Pipetteren organische oplosmiddelen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Pipetteren organische oplosmiddelen

Hallo allemaal,

Ik heb een paar vragen over het pipetteren van organische oplosmiddelen.

1. Dit schijnt niet te mogen met eppendorf pipetten, ik vraag me af waarom niet... Mogen andere organische stoffen wel (ik heb wel eens acetylchloride hiermee gepipetteerd, is dat fout?)?

2. Stel, ik wil een organisch oplosmiddel pipetteren: ik spoel mijn glazen volumetrische pipetten altijd eerst met demiwater voordat ik ga werken met de werkoplossing, om te kijken of deze vet vrij zijn en schoon te maken.

Ik vraag me af: moet ik die glazen pipetten niet eerst drogen van binnen voordat ik ga werken met een organisch oplosmiddel als bijv. hexaan (aangezien anders het water er misschien in blijft)? Of hoef ik uberhaupt niet met water te spoelen en alleen met hexaan (zou ik denken, aangezien je je pipet alleen met water spoelt om te kijken of hij vet is van binnen, hexaan lost het vet perfect op, dus alleen met hexaan?)?

Zou iemand mij dit willen uitleggen?

Alvast super bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Pipetteren organische oplosmiddelen

Met je eerste vraagje heb ik geen ervaring.

Met de tweede kan ik je wel helpen ;) . Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat je pipet altijd proper moet zijn, en dus ook vetvrij. Hoe je dit doet maakt niet echt uit. Indien je beslist dat de pipet helemaal schoon is ga je ze steeds voorspoelen met water, vervolgens met demiwater en daarna enkele keren met je werkoplossing. Dit laatste doe je zodat de achtergebleven waterdruppels uit de pipet verdwijnen. Indien je dit zou vergeten is de oplossing in je pipet vaak van een lagere concentratie dan je echte werkoplossing en dat wil je waarschijnlijk niet ;)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer