Stroom opwekken met fiets dynamo

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Stroom opwekken met fiets dynamo

Ik zoek ook naar informatie in die richting.

Wil graag een idee uitwerken die ik ooit eens zag op internet.

Iemand in een ontwikkelingsgebied maakte met een fietswiel en dynamo waarbij op het wiel een propeller was geplaatst stroom voor radio en klein elektrische toestellen.

Heeft iemand informatie hierover, hoe het moet of heeft iemand een schema of plannetje hoe het moet.

Alvast bedankt.

Re: Stroom opwekken met fiets dynamo

Hangt natuurlijk wel een beetje af van je mogelijkheden en je wil om te investeren.

Het is niet moeilijk om van een fietswiel een propellor te maken, gewoon aan elke spaak een schuin geplaatst plaatje van blik vastmaken. Maar een propellor met die diameter heeft niet veel vermogen tenzij het vreselijk waait. Dus, is het de bedoeling dat het wiel gebruikt wordt als propellor of komt er iets groters, dat het wiel aandrijft?

Dat is dus de propellor, maar daarbij komt de ophanging. Moet hij in het fietsframe draaien (ruimtebeperking) of komt er een andere ophanging?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroom opwekken met fiets dynamo

Als je een klassieke dynamo gebruikt kan je de propellor beter direct aan de dynamo bevestigen. Werken via het wiel is niet efficiënt omdat de wrijving tussen de band en het dynamowieltje meer energie opslokt dan er uiteindelijk uit komt.

Een nog efficiëntere methode is een naafdynamo toepassen. Dan kan je wel het wiel als propellor inrichten. Maar waarom zou je dat doen. Een "gewone" propellor aan de dynamo knutselen kan evengoed.

Berichten: 3

Re: Stroom opwekken met fiets dynamo

Alvast bedankt voor uw snelle reactie

Ik zelf had gedacht om het wiel als propeller te gaan gebruiken met propellerbladen die groter zijn dan het wiel

Ik denk als men de dynamo rechtstreeks gaat verbinden met een propeller de dynamo het waarschijnlijk niet lang zal uithouden

Proberen denkt ik

Nu zou ik graag aan 24 volt komen maar weet niet hoe dat kan Of kan ik beter werken met een alternator van een auto.

Ik heb een elektrische fiets op 24 volt en dacht om op die manier de batterij te kunnen opladen.

Wat moet ik aanvangen om de stroom te gebruiken om een batterij op te laden.

Moet die stroom worden omgevormd ? en moet dit via een oplaadsysteem ?

Groetjes,

En bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroom opwekken met fiets dynamo

Nu zou ik graag aan 24 volt komen maar weet niet hoe dat kan
Het bijzondere van een fietsdynamo is dat de spanning z.g. "zacht" is. D.w.z. dat de spanning in elkaar zakt als je stroom gaat afnemen. De standaard fietsdynamo levert 6V, maar dat doet hij alleen als je er ook 0,5A uit haalt.

Onbelast kan de spanning bijna 30V worden. Wil je er 24V uit krijgen, dan mag je niet meer dan ca. 0,1A afnemen.

Om een batterij te laden moet je de spanning ook nog gelijkrichten, want een fietsdynamo levert altijd wisselspanning. Feitelijk heb je niet meer nodig dan een gelijkrichter, de dynamo zelf is begrensd in vermogen, je kan hem dus niet overbelasten, en de gelijkrichter zorgt ervoor dat de batterij niet kan terugvoeden in de dynamo.

Maar aangezien de laadstroom niet hoger zal worden dan zo'n 0,1A denk ik dat het heel lang gaat duren voordat je batterij geladen is.

Reageer