen met het bepalen van het vermogen van de uitstromende lucht.

Mijn tweede vraag kunnen jullie vast wel raden: nu het vermogen van de ingaande lucht. Ik dacht dat deze eenvoudig te bereken was met P=F*v. Waarbij F de druk is gedeeld door het opp waardoor hij stroomt (het oppervlakte van de leiding) en v de snelheid van de lucht( volumestroom delen door opp leiding). Door v en F te vermenigvuldigen valt het oppervlakte van de leiding weg. Nu mijn vraag is dit geheel correct wat ik doe?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie antwoorden ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Adiabatisch extentie luchtboor

Deze vraag lijkt verdacht veel op een eerder topic van ene DaanBuit. Of ben jij soms ook DaanBuit?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Adiabatisch extentie luchtboor

... adiabatisch extentie ...
adiabatische expansie???

Reageer