[scheikunde] Insuline bepaling met elisa (verdunnen)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Insuline bepaling met elisa (verdunnen)

Hallo allemaal,

Op het moment zijn we op school bezig met een moordonderzoek. Het slachtoffer is vermoedelijk met insuline geïnjecteerd en door een insuline overdosis om het leven gebracht. Nu gaan we dus het insuline gehalte bepalen met een sandwich ELISA alleen ik loop tegen een dom probleem aan.

Om de concentratie te weten stellen we natuurlijk een ijklijn op. Gezien de minimale wells die we tot onze beschikking hebben kunnen we maar 3 wells gebruiken voor de standaardreeks. We willen nu dus 2, 15 en 30 µlU/ml(deze eenheid komt uit protocol van de kit) maken. Deze verdunningen moeten we echter maken uit een 500mU/L oplossing waarvan we 1.5ml tot onze beschikking hebben.

Ik heb echter nog nooit gerekend met µlU/ml en hier kan ik ook niet voldoende informatie over vinden om dit mezelf duidelijk te maken. Zou iemand mij hierbij wellicht kunnen helpen.

Alvast bedankt,

Rob

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [scheikunde] Insuline bepaling met elisa (verdunnen)

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Insuline bepaling met elisa (verdunnen)

de eenheid IU/L staat voor international Units/Liter, dit betekent dat dit gaat om een (aan de test inherente of niet belangrijke)internationale standaard eenheid. voor een uitleg:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Internationale_Eenheid

Verdunnen gaat echter nog steeds met de zelfde redenering dat twee keer de hoeveelheid oplosmiddel de concentratie halveert. Dus:

even als voorbeeld, je wil 2 micro units per liter hebben en je hebt 500 millli units per liter als stockoplossing, dan moet je dus 250000 keer verdunnen, dus stel je neemt 1 ml van je stockoplossing, dan vul je dat aan tot 250 liter en heb je de juiste concentratie (een een megantische hoeveelheid ook!).

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Insuline bepaling met elisa (verdunnen)

Oh nu vat ik um het is lU/L, ik las het als microliter unit per liter. ik vond het als raar.

hartelijk bedankt.

rob

Reageer