Aansluiting energieleverancier

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Aansluiting energieleverancier

Heb 8 3-fasige asynchrone motoren op 400V die tesamen ongeveer 15,4 KVA zijn. Kom bij een nominale stroom van 22A. Nu is mijn vraag hoeveel ik zou moeten vragen voor een teller aan de energieleveracier? Moet ik rekening houden met de startstroom? Hou rekening met een gelijktijdigheids factor van 1.

Hopend op positief antwoord.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aansluiting energieleverancier

Om te beginnen: je moet het niet vragen aan de energieleverancier, maar aan het netwerkbedrijf.

De nominale stroom zal wel wat hoger zijn, aangezien de arbeidsfactor van een asynchrone motor ongeveer 0,8 is. Dan kom je op ongeveer 27A.

Je moet inderdaad rekening houden met de startstroom, die is 6 à 7 keer zo groot als de nominale stroom. Dus als je die motoren tegelijk inschakelt zit je op 150A. Conclusie: gestaffeld inschakelen.

Dan nog heb je ongeveer 24A bij het inschakelen van 1 motor. Samen met de 7 anderen die al draaien kom je dan bij 50A.

Berichten: 6

Re: Aansluiting energieleverancier

Thanks klazon. Je antwoord is glashelder.

Berichten: 242

Re: Aansluiting energieleverancier

je kunt altijd contact opnemen met je netwerkbedrijf die in jou regio voor de aansluitingen zorgt. Ik weet de preciese getallen ook niet maar je hebt grenzen voor hoeveel vermogen je afneemt qua type aansluiting. Jou systeem kan bijvoorbeeld wel goed werken maar als je alles tegelijk opstart spreekt er misschien wel een beveiliging aan in het verdeelstation waar jij op bent aangesloten.

Ik denk wel dat de netwerk bedrijven blij zijn als de klanten meedenken aangezien voorkomen beter is als genezen.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Reageer